Obsah // Předmluva // L. S. Vygotskij - průkopník interdisciplinárního prístupu v psychologické vědě (J. Průcha). . . // Kdo byl vlastně Vygotskij? Jak žil a co vytvořil? ... // Vygotského dílo ve světě... // Ediční poznámka... // Literatura... // Problém a metoda zkoumání... // Postup výkladu v knize... // Spor o explanaci egocentrické řeči dítěte... // J. Piaget a jeho přínos pro psychologii dítěte. // „Autistická“ a egocentrická řeč v učení J. Piageta. . // v v • // reci. // Vývoj funkcí řeči a myšlení... // Vliv sociální situace... // Vnitřní řeč a její role v myšlení ... // Odlišnost kořenů myšlení a řeči a jejich vztah... // Myšlení a řeč u předchůdců člověka // (fylogeneze myšlení a řeči)... // Myšlení a řeč u dítěte (ontogeneze myšlení a řeči): // odlišnosti a protínání během vývoje... // Vývoj vnitřní řeči a její význam pro myšlení... // Závislost vývoje myšlení na řeči a kultuře // - od biologického ke společenskohistorickému vývoji // 5 // Pedagogické souvislosti: Vztah vývoje a učení, // školní vyučování, zóna nejbližšího vývoje...71 // Výzkum vývoje vědeckých pojmů v dětském věku...74 // Rozdíl ve vytváření běžných a vědeckých pojmů // - vliv systematického vzdělávání...76 // Vývoj uvědomovanosti...80 // Vztah učení a vývoje...84 // Otázka formálního vzdělávám...91 // Výzkumy představující východisko
pro nové pojetí // vztahu vývoje a učení...94 // Dobré učení předbíhá vývoj...103 // Zvláštnosti školního učení...105 // Myšlení a slovo...109 // Dosavadní vysvětlení vztahu mezi slovem a významem...109 // Verbální myšlení...113 // Podstata vnitřní řeči...118 // Experimentální výzkum egocentrické řeči...125 // Zvláštnosti vnitřní řeči...128 // Závěr: řeč, myšlení, vědomí...129 // Literatura...133 // 6