OSNOVA -- SHRNUTÍ KAPITOL -- 1. POJEM RODINA -- 1.1 Co si přinášíme do manželství? -- Přístup dynamický -- Přístup kognitivně-behaviorální -- Přístup humanistický -- 2. STRUKTURA A DYNAMIKA RODINY, VLIV ZPŮSOBU VÝCHOVY NA DÍTĚ -- 2.1 Rodinné fungování -- Rodinná identita -- Hranice -- Koalice (spojenectví) a koheze (soudržnost) -- Rodinné mýty a rituály -- 2.2 Výchovné postoje rodičů -- 3. MUŽ A ŽENA GENDER POJETÍ A JEHO VÝZNAM V RODINĚ -- 3.1 Termín „gender" -- 3.2 Genderové stereotypy -- 3.3 Gender a výchova -- 3.4 Gender a škola -- 4. SOUČASNÉ TRENDY V RODINĚ -- 4.1 Odkládání mateřství -- 4.2 Pozitiva versus negativa rodičovství -- 4.3 Velmi mladí rodiče, rodiče ve vyšším věku -- 4.4 Rodiny homosexuálních partnerů -- Mýty o homosexuálním partnerství -- 4.5 Vývoj současné české rodiny -- 5. RODINY S POSTIŽENÝM DÍTĚTEM -- 5.1 Sdělení závažné diagnózy -- 5.2 Přijetí postižení -- 5.3 Aspekty chronicky nemocného dítěte v předškolním věku -- 5.4 Integrace dítěte se zdravotním postižením -- 6. RODINY SE ZANEDBÁVANÝM, DEPRIVOVANÝM A TÝRANÝM DÍTĚTEM -- 6.1 Syndrom CAN (Child Abuse and Neglect) -- Psychické týrání -- Tělesné týrání -- Pohlavní zneužívání -- 6.2 Rizikoví činitelé -- 6.3 Známky týraného a zneužívaného dítěte -- 6.4 Indikace k diagnostice sy CAN -- 6.5 Ochranné faktory -- 6.6 Výsledky výzkumů tělesného a citového strádání dětí
-- 6.7 Psychická subdeprivace -- 7. PROBLÉMY, KONFLIKTY A ROZVOD -- 7.1 Nejčastější problémové oblasti v manželství -- 7.2 Rozvod -- 7.3 Rozvodové mýty -- 7.4 Manželská taktika -- 7.5 Konstruktivní hádka