Obsah // K uskutečnění dobrých záměrů při výchově a vzdělávání // potřebujeme i dobré nástroje...5 // Jak jsem prožila to, o čem je tato kniha...6 // I. Hranice jsou nutné - jde ale o to, jak je vytváříme // Partnerský versus mocenský přístup ve výchově a vztazích...9 // II. Mluvíme, mluvíme... a nějak to nefunguje // Neefektivní způsoby komunikace...23 // III. Jsi fajn. Jen je třeba udělat... // Efektivní komunikační dovednosti a postupy...48 // IV. Potřebujeme, aby druzí chápali a přijímali, když se cítíme v nepohodě // Zvládání negativních emocí...82 // V. A za trest budeš...! // Rizika trestů ve výchově... 121 // VI. Opravdu se zlobím!... Tak co teď navrhuješ? // Co namísto trestání - přehled výchovných postupů // a komunikačních dovedností...139 // ѴK. Když budeš hodný, dostaneš za odměnu... Ty jsi ale šikulka! // Rizika odměn a pochval ve výchově a co namísto nich...154 // VIII. Cukr a bič nebo vlastní chtění? // Vnější a vnitřní motivace...178 // IX. Co všechno děti potřebují // Výchova, vzdělávání a základní lidské potřeby...188 // X. Kdo se naučí vážit si sám sebe, naučí se vážit si také ostatních Sebeúcta - jádro naší osobnosti...205 // XI. Lepší je předcházet, než napravovat // Proaktivní výchova...213 // XII. Škola má větší možnosti, než nabízí její tradiční podoba 238 // XIII. Výchova k poslušnosti je rizikem pro demokracii...253
// KKѴ. Z knížky do praxe...259 // XV. O kurzech a o autorech...271 // Literatura...276 // Kurzy a semináře // Společnosti pro mozkově kompatibilní vzdělávání...278