Dějiny kritiky, jejich předpoklady a možnosti -- První desetiletí. Moderna dekadence periodizace -- Modernismus, moderna, historismus -- Co je moderní -- Moderní a historické -- Moderna -- Individualismus a krize subjektivity -- Idea a ideologie, výzva „syntetismu" -- Umělec vytváří sebe sama: moderní a moderna -- Jiná tvář českého modernismu: myšlenka vzdělanosti -- „Obtížný konzervatizmus " -- Kritika -- Proměna žánru -- Radikální křídlo moderny. K pojmu dekadence jako životnímu a uměleckému -- úběžníku konce 19. století -- Ne-rozum ve věku rozumu -- Dekadence jako manifestace modernismu -- Sebetransformace sebevydělení zkušenost hranice -- Dekadence jako další tvář českého modernismu -- Syntetismus -- Proměny literarněkritické diskuse v období 1900-1910 -- Polemika -- Literární politika -- Podmínky žánrové proměny -- Od dekadence k estetizaci života -- F. X. Šalda: Boj a sněni. Ideál a strategie -- Korespondence aneb „zákon afinity" -- Boje o zítřek: vášeň, instinkt a etika nové kultury -- 1900-1906: bilance syntéza a rozcestí -- Dekadence a život -- Mezigenerace? -- Mladé časopisy -- Sociální otázka a cesta krásy -- F. V. Krejčí ideál sociální -- Jiří Karásek ze Lvovic renesanční touhy a kritika života -- Arnošt Procházka cesta temné krásy -- 1906-1910: „Umírnění" a absolutní -- „Úpadek kritiky " -- Dandy jako symbol života u Arthura Breiského -- Řád veřejný
a kritická žurnalistika -- Tradiční a klasické -- Místo závěru: „Podstatná duchová proměna doby" v čase rozpadu včerejšího světa -- Prameny a literatura -- Ediční poznámka -- Jmenný rejstřík