„Machine à émouvoir": překračování hranic, purifikace a estetika nesmírnosti -- Antiklasičnost kánon antikánon: manýrismus, baroko a česká avantgarda -- „Patologické ismy" „formalistické blouznění": -- antimodemistická kritika manýrismu, baroka a avantgardy -- „Subjektivně zvolit a uplatňovat stupeň reality": antimimetičnost, inovace, imaginace -- Manýrismus a baroko: pokus o vymezení problematických terminologicko-koncepčních pojmů -- Uměl(eck)ost, archaičnost a/jako modernost Konstrukce a montáž: manýrismus jako metoda Antitetičnost a „zdvojená struktura", manýrismu jako problému relací Baroko: „zdivočelý dialekt renesance" nebo nadčasově epochální metastyl? Barokní „hlad a žízně senzací" a nekonečné řasení záhybů „Průlomy do transcendentální dimenze" subjektivity v baroku a fenomenologii (Leibniz, Husserl, Fink) -- „Le monde à deux étages": fenomén dvojího světa mezi hmotou a beztíží, transparencí a opakností, povrchem a hloubkou -- „Gravitas aeris": živý prostor, luminozita, transparence Skleněná „dýchající" membrána a duchovní „prostor prostorů" Pulverizace a purifikace světa: artificialismus a purismus Extáze a katarze hmoty: „Hladká tržná rána" -- v tkáni textu/ry (Halas, Weiner) Nikde Všude / Nikdo On: Halasova básnická teologie negativity „Tělo má více, více těl": zhmotnění nehmotného a slovo (a tělo) -- jako „objet ambigu" a „verbal icon"
(Holan, Reynek) -- Nekonečný smutek hmoty a jeho emblémy: náhrobky, elegie, „bludiště kamení" (Rykr, Součková, Biebl) -- Svět „ve zdání hry": Rykrovo diabolo Finkův symbolon „Až nezbude nic": čas, mortifikující operátor světa -- „Pohybujeme se přece v rámci fenomenologické redukce": barokní rám a „uzávorkování" avantgardy -- Rám jako „uzávorkování" objektivní skutečnosti -- a neutralizace okolního světa Rám, taktilita, vizualita Oslepení a „Medusin efekt" reprezentace Prázdný rám neviditelný obraz -- „Jít dále do duchovní oblasti!": Teigova teorie „vnitřního modelu" a jeho návrat k Maxu Dvořákovi -- „Spirituální funkce umění", autointencionalita -- a „maximální emocionálnost" „Vnitřní syžet" „vnitřní osud člověka": Teigův Grünewald, -- Kubista, Štýrský mezi barokem a surrealismem -- „Subjektivní prožitek čtvrté dimenze": Svetozar Nevole jako typ manýristického badatele a jeho fenomenologie alterováného vnímání jako forma transcendentální redukce -- Nevoleho fenomenologie „subjektivních jevů optických" „Zborcení optického světa vjemů do subjektivní čtyřrozměrnosti" „Cítím jakýsi odstup od světa": posedlost skrytou skutečností Husserlova transcendentální redukce a Nevoleho fenomenologie subjektivního prožívání a tvoření světa -- Ikonoklasmus a morfoklasmus (filmových) obrazů -- Chiasmatické znaky lásky jako esenciální znaky umění:
symetrie, inverze a zrcadlení nepodobných podobností ve filmu Brokeback Mountain a v mentalitě jeho hrdinů -- Datum: přízrak opakování neopakovatelného -- Otisk a stopa: „krev jako spektrální substance žádostivosti" -- „He could hardly speak": mlčení, nevyslovitelnost, -- nepojmenovatelnost Tragičtí pastýři: poskvrnění, oběť, smíření Kůň a jeho jezdec -- „Doširoka rozevřená náruč sepulkrální paměti": smrt, text, obraz Oheň, zapálení, světlo: lucidní těla a lucidní duše -- Manýrismus, baroko a žádný konec -- Soupis literatury Seznam vyobrazení Jmenný rejstřík