V novém vydání knížky, která zkoumá zákonitosti výtvarného projevu a jeho souvislosti s dětskou psychikou a zabývá se možnostmi jeho pedagogického vedení, provedl autor pouze některé menší věcné a stylistické úpravy.
Obsah // Úvodem ... 11 // I. První začátky ... 15 // Proč tedy dítě kreslí? ... 18 První obrazy světa ... 20 Co dítě kreslí? ... 22 // Jak vzniká představa o lidském těle? ... 24 Zobrazení člověka — paňák ... 26 Profil ... 30 // Zvíře, dům a strom, auto ... 32 Rozvoj kresleného tvaru ... 36 Zobrazení prostoru ... 40 Obrazová scéna ... 44 Čtvrtý rozměr dětské kresby ... 51 Ještě trocha zvláštností... 53 Hádanka barvy ... 55 Dětský kolorit... 56 Každý je trochu jiný ... 58 Typy kreslířů ... 59 // Jak je to s inteligencí dítěte — poznáme ji podle kresby? ... 62 Nechat růst nebo vychovávat? ... 83 Má naše dítě talent? ... 86 // III. Kreslení a malování... 111 // Kreslit a malovat nestačí... 114 Modelování ...117 Čím modelujeme? ... 118 Uchovávání kreseb a maleb ... 119 Pracoviště ... 120 // Malé desatero pro výtvarnou výchovu malých ... 121 // Literatura ... 123 // II. Výtvarný projev a psychický život... 91 Srna a houbař ... 93 Vnímání je velká práce ... 94 Vnímání a výtvarný projev ... 95 Nakreslete nádraží... 96 Tichý rybník a co je pod hladinou ... 98 Myslet, představovat si a vytvářet... 99 Představivost... 100 Hra předjímá budoucí život... 103 Co je tvořivost... 104 Uskutečnit se ... 107