Úvod: Paradox a výzva -- Kde končí obraz? Obrazy v rámech, obrazy bez rámu a rámy bez obrazu -- Václav Hájek -- Kdy je rám obrazu? -- Dvojník. Obrys, stín a dvojnictví jako archetypy (ohraničování) obrazu Protržení plátna. Překračování hranic rámu: anamorfóza, panorama, interface atd -- Hranice vizuálního pole: Od klasické homogenity k moderní nejednotě, pohybu a rozostření -- Konceptuální rám: kontext, instituce, jazyk a osamostatnění média Literatura -- Dává renesance vzniknout filmovému diváctví? Problémy perspektivního ukotvení teorie filmového pohledu -- Petra Hanáková -- Renesanční prostor -- Renesance jako projekt -- Filmový aparát a umístění pozorovatele -- Camera obscura a osvícenecké modely pozorovatelského subjektu Perspektivní a osvícenecký model subjektu a psychoanalýza Apendix: glosa k genderovému rozměru perspektivního paradigmatu -- Literatura -- Subjekt jako skvrna. Role perspektivního a kinematografického aparátu při vytváření divácké pozice -- Barbora Lungová -- Monokularita perspektivy aneb Je aparát všemocný? Vztah filmového pohybu k formování divácké subjektové pozice Existuje subjekt? aneb Problematika pohledu, skvrny a úběžníku Rámování aneb Manipulace aparátu: případ Umělcovy smlouvy -- Literatura -- Seznam vyobrazení