Obsah // O autorovi...9 // Předmluva... 11 // 1. kapitola // Klíčový faktor kreativita... 13 // 1.1 Rutina a kreativita... 15 // Kreativní skok... 16 // 1.2 Malá a velká kreativita... 18 // Velká kreativita-žádný výsledek náhody... 19 // Malá kreativita - užitečné myšlenky pro všední den... 19 // 1.3 Divergentní a laterální myšlení... 19 // Odhalení „divoké myšlenky"... 19 // Laterální myšlení - hledání nových možností...20 // Charakteristika konvergentního/vertikálního a divergentního/ // laterálního myšlení...20 // Jak je to s polovinami mozku?...21 // Zobrazení našeho myšlení...21 // Dva myšlenkové styly...22 // 1.4 Kreativní osobnost...23 // Sedm vlastností, které byste měli rozvíjet... 23 // Odhalte svoji kreativní oblast...24 // Je možné kreativitu měřit?... 25 // 1.5 Pět nejčastějších omylů o kreativitě...26 // Omyl číslo 1:„Kreativita vzniká z chaosu"...26 // Omyl číslo 2: „Odborníci jsou jen málokdy kreativní"...27 // Omyl číslo 3: „Mladí lidé a především děti jsou obzvláště // kreativní"...28 // Omyl číslo 4: „Kreativní lidé jsou outsideři"... 28 // Omyl číslo 5: „Kreativníjsem sám od sebe - nepotřebuji k tomu žádnou techniku"...29 // 5 // Obsah // Naučte se myslet kreativně // 2. kapitola // Kreativní proces... 31 // 2.1 První krok: Ujasněte si svůj cíl!...33 // Jak svůj dl naleznete?...34 // 2.2 Druhý krok: Získejte přehled!...34 // První orientace...35
// Druhá fáze orientace: Prověření výchozích otázek...35 // Získejte ještě více informací!...35 // 2.3 Třetí krok: Udělejte„kreativní skok"!... 36 // „Kreativní sezení"...36 // Co dělat, když se vám myšlenky zablokují?...36 // A když máte jen nevyužitelné nápady?...37 // „Inkubační doba"...38 // Záblesky myšlenek...38 // Podle čeho poznáte kreativní myšlenku?...39 // 2.4 Čtvrtý krok: Ohodnocení a zpracování...39 // Další zpracování, nebo odmítnutí?...40 // Druhá kontrola...41 // 2.5 Pátý krok: Prosaďte svoje kreativní řešení!...41 // Vezměte kritikům vítr z plachet...42 // Zdůrazněte užitek!...42 // Hledejte si spojence...43 // 2.6 Jedenáct ničitelů kreativity...43 // 7. Přemýšlení o jistotě...43 // 2. Konkurenční tlak...44 // 3. Předpokládané myšlenky...45 // 4. Odměňování...45 // 5. Nedůslednost...45 // 6. Časový tlak...46 // 7. Špatné rámcové podmínky...47 // 8. Samolibost...47 // 9. Lhostejnost, nezájem...48 // 10. Nevhodná podniková struktura...48 // 7 7. Nedostatečné sebevědomí...49 // 3. kapitola // Kreativní techniky...51 // 3.1 Brainstorming...53 // Co přináší brainstorming?...53 // Jak probíhá brainstormingové sezení?...55 // 6 // Role moderátora...56 // Složení skupiny...56 // Je brainstorming zbytečný?...56 // Varianty...57 // 3.2 Brainwriting...58 // K čemu je brainwriting?...58 // Jak probíhá brainwriting?...59 // „Kreativnístres", nebo sebekázeň?...59
// 3.3 Myšlenkové mapy...60 // Co znamenají myšlenkové mapy?...60 // Jak vytvoříte svoji první myšlenkovou mapu?...61 // Hesla pro mysl...63 // Vytvářejte vlastní kresby a symboly...63 // Jak můžete svoji myšlenkovou mapu využít?...64 // Pozor na propadnutí myšlenkovým mapám!...65 // Varianta: myšlenkové kartičky...65 // 3.4 Bisociace...66 // Co znamená bisociace?...66 // Jak budete postupovat?...67 // Varianta: Bionika...69 // 3.5 Synektika...69 // Co znamená synektika?...70 // Jak probíhá synektické sezení?...71 // Tipy pro synektické sezení...74 // 3.6 Myšlenkové klobouky a myšlenkové židle... 74 // Co znamenají tyto představivostní techniky?... 75 // Jak budete představivostní techniky používat?... 76 // 3.7 Osbornovy kontrolní seznamy...79 // Co je Osbornův kontrolní seznam?...79 // Jak budete pracovat s kontrolními seznamy?...80 // 3.8 Analýza podnětných slov, náhodný vstup...82 // K čemu slouží analýza podnětných slov?...82 // Jak probíhá analýza podnětných slov?...83 // Varianty...84 // 3.9 Myšlenková provokace...85 // K čemu slouží myšlenková provokace?...85 // Co je myšlenková provokace?...86 // Jak vypracujete myšlenkovou provokaci?...87 // Jak myšlenkovou provokaci využijete?...87 // Varianta: technika ONM...88 // 7 // Naučte se myslet kreativně // Tipy pro vaši „myšlenkovou provokaci"...88 // 3.10 Morfologické schránky a jiné matice...89 // Co znamenají tyto techniky?...89 // Postup
při morfologických schránkách...90 // Jak budete pracovat s funkční analýzou?...92 // 3.11 Koncepční předměty a progresivní abstrakce...92 // K čemu obě metody slouží?...92 // Jak budete s technikou koncepčních předmětů a progresivní abstrakce pracovat?...93 // 4. kapitola // Kreativní podnik... 97 // 4.1 Cílená podpora kreativity...99 // 4.2 Kreativní„bojovníkjednotlivec"...99 // Komunikace a tvůrčí ústraní...100 // 4.3 Kreativní schůzky...100 // Na co byste si měli dávat pozor při moderování...101 // Takto budete moderovat správně!...101 // Co byste měli vědět jako účastníci schůzky...102 // Cílené využití kreativních technik...103 // 4.4 Kreativita jako součást podnikové kultury...104 // Potěšení z inovací a tolerance k chybám...104 // Knihy z edice Poradce pro praxi...105 // 8