Předmluva ke druhému vydání 7 // Úvod 9 // 1. CESTA KE SKUTEČNÉMU POCHOPENÍ // DÍTĚTE 14 // 1.1 Fenomén empatie 16 // 1.2 Jacques Lusseyran - znovunalezené světlo 18 // 1.2.1 Pravé poznání? 21 // 1.3 Optický následný obraz 23 // 1.4 Následný obraz jako imaginatívni vidění // podle Rudolfa Steinera 29 // 1.4.1 Co má světlo společného s myšlenkami // a s duší? 29 // 1.4.2 Myšlenky a vůle se pronikají 32 // 1.4.3 Setkání Já-Ty 34 // 1.4.4 Morální rozměr setkání 35 // 2. PŘEDSTAVY PŘETVÁŘEJÍ SVĚT 38 // 2.1 Myšlení naplněné silou mění svět 38 // 2.2 Abstraktní konstruktivismus 40 // 2.3 Morální intuice 42 // 3. CO VŠAK MŮŽEME DĚLAT V PRAXI? 46 // 3.1 Poznání v následných obrazech 47 // 3.2 Stvoření nové skutečnosti 50 // 3.3 Práce kolegia učitelů 52 // 4. ETIKA A SVOBODA 54 // 4.1 Není to celé nereálné? 54 // 4.2 Neprožívám nic z toho, o čem se tu hovoří55 // 4.3 Je však pravdivé to, co spatřujeme? 58 // 4.4 Etická otázka 60 // 4.5 Otázka svobody 63 // Závěrečné zamyšlení 66 // 5. DODATEK: HLEDÁNÍ PODSTATY // A ČISTÉHO POJMU 68 // 5.1 Myš, která se promění v kámen 68 // 5.2 Jakou realitu má naše myšlení? 71 // 5.3 Platon, Anselm a Roscelin 73 // 5.4 Některé myšlenkové směry dneška 78 // 5.4.1 Strategické myšlení v počítačovém světě 78 // 5.4.2 Konstruktivismus 79 // 5.5 Čistá zkušenost 83 // 5.6 Myšlení 86 // 5.6.1 Obrazné myšlení 86 // 5.6.2 Myšlení v souvislostech 87 // 5.6.3 Myšlení jako zkušenost 89 // 5.7 Pojem 91 // 5.7.1 Pojem jako sloučení vlastností 91 // 5.7.2 Pojmy, které se staví proti vlastní // přirozenosti myslitele 93 // 5.8 Podstata člověka 95 // 5.9 Čistý pojem 96 // LITERATURA A POZNÁMKY 98 // Slovo o autorovi 102