ÚVOD ...3 // I. VYTVÁŘENÍ NOVODOBÉ ŠKOLSKÉ SOUSTAVY A JEJÍ VÝVOJ OD TEREZIÁNSKÝCH REFOREM DO ROKU 1918 ...7 // 1.1 Obecné školství ve světle tereziánských reforem a jeho vývoj do roku 1848 ...8 // 1.2 Od středověké střední školy k Organizačnímu nástinu ...14 // 1.3 Školský systém v návrzích revolučních let ...23 // 1.4 Počátky středoškolského dualismu a snahy o jeho překonání ...33 // 1.5 Boje o české školství po vydání základního školského zákona ...40 // 1.6 České školství na přelomu 19. a 20. století ...54 // II. PROMĚNY ČESKÉHO ŠKOLSTVÍ MEZI DVĚMA SVĚTOVÝMI VÁLKAMI ...71 // 2.1 Bezprostřední popřevratové změny a úkoly ve školství ...71 // 2.2 Úsilí o změny v obecném školství ...75 // 2.3 Střední školství v období první republiky ...86 // 2.4 Vzdělávání učitelů mezi dvěma světovými válkami ...107 // 2.5 České školství v období okupace ...127 // 2.6 Úsilí o překonání důsledků okupace ...132 // ZÁVĚR ...137 // LITERATURA ...141 // ZUSAMMENFASSUNG ...145