Úvod // 1. Antropologické aspekty symbolizace...9 // 1.1 Symboly z pohledu filosofie... 12 // 1.2 Symboly z pohledu sociologie... 24 // 1.3 Symboly z pohledu psychologie... 30 // 1.4 Pojem symbolu v religionistické fenomenologii Mircei Eliada...44 // 1.5 Symboly z pohledu teologie...49 // 1.6 Závěry pro náboženskou pedagogiku...54 // 2. Symboly jako součást náboženské pedagogiky...57 // 2.1 Symboly jako jazyk náboženský, lidový a jako jazyk duše...58 // 2.2 Vztah symbolu k jazyku, ke zkušenosti a k času...62 // 2.3 Funkce symbolu: odlehčovací, orientační, zprostředkovací...65 // 3. Didaktika symbolu // 3.1 Obecně didaktický rozměr didaktiky symbolu...72 // 3.2 Rozměr práce s jazykem... 75 // 3.3 Rozměr cesty od „první naivity“ ke „druhé naivitě“...83 // 3.4 Rozměr vztahu ke společnosti... g5 // 3.5 Rozměr práce s meditací a obrazy... g6 // 4. Oblasti realizace didaktiky symbolu // 4.1 Mýtus, pohádka, pověst, legenda // 4.2 Didaktika biblických textů // 4.3 Slavnosti a rituály // 4.4 Svátosti // 5. Základní symboly v mnohosti jejich významu...131 // 6. Základní symboly křesťanské víry a jejich didaktické // zpřístupnění s ohledem na osnovy předmětu náboženství...183 // 6.1 Uvedení do mytického světa bible...184 // 6.2 Práce s texty v hodinách náboženství...212 // 6.3 Podobenství v práci s dětmi mladšího a staršího školního věku.216 // 6.4 Pohádka v práci s dětmi mladšího a staršího školního věku...228 // 6.5 Příklad meditativního setkání s tvarem ulity...233 // Závěr...237 // Přehled použité literatury 239