Předmluva ...15 // První část // Vědecké základy srovnávací pedagogiky ...19 // Co je srovnávací pedagogika ? ...21 // Účely a využitelnost srovnávací pedagogiky ...23 // Teorie, metodologie a vývoj srovnávací pedagogiky ...31 // Vznik a vývoj srovnávací pedagogiky ...32 // Teorie a metodologie srovnávací pedagogiky ...41 // Infrastruktura a informační báze srovnávací pedagogiky ...47 // Terminologické problémy při srovnávání vzdělávacích systémů ... 61 // Třetí část // Trendy a problémy vzdělávání v mezinárodním kontextu ...225 // 9 Vzdělávání a sociální stratifikace ...229 // Problém „rovnost příležitostí k vzdělávání“ ...234 // Vzdělávání a vliv sociálního původu ... 239 // Elitní vzdělávání... 249 // // 10 Jednotná škola, nebo selektivní vzdělávání? ...255 // 11 Interkulturní faktory ve vzdělávání ...267 12 // Cizí jazyky v evropských vzdělávacích systémech ...279 // 12.1 Cizí jazyky ve školních kurikulech ...280 // 12.2 Cizí jazyky v českém vzdělávacím systému ...287 // 12.3 Evropanství a diskutabilní problémy vzdělávání v cizích jazycích ...294 // Úvaha na závěr...309 // Příloha ...317 // Mezinárodní norma pro klasifikaci vzdělávání - ISCED 1997 // Literatura