Místo úvodu 5 // KAPITOLA 1 // Pojetí človeka a jeho výchovy 7 // Hledání východisek výchovy 8 // Existencialistická koncepce človeka 10 // Psychoanaly tická východiska 14 // Etologická východiska 24 // Pojetí výchovy 32 // Odkazy 40 // KAPITOLA 2 // Proces výchovy 43 // Procesuálni pojetí výchovy 44 // Situace a osobnost 46 // Podmínky vlivu situace na osobnost 50 // Situace a další utváření osobnosti 58 // Formování osobnosti a výchova 65 // Odkazy 78 // KAPITOLA 3 // Pedagogická interakce ve výchovném procesu 81 // Pedagogický proces 82 // Specifika interakce ve výchovném procesu 86 // Závislost úrovně pedagogické interakce na typu pedagogova působení 97 // Úloha percepce v pedagogické interakci 107 // Preferenční postoje učitelů ? žákům a jejich vliv na účinnost pedagogického procesu 114 // Nové trendy v rozvoji pedagogické interakce 120 // Odkazy 126 // KAPITOLA 4 // Jedinec a sociální skupina ve výchovném procesu 129 // Člověk jako sociální bytost 131 // 233 // Sociální skupina a jedinec 136 // Pedagogická práce se sociálni skupinou 149 // Vznik a vývoj IRIO skupiny // z formálni sociálni skupiny 155 // Specifika vzniku a vývoje IRIO skupiny // z informální sociálni skupiny 162 // Podmínky vlivu sociálni skupiny na rozvoj // osobnosti jejích členů 166 // Odkazy 171 // KAPITOLA 5 // Človek jako subjekt výchovy 173 // Základní východiska problému 174 // Sebeuvědomění 178 // Vliv rodičovského pojetí výchovy na sebepojetí dítěte a jeho další vývoj 180 // Sebepoznání 190 // Sebevýchova 194 // Sebevýchova a orientace osobnosti 196 // Výchova a sebevýchova svobodné, // odpovědné osobnosti 203 // Místo závěru 214 // Odkazy 216 // BIBLIOGRAFIE 219 // OBSAH 233