OBSAH // // 5 // Předmluva 7 // I. Úvod il // 1. Od dějin umění ? sociologii vidění: řemeslo, jímž se 13 // zabývám // II. „Sapere“ a „pratica“ 31 // 2. Architektonická „pratica", Accademia di San Luca 35 // a nový způsob architektonického projektování na // Moravě po roce 1700 // 3. Erudité a „curieux" na Moravě raného novověku 57 // III. Úloha a forma v architektuře 73 // 4. Zámek ve Valticích v 17. století: palazzo in fortezza 77 // 5. Zámek ve Valticích v 18. století: rezidence á „altana" 105 // IV. Barokní „bel composto“ 137 // 6. Proměny augustiniánského kláštera u sv. Tomáše 141 // v Brně // 7. Umělecký obraz Křtin: poutní chrám a memorie jeho 167 tvůrce // 8. Pragmatická sankce v umění a výzdoba Nové radnice 197 v Brně // 6 // OBSAH // V. Emblematika v uměleckém díle 219 // 9. Znovu vzkříšen ? umění: emblematika v díle Antonína 223 Lublinského // 10. František Antonín Pálko v Tovačově 243 // 11. Barokní melancholie: meditace o perspektivě, 259 // ruinách a velkoleposti dějin // VI. „Disegno“ a kresba 273 // 12. Oříšky, Giovanni da Udine a zrod grotesek 277 // 13. Kresby Josefa Rottera v Moravské galerii 287 // 14. Kresba na konci 18. století a kultura 295 // „de la curiosité“ // VII. Současnost 309 // 15. Tři malířské způsoby Miroslava Šimordy v 90. letech 313 // 16. Mnémosyné a Kleió * 329 // VIN. Závěr 343 // 17. Tři návraty ? Rumohrovi 345 // Exkurz:
cyklus přednášek Bibliografické odkazy Seznam reprodukcí // 390 // 392 // 395