OBSAH // Předmluva ... 7 // Üvod a poznámky ke studiu... 8 // 1. Vymezení předmětu bibliopedagogiky... 9 // 1.1 Vztah bibliopedagogiky к pedagogicko-psychologickým disciplínám... 10 // .1.1.1 Aplikace poznatků z obecné psychologie... 11 // 1.1.2 Aplikace poznatků z vývojové psychologie... 11 // 1.1.3 Aplikace poznatků z pedagogické psychologie... 12 // 1.1.4 Aplikace poznatků ze sociální psychologie... 13 // 1.1.5 Aplikace poznatků z pedagogiky... 14 // 1.1.6 Vztah bibliopedagogiky a bibliopsychoíogie ... 16 // 1.2 Vztah bibliopedagogiky к sociologii ... 18 // 1.2.1 Aplikace poznatků o malých sociálních skupinách... 19 // 1.2.2 Aplikace výzkumných metod pro čtenářské výzkumy... 21 // 1.3 Místo bibliopedagogiky v knihovní vědě... 24 // 1.4 Vývojové tendence bibliopedagogiky . ... 26 // 2. Psychologie čtenáře... 31 // 2.1 Proces čtení ... 32 // 2.1.1 Psychologické a fyziologické aspekty procesu čtení... 33 // 2.1.2 Ctění jako cvik... 34 // 2.1.3 čtenářské návyky ... 36 // 2.1.4 Poruchy čtení ... 39 // 2.2 Osobnost čtenáře... ;... 42 // 2.2.1 Vývoj čtenářského zájmu ... 44 // 2.2.2 Proces socializace a kultivace jedince... 48 // 2.2.3 Osobnost v sociálním a kulturním systému... 50 // 2.2.4 Působení četby... 51 // 2.2.5 Biblioterapie... 53 // 2.2.6 Dloha četby v profesionální orientaci... 57 // 2.2.7 Psychologie práce ... 60 // 3. Bibliopsychoíogie ... 62 // 3.1 Vznik bibliopsychoíogie jako nauky o vztazích
mezi autorem, literárním // dílem a čtenářem... 62 // 3.2 Rubakinovo pojetí bibliopsychoíogie... 64 // 3.3 Přijímání a kritika Rubakinovy bibliopsychoíogie v carském Rusku // a v SSSR... 69 // 3.4 Ohlas Rubakinovy bibliopsychoíogie v Československu ... 70 // 3.5 Bibliopsychologické „školy“ ... 724. Pedagogika čtenáře... 76 // 4.1 Předmět pedagogiky čtenáře ... 76 // 4.1.1 Výchova a vzdělávání dětí a mládeže... 76 // 5 // i4.1.2 Výchova a vydělávání dospělých... 78 // ’4.1.3 Aplikace pedagogických principů a didaktických zásad v práci knihovníka 83 // 4.2 Teorie celoživotního (permanentního) vzdělávání a výchovy...* 86 // 4.2.1 Naučná literatura jako základní prostředek sebevzdělávání a výchovy .. 88 // 4.2.2 Význam krásné literatury ve výchově a sebevzdělávání... 90 // 4.2.3 Vliv četby na utváření osobnosti. Výchova četbou a výchova к četbě ... 92 // 4.2.4 Četba jako náplň mimopracovní činnosti dospělých... 94 // 4.2.5 Četba starých lidí 96 // 4.3’ Informatická výchova... 99 // 4.3.1 Informatická výchova dětí a mládeže... 100 // 4.3.2 Informatická výchova dospělých ... 105 // 5. Metodika práce se čtenáři... 107 // 5.1 Diferenciální hlediska v práci se čtenáři... 108 // 5.1.1 Kategorie podle věku čtenářů... 109 // 5.1.2 Kategorie podle stupně dosaženého vzdělání... 109 // 5.1.3 Kategorie podle profese... 110 // 5.1.4 Kategorie podle důležitosti
práce z hlediska veřejných zájmů... 110 // 5.1.5 Kategorie podle zájmových oblastí... 111 // 5.1.6 Kategorizace čtenářů podle sociálních skupin... 111 // 5.1.7 Diferenciace knihovnických služeb dětem a mládeži... 112 // 5.1.8 Diferenciace knihovnických služeb dospělým čtenářům... 113 // 5.2 Metody individuálního působení na čtenáře ... 114 // 5.2.1 Rozhovor se čtenářem ... 114 // 5.2.2 Ěizení četby... 115 // 5.2.3 Individuální plán četby... 116 // 5.2.4 čtenářské listy (formuláře)... 116 // 5.2.5 Adresní informace... 117 // 5.2.6 Bibliograficko-informační služba... 118 // 5.2.7 Knihovnicko-bibliografická příprava ... 119 // 5.2.8 Konzultační služba... 119 // 5.3 Metody kolektivního působení na čtenáře... 120 // 5.3.1 Exkurze... 120 // 5.3.2 Předčítání ... 121 // 5.3.3 Beseda... 121 // 5.3.4 Diskuse ... 122 // 5.3.5 Vyprávění a výklad... 122 // 5.3.6 Přednáška ... 123 // 5.3.7 Literární večer, matiné, pásmo... 124 // 5.3.8 Lekce knihovnicko-bibliografické přípravy... 124 // 5.3.9 Čtenářské konference... 125 // 5.3.10 Zábavné formy práce... 125 // 5.3.11 Práce s aktivisty... 125 // 5.3.12 Názorná propagace... 126 // Seznam doporučené literatury ke studiu. ... 128 // 6