Obsah // Úvod... 7 // I. Antropologismus a antropologie ve filosofickém myšlení ... 9 // II. Historická antropologická paradigmata... 15 // 11.1 Vzdálenost řeckého myšlení ... 16 // 11.2 Antropologický rozměr antického mýtu... 17 // 11.3 O lidském hledání a divení (neboli o vzniku filosofie) ... 21 // 11.4 Tři světy - tři obrazy člověka - tři paradigmata lidství ... 23 // 11.5 Přechod od antropologismu ? antropologii ... 39 // III. Ontologické a antropologické vymezení vzdělání v tradici // německého myšlení... 40 // 111.1 Vzdělání jako kontinuita, komunikace a diferenciace ... 40 // 111.2 Historie pojmu vzdělání v německé jazykové tradici... 42 // IV. Tři podoby moderní filosofické antropologie ... 60 // IV.l Člověk dějinný a výchova jako empatie - Wilhelm Dilthey ... 61 // IV.1.1 Metodologická východiska Diltheyova filosofování... 62 // IV.l.2 Pojetí života v Diltheyově filosofii života ... 71 // IV. 1.3 Diltheyovo pojetí světa... 77 // IV.l.4 Diltheyova antropologie... 8o // IV.l.5 Diltheyovy pedagogické názory ...100 // IV.2 Člověk milující a výchova založená na sympatii - Max Scheler . . 113 IV.2.1 Antropologická východiska pojetí člověka jako „ens amans“ 114 IV.2.2 Vědění a vzdělání v životě člověka...122 // IV. 3 Člověk jako osoba a výchova jako setkání - Martin Buber...131 // V. Pedagogická antropologie v duchovědné pedagogice ...136 // V.l Duchovědná pedagogika a její
představitdé...136 // V.2 Antropologické motivy v historických podobách duchovědné pedagogiky ... 138 // V.3 Hermeneutika jako metoda v pedagogice...154 // V.4 Fenomenologie v pedagogice... 167 // V. 5 Antropologická orientace moderní duchovědné pedagogiky...180 // VI. Kritika antropologických tendencí v pedagogice...186 // VII. Závěr... 195 // Literatura ... 196