ÚVOD... 4 // I. NOVODOBÁ ŠKOLSKÁ SOUSTAVA A JEJÍ VÝVOJ OD NÁRODNÍHO OBROZENÍ DO ROKU 1918 // 1.1. Soustava elementárního školství a její vývoj do roku 1848 // 1.2. Od středověké střední školy k Organizačnímu nástinu ... 19 // 1.3. Reformní návrhy revolučních let... 24 // 1.4. Středoškolský dualismus a snahy o jeho překonání ... 34 // 1.5. Boje o české školství po vydání základního školského zákona v roce 1869 ... 41 // 1.6. České školství na přelomu 19. a 20. století // II. SNAHY O PROMĚNY ŠKOLY MEZI DVĚMA SVĚTOVÝMI VÁLKAMI // 2.1. Bezprostřední popřevratové změny a úkoly ve školství... 72 // 2.2. Úsilí o změny v obecném školství... 76 // 2.3. Střední školství . ... 87 // 2.4. Úsilí o řešení vzdělávání učitelů ... 107 // 2.5. České školství v období okupace ... 126 // 2.6. Úsilí o překonání důsledků okupace ... 131 // III. PŘÍLOHY // Návrh zákona o vzdělávání učitelstva škol národních ... 135 // Návrh na úpravu filozofického a pedagogického studia a pedagogických zkoušek kandidátů profesury středních škol...14 // IV. LITERATURA... 151