Obsah 3 // Slovo úvodem 5 // Poznámky pro práci s výukovým textem 6 // Vysvětlivky k používaným symbolům 7 // 1 TRÉNINK K JAZYKOVÉ SLOŽCE 9 //1.1 Spisovnost ve veřejné komunikaci a ve škole 9 // L1.1 Literatura k části 1.1 10 // 1.2 Platná kodifikace, její změny a výhledy 10 // 1.2.1 Interpunkční sondy — část pro zájemce 12 // 1.2.2 Literatura k části 1.2 16 // 1.3 Změny české slovní zásoby 17 // 1.3.1 Formální adaptace přejatých slov 17 // 1.3.2 Slovotvorné neologismy 19 // 1.3.3 Sociolekty 20 // 1.3.4 Literatura k části 1.3 21 // 1.3.5 Řešení úkolu z části 1.3 21 // 1.4 Pravopisný trénink a obtížnější pravopisné jevy 22 // 1.4.1 Interpunkční c vičení 22 // 1.4.1.1 Literatura k části 1.4.1 26 // 1.4.2 Komplexní pravopisná cvičení (včetně interpunkce) 27 // 1.4.2.1 Literatura k části 1.4.2 29 // 1.4.2.2 Řešení úkolů z části 1.4.2 30 // 1.5 Praktické seznámení s novými doplňkovými zdroji a pomůckami pro učitele češtiny na SŠ a VOŠ 31 // 1.5.1 Učitelské kompetence v oblasti informačních technologií 31 // 1.5.2 Internet 31 // 1.5.3 Vyhledávací servery 32 // 1.5.4 Elektronické vzdělávací pomůcky 34 // 1.5.5 Čeština v multikulturním prostředí 35 // 1.5.6 Literatura a další zdroje k části 1.5 36 // 2 DIDAKTICKÝ TRÉNINK K VÝUCE ČESKÉHO JAZYKA NA STŘEDNÍ ŠKOLE A VYŠŠÍ ODBORNÉ ŠKOLE 39 // 2.1 Didaktický trénink k jazykové a komunikační výuce 39 // 2.1.1 Pojetí slohové výuky na středních školách 39 // 2.1.2 Náměty pro nácvik komunikačního žánru charakteristika 40 // 2.1.3 Obohacování slovný zásoby jako součást přípravy slohové práce 41 // 2.1.4 Pětilístek a sebecharakteristika 41 // 2.1.5 Volba témat slohových prací 42 // 2.1.6 Hodnocení slohových prací, vymezení kritérií hodnocení 43 // 2.1.7 Literatura k části 2.1 45 //
2.2 Didaktický trénink k literární výuce 45 // 2.2.1 Vybrané interpretační postupy 46 // 2.2.1.1 Název textu jako klíč k jeho významu 46 // 2.2.1.2 Tvořivá práce s rýmem 47 // 2.2.1.3 Setkání dvou textů 50 // 2.2.1.4 Hledání stopových prvků syžetu 51 // 2.2.2 Literatura k části 2.2 53 // 2.3 Trénink k náročnějším a problémovým situacím ve výuce českého jazyka 53 // 2.3.1 Diktáty ve školní praxi 53 // 2.3.1.1 Hodnocení diktátů 56 // 2.3.1.2 Literatura k části 2.3.1 56 // 2.3.2 Komplexní stylistický rozbor ve školní praxi 57 // 2.3.2.1 Literatura k části 2.3.2 61