Předmluva 5 // I/ O HUDEBNÍ SKLADBĚ A MISTRECH HUDEBNÍ TVORBY // Revolucionář Beethoven 9 // Wagnerovo nejfilozofičtější a nejrevolučnější dílo 32 // Liszt a Smetana (Příspěvek ke genezi a srovnání jejich klavírního stylu) 49 // Smetanova estetika 68 // Bedřich Smetana a česká literatura 76 // Dramatické rysy Janáčkova klavírního stylu 88 // Janáčkova estetika 101 // Ostrčilův stylový přínos a jeho vnitřní polarita 114 // Ladislav Vycpálek 132 // Alois Hába, český prorok hudebního expresionismu 138 // Poetismus a česká hudba 145 // Pavel Bořkovec a Ervín Schulhoff (Zamyšlení nad dvěma klavírními koncerty) 150 // Houslová sonáta Josefa Stanislava 157 // II/ O HUDEBNÍ INTERPRETACI // A MISTRECH HUDEBNÍHO SLYŠENÍ // Arturo Benedetti-Michelangeli 173 // Václav Štěpán 179 // František Maxián — pianista natus 186 // Chvála profesionalismu (Na okraj státní ceny pro Jana Panenku) 191 // III/ O TEORII HUDBY A MISTRECH PŘEMÝŠLENÍ O HUDBĚ // Zdeněk Nejedlý a česká hudba 195 // Přínos Otakara Zicha pro teorii opery 203 // Podnět Vladimíra Helferta 209 // Stěžejní teoretický přínos Karla Janečka 213 // Antonín Sychra 220 // DODATKY // Bibliografická poznámka 227 // Rejstřík 229