OBSAH // PRO ČESKÉHO A SLOVENSKÉHO ČTENÁŘE 7 // PŘEDMLUVA 9 // PROČ PSÁT KNIHU O VOLNÉ HŘE? 13 // VOLNÁ HRA JAKO TĚŽIŠTĚ NAŠÍ VÝCHOVNÉ KONCEPCE 14 // Vznik 14 // Naše chápání volné hry 15 // Opravdu se děti nic neučí, když si "pouze" hrají? 17 // PŘEDPOKLADY A PODMÍNKY NAŠÍ VÝCHOVNÉ KONCEPCE 20 // ROZVÍJENÍ (VYUČOVÁNÍ) V MATEŘSKÉ ŠKOLE 22 // VÝCHOVNÉ PŘEDSTAVY A METODICKÝ PŘÍSTUP 24 // POZNÁMKY K DISKUSI O CÍLI VÝCHOVY 24 // Čím dítě je? Čím se má stát? 25 // Naše představy o cíli 27 //K METODICKÉMU PŘÍSTUPU 31 // ÚCTA A PŘIJETÍ JAKO ZÁKLAD PEDAGOGICKÉHO PŘÍSTUPU NEBOLI ZÁKLADNÍ PRAVIDLA PROSOCIÁLNÍHO CHOVÁNÍ V NAŠÍ MATEŘSKÉ ŠKOLE 34 // Dítě má právo na respekt vůči svému tělu, majetku a dílu 35 // Dítě má právo, aby bylo respektováno jeho jednání a rozhodnutí 38 // Dítě má právo na to, abychom respektovali jeho nálady a city 39 // Každé dítě má právo na to, aby se s ním jednalo spravedlivě jako s ostatními, a zároveň jako s individualitou, s originální bytostí 42 // "Nezáleží na tom, jak člověk něco myslí, nýbrž na tom, jak to vyzní": Posuzování a hodnocení dítěte jako řeč nepřijetí 45 // "Poselství v 1. osobě" a "aktivní naslouchání" jako "řeč přijetí" 47 // PŘÍSTUP KE KONFLIKTŮM 51 // ZASAHUJEME A VMĚŠUJEME SE 62 // PRAVIDLA DENNÍHO ŘÁDU 69 // UTVÁŘENÍ PROSTORU A NABÍDKA MATERIÁLU 74 // VÝJEVY Z NAŠÍ ŠKOLKY 82 // AKTIVNÍ POZOROVÁNÍ 82 // NÁPADY * 92 // KAŽDODENNÍ VÁŠNĚ 94 // KONTAKTY 98 // "DĚTI SI PŘECE JEN HRAJÍ" ? // POZNÁMKY // 105