Úplné zobrazení záznamu

Toto je statický export z katalogu ze dne 03.04.2021. Zobrazit aktuální podobu v katalogu.

Bibliografická citace

.
0 (hodnocen0 x )
(9) Půjčeno:9x 
BK
Vyd. 1.
Praha : Odeon, 1969
241 s., [72] s. obr. příl., [16] l. barev. obr. příl. : il. ; 21 cm

objednat
Paměti, korespondence, dokumenty ; sv. 47
Obsahuje bibliografii a bibliografické odkazy
Výtvarné projevy surrealismu zkoumá autor z hlediska širších a hlubších souvislostí, než jaké předpokládá běžná teorie umění. Snaží se přiblížit oblast surrealistické imaginace, související s lidským nevědomím, a podat obraz vývoje jeho výtvarných metod v mezinárodním rozsahu i ve sféře zdejšího surrealismu, kterou představují Štyrský, Teige, Toyen, Heisler, Medek aj. Druhou část knihy tvoří jednak chronologický přehled z dějin výtvarného surrealismu, jednak dokumentární fragmenty z let 1923-1968, které dokreslují myšlenkové postupy jednotlivých autorů i vývojovou problematiku výtvarného surrealismu.
Francouzské resumé
000122302
Rekat.
Úvod 11 // 1. NOVÁ IDEOLOGIE 13 // Obecná charakteristika 15 // Realita, realismus a surrealismus 18 // Surrealistická vývojová reakce na výtvarnou podstatu kubismu // Splynutí výtvarné a básnické inspirace 23 // „Chemie inteligence“ 24 // Problematika podvratné hodnoty uměleckého díla 26 Surrealismus a umění 27 // 2. SURREALISTICKÉ TEORIE VÝTVARNÉHO PROJEVU // Z dějin 33 // Teorie vnitřního modelu 34 Automatismus vize a vytváření 35 Přemisťování vjemů (dépaysement de la sensation) 36 Objektivní náhoda 38 Objektivní (černý) humor 39 Paranoícko-kritická metoda Salvadora Daliho 40 * Konkrétní iracionalita 42 Dynamismus erotiky 43 Sen a čin 44 Filosofie imanence 45 // Obecná subjektivita (transmentální komunikace) 46 // 3. METODY 49 // Tradiční výtvarné prostředky v surrealismu 51 - Koláž 53 Frotáž 55 // Nepředmětná dekalkománie 56 Objekty se symbolickými funkcemi 57 Básně-objekty 59 // 4. IMAGINATÍVNI POSTUPY 61 // Vývojové předpoklady 63 // Moderní výtvarné umění a surrealismus 68 // Živel výtvarnosti uvnitř surrealismu 70 // SURREALISTICKÁ PŘEDMĚTNOST (AUTOMATISMUS VIZE) 72 Figurativní imaginace 72 Tendence k nedefinovatelné konkrétnosti 75 // Magické polohy 78 // SURREALISTICKÁ ABSTRAKCE (AUTOMATISMUS VYTVÁŘENÍ) 79 Díla filosofické inspirace 82 Surrealistická skulptura 85 // 5. „V MAGICKÉ METROPOLI STARÉ EVROPY“ 87 // Od Devětsilu k surrealismu 89 Surrealistická skupina 92 Širší okruh surrealistické obrazotvornosti 97 Inspirační kontinuita 98 // 6. PŘÍTOMNOST SURREALISMU 101 // Surrealistická invence 103 Nové zdroje 105 Vývojová spirála 111 // 7. CHRONOLOGICKÝ PŘEHLED Z DĚJIN VÝTVARNÉHO SURREALISMU // 8. DOKUMENTACE 131 // Marcel Duchamp (1914—1923): Mechanika Velkého skla 133 Max Ernst (1923) : Lidé o tom nebudou nic vědět 134
André Breton (1924): Vzdálenosti 134 // Úvod do diskuse o trošce skutečnosti 134 Jindřich Štýrský a Toyen (1926) : Tažení proti těm, jež jsme milovali (1927): Artificielisme 137 André Breton (1928): Surrealismus a malířství 138 (1929): Pokyn čtenáři Stohlavé ženy 139 Jindřich Štýrský (1930): k obrazům 140 Karel Teige (1930): Surrealistické malířství 140 Louis Aragon (1930): Malířství v sázce 141 Vítězslav Nezval (1932): Poezie 1932 144 // (1934): Surrealismus v ČSR 145 // Jindřich Štýrský (1934): Surrealistické malířství 146 Karel Teige (1934): Deset let surrealismu 146 // Salvador Dali (1934): Nové odstíny spektrálního sex-appealu 147 Tristan Tzara (1934): Max Emst 149 Salvador Dali (1935): Dobytí iracionálna 149 Karel Teige (1935): Úvod do moderního malířství 150 Surrealismus není uměleckou školou 150 Vítězslav Nezval (1935): Systematické zkoumání skutečnosti rekonstrukcí objektu, halucinace a iluze 152 // André Breton (1935) : Surrealistická situace objektu 155 // Man Ray (1935): O realismu ve fotografii 157 // Georges Hugnet (1935): Užitný objekt 158 // Pablo Picasso (1935): Básně 159 // Benjamin Péret (1936): Mezi psem a vlkem 160 // Vítězslav Nezval (1936): Řetěz štěstí 160 // Max Ernst (1936) : Malířství z druhé strany 161 // Vítězslav Nezval (1937): Absolutní hrobař 167 // André Breton (1937): Nevymezitelné hranice surrealismu 169 // Vítězslav Nezval (1937): Štýrský a Toyen 170 // André Masson a Joan Miro (1938) : O vztahu umělce ke společnosti a k okolnímu světu Jindřich Štýrský (1938): Z přednášky v semináři prof. J. Mukařovského 172 Karel Teige (1938): Štýrský a Toyen 173 // André Breton (1939): Nej současnější tendence surrealistického malířství 174 Sabato a Dominguez (1939): Litochronické povrchy 174
André Breton (1939): Nej současnější tendence surrealistického malířství 174 Sabato a Dominguez (1939): Litochronické povrchy 174 André Breton (1941): Geneze a umělecké perspektivy surrealismu 175 André Breton a André Masson (1941): Kreolský dialog 175 Salvador Dali (1941): Tajný život Salvadora Daliho 177 Jindřich Štýrský (1927, 1941): Sen o Vítězslavu Nezvalovi 180 André Breton (1942): O básni-objektu 180 Victor Brauner (1943): Kresba svíčkou 181 André Breton (1944): Enrico Donati 182 Karel Teige (1945): Předmluva ke Střelnici Toyen 183 Jindřich Štýrský (30. léta) : Poezie 184 Joan Miro (1944—1946?): Básnické hry 186 André Breton (1946): Rozhovor s Jeanem Duchéem 187 Friedrich Kiesler (1947): Magická architektura Sálu pověr 188 Karel Teige (1947): O architektuře a přírodě 188 k mezinárodní výstavě surrealismu v Praze 188 André Breton (1947): Surrealistická kometa 190 Karel Teige (1948—1949): Bohumil Kubišta 191 //
Benjamin Péret (1950): Polévka bez vody 193 Adrien Dax (1950): Automatická perspektiva 194 Karel Teige (1951): Odpověď na anketu o surrealismu 195 André Breton (1952): Rozhovor s André Parinaudem 196 Benjamin Péret (1953): Do nového světa, dům založený Toyen 199 Emila a Mikuláš Medkovi (1953) : Odpověď na druhou anketu o surrealismu 200 // André Breton (1955): O deformaci ženské tváře u Picassa 200 Joan Miro (1958) : Pracuji jako zahradník 201 Václav Tikal (1958): Aktualita tvorby 202 // André Breton (1959): Úvod k mezinárodní výstavě surrealismu 202 // Vincent Bounoure (1960): Surrealismus a divošské srdce 203 // Stanislav Dvorský (1964): Příspěvek k teorii interpretace 204 // Konrad Klapheck (1965): Stroj a já 205 // Manifest Rozetněme to (1965) 206 // UDS (1966): Symboly obludností 207 // Matta (1966): Surrealismus a revoluce 208 // José Pierre (1968): Princip slasti 209 // Surrealistický telefon Praha—Paříž, 1968 (Gérard Legrand, Vincent Bounoure) 210 // 9. RÉSUMÉ 213 // 10. OBRAZOVÁ ČÁST 231 // 11. BIBLIOGRAFIE 239
(OCoLC)42130585
cnb000134719

Zvolte formát: Standardní formát Katalogizační záznam Zkrácený záznam S textovými návěštími S kódy polí MARC