Kniha představuje první český pokus o systematické a ucelené zpracování problematiky hudebního významu na marxistické gnoseologické bázi s přihlédnutím k některým metodologickým podnětům obecné sémiotiky. Přibližuje sémanticképojetí hudby, základní historické linie estetického pojetí hudby, spor o význam v hudbě, všímá si hudby a jazyka jako nositelů významu, specifičnosti hudebního smyslu a významu, nových perspektiv pro teorii a metodu sémantickéhudební analýzy a přináší praktický pokus o sémantickou hudební analýzu..
Předmluva 7 // I. Sémantické pojetí hudby jako otevřeného systému 10 // II. Základní historické linie estetického pojetí hudby 19 // III. Současný stav sporu o význam v hudbě 37 // IV. Hudba a jazyk jako nositelé významu 64 (Elementární srovnání) // V. Specifičnost hudebního smyslu a významu (Pokus o hudebně sémiotický systém) 71 // VI. Nové perspektivy pro teorii a metodu sémantické hudební analýzy 88 // VII. Praktický pokus o sémantickou hudební analýzu 96 // (Houslový koncert Albana Berga) // Literatura 142 // Resumé (anglicky) 149 // Rejstřík 159