OBSAH // ÚVOD...7 // Helena Kolibová // 1 EMPIRICKÁ A KONCEPČNÍ VÝCHODISKA PROBLEMATIKY SPOLEČENSKÉ PODPORY // AKTIVNÍHO STÁŘÍ V KONTEXTU MEZIGENERAČNÍ SOLIDARITY...8 // Helena Kolibová, Anna Václavíková, Magdalena Chmelařové, Věra Juříčková, František Koliba // 1.1 VÝCHODISKA PROJEKTU... 8 // 1.2 Konceptuálni’ a metodické zázemí problematiky společenské podpory aktivního stáří...12 // 2 KONCEPT AKTIVNÍHO STÁRNUTÍ JAKO SOUČÁST STRATEGIE MĚST A OBCÍ MSK...16 // Ekonomická aktivita osob starších 55 let v regionálním kontextu-Jana Krajčová...16 // Komparace demografické situace krajů ČR - Pavla Stašková...27 // Senior jako objekt sociálních rizik - Dagmar Křivánková...38 // MEDIÁLNÍ OBRAZ SENIORA V REGIONÁLNÍM TISKU - DAGMAR KŘIVÁNKOVÁ...47 // Realita bydlení seniorů v Moravskoslezském kraji - Zuzana Trucová...56 // Senior aktér i příjemce dobrovolnictví - Petra Adamová...63 // Společenská opatření ? bezpečnosti seniorů a příklady dobré praxe - Zdeňka Mrugalová...74 // Potenciál prostředí měst a obcí MSK pro vytváření věkově přátelského prostředí - Veronika Rippová.82 // 3 KONTEXT PRÁCE S LIDSKÝMI ZDROJI V PODMÍNKÁCH REGIONÁLNÍCH TRHU PRÁCE // A JEHO DOPADY NA PODPORU AKTIVNÍHO STÁŘÍ V MSK...91 // VÝSLEDKY VÝZKUMU FIREM V MSK A JEJICH KOMPARACE - DlTA FRIDVALDSKÁ, IVETA VELIKOVA...91 // Zaměstnanost osob 55+ v Moravskoslezském kraji - Danuše Kutálková...100
4 TECHNOLOGIE NA PODPORU STRATEGIÍ AKTIVNÍHO STÁŘÍ...111 // HODNOCENÍ WEBOVÝCH PREZENTACÍ MÉST MSK PODLE PŘÍNOSU PRO UŽIVATELE - SENIORA - DAVID ADAMEC. 111 // Internetové aplikace a senioři - Zuzana Macková...126 // Zvyšování kvality života seniorů pomocí asistivních technologií - Barbora Glogovská...137 // ICT v kultuře stáří - Lucie Romfeldová...146 // Senior, konzument, zákazník či přítěž - Petra Štěpaníková...155 // ZÁVĚR...167 // Helena Kolibová, Anna Václavíková, Magdalena Chmelařová, Věra Juříčková, František Koliba, Dagmar Křivánková, Zuzana Macková // SUMMARY...171 // VĚCNÝ REJSTŘÍK...172 // PŘÍLOHY...173 // Seznam firem, které se zúčastnily kvalitativního výzkumu...173 // Rozložení respondentů...174 // Dotazníky...175