Úplné zobrazení záznamu

Toto je statický export z katalogu ze dne 13.07.2024. Zobrazit aktuální podobu v katalogu.

Bibliografická citace

.
0 (hodnocen0 x )
BK
Vyd. 1.
Jinočany : H & H, 2006
410 s. : il.

objednat
ISBN 80-7319-042-7 (váz.)
Obsahuje ilustrace a černobílé fotografie, faksimile, bibliografické odkazy, rejstřík
Civilizace západní - středověk - tradice - vývoj - pojednání
Středověk - civilizace západní - tradice - vývoj - pojednání
000104364
OBSAH // O přítomnosti minulé doby / 7 // I. Zpřítomnění // „Vítání a loučení“. Rituály pozdravu a loučení ve středověku / /5 // Pozdravný polibek - signál setkání - antická forma pozdravu / // Křesťansky polibek pokoje / 20 Pozdrav zavazující ? míru / 24 Znamení práva a stavu /26 Půtky panovníků / 28 Uvítání panovníka / 34 Dobry host - spatný host /37 0 nuceném pozdravu / 38 Každodenní pozdravy / 40 Stredoveké rysy pozdravu / 44 // Naučení o statku a statek učených / 45 // Antické počátky / 46 Křesťanské hospodářství středovéku / 4g Od nauky o statku ? národní ekonomii / 5/ // Místo ucenců / j2 // Podvody ve službách pravdy / // Pravda a spravedlnost / 56 Pravdivost Bible / 57 // O pojištění výdobytků víry / 60 „Podvod ve svetových dejinách“? / 6i // Hodina Jak / 65 // Po fakátorovi přichází právník / 68 Uverená pravda - nařízená pravda / 7/ // II. Rozpomínání // „Kdo Němce ustanovil soudci nad národy?" Němci ve středověku jako pohoršení / 75 // Etnické stereotypy / j6 Štaufská císařská nafoukanost / /8 Vznik římského císařství / 80 Císařství Němců / 82 Nutnost římské jízdy / 84 Císařství: bezmocná moc? / 86 Nemecký císař - římský papež / 8g Úpadek císařské moci / ?? Císař: postava, která spasí dějiny / gi Středověk je všude kolem nás / gg // Fridrich Barbarossa - zasloužilý císař? „Historická velikost"jednoho ztroskotance / gy
// Kdo byl Fridrich I. Barbarossa? / 100 Italská cesta: pokus / 102 Důchod 100 000 liber stříbra: jedna iluze / 104 // Papež a císař: pán a sluha? / wg Nerozhodná hra v Itálii / 107 Opora v Nemecku / log IVelfské bohatství a štaufská sláva / 111 „Jednou se vrátí zpétveliký ne pro „historickou skutečnost“, // ale jako „osobnost“ / 116 // OBSAH // 0 jedinečné slávě Quedlinburku: // Kapitola ze života zen ve středověku / ?? // Harcké podhůří jako kraj klášterů / 118 Svét ženského kláštera /120 Doba královské vdovy Matyldy (tg68) / 122 Quedlinburk jako centrum říše a vzdélání /126 5 vybledlým leskem, ale bohatý na relikvie / 130 „Quedlinburk - Texas a zpét“ / 133 Od klástéra ? salonu: evangelické dámy z řad vysoké šlechty / 134 // Od Jindřicha L ? Jindřichu Himmlerovi / 136 // III. Odbočení // Mrzký zisk aneb zákaz úroků ve středověku / 141 // Antické omezování úroků a jejich biblický zákaz / 142 // Zákazy lichvy a sociální síla / 143 Bezmezná chamtivost a koncilní zákazy úroku / 14y // Úvahy o nepřirozeném úroku / 131 Legitimizace zisku z kapitálu Tomášem Akvinským / 133 // Přes zákaz úroku ke spáse duse / 13y „Ze zákonů o lichvé vyjmeme Židy“ / 133 Vymazání dluhů: „obchod se smrtí“ / 162 Vyhánění Židů - trpéní Židů / 163 Vítézství kapitalizmu nad biblickou morálkou / 168 // Urozjenáfarářova žena - uboháfarářova žena / IJ3 // Nezaujatost
raného období / iy3 Sexuální zdrženlivost absolventů vyšších stupňů svécení / iy6 // Starost o dobrou povést / iy8 Mají mít zeny, jako kdyby je neméli / 180 // 0 chvále eunuchů / 184 Papežstvím nařízený celibát / 188 // Proč celibát? / 132 // „Když uz ne cudné, tedy přinejmenším obezřele“? / 134 Hiltigunda, knézka a Froibirga, dárkyně knih / 133 // Ubohá farářova zena / 200 // Pour le méi ite aneb O zviditelnění zásluh / 201 // Kazdy řád by mel být pour le merite /202 // Antické zvyky /204 Středověk bez řádů /20g O válečné slávě a o rytířstvu / 211 Žádná zásluha bez bozi milosti /214 Zásluhy v nebi, zásluhy na zemi /216 Řád jako způsob života /218 Rytířské dvorské řády / 220 Kníže a jeho řádoví rytíři / 224 Stav a zásluhy: Pour le měřit e /22y Fridrich Veliký a řády / 232 Řád za zásluhy pro maršálka a bubeníka / 234 Pour le mérite - třída míru pro vědu a umění / 233 Výmarská republika a zákaz řádů / 238 Rozdíl mezi zásluhami a jejich „všeobecně rozšířeným uznáním“ / 240 // O špatné smrti, // aneb jak si středověk přál dobrou smrt / 243 // Co je horší: smrt nebo umírání? / 244 To špatné na špatné smrti / 246 Kryštof, ten, kdo odvrací špatnou smrt / 24y Uěinky Kryštofova obrazu / 231 Kryštofovy obrazy pro denní a domácí potřebu / 234 Zobrazení Kryštofa od pomocníka v nouzi ? bezradnému bůžkovi / 238 // Reformátoři odvrhujíobrazy
/262 Od pomocníka v nouzi ? nezávaznému talismanu /263 // Hrozba špatné smrti /26y // IV. Využívání a zavrhování středověku // Středověk Umberta Eca /26g // Umberto Eco, ucenec / 2y? Umělecké čtyřnásobné zakuklení dějin / 2y2 Hloupá otázka hledající Eca v jeho postavách / 2y4 // OBSAH // Historická skutečnost / 275 // a) Papež Jan XXII. (1316-1334) / *75 // b) Ludvík Bavor (1314-1347) a jeho římské císařství / 278 // c) Vilém z Ockhamu (f 134ý) a skupina františkánských kacířů /280 // Dějiny v románu /282 „V knize není nic mého, // skládá se z dříve napsaných textů“ (Eco) / 283 Nestředoveké rysy Ecova středovéku /287 // Současné v románu / 28g // Pád, nikoli konec Kammeiera / zgi // Pravé prameny - falešnéprameny /292 Vtip nebo pravda: teze Viléma Kammeiera / 293 Pochvala zprava, kritika z oboru / 294 Učitel obecné školy s nedostatečnou z dejepisu / 297 // Kammeierův posmrtný život / 300 // Ernst H. Kantorowicz: interpretovaný interpretátor dějin / 302 // Vize skrytého Nemecka Ernsta Kantorowicze // a Stefana Georga / 304 Dějiny jako látka ? výkladu /306 Zkoumání pramenů a psaní historie / 310 Odklon od vykládaných dějin /312 Charisma života a díla Ernsta Kantorowicze / 313 // Znovuobjevování /320 // Příloha // Odkazy na literaturu /324 Seznam vyobrazení / 38g Jmenný rejstřík / 333

Zvolte formát: Standardní formát Katalogizační záznam Zkrácený záznam S textovými návěštími S kódy polí MARC