ČÁST I – STUDIE : Obsah // PŘEDMLUVA // Ke koncepci a metodě tvorby slovníku a jeho charakteru // INVENCE, INTUICE A TVOŘIVOST V UMĚNÍ // 1. Invence a intuice v umění // 2. Tvořivost jako podmínka umělecké tvorby // FILOZOFICKÉ A METODOLOGICKÉ KONOTACE HUDEBNÍHO MYŠLENÍ NA KONCI 2. TISÍCILETÍ // 1. Hudební postmoderna // VÝVOJOVÉ PROMĚNY HUDBY VE 20. STOLETÍ // 1. Rozšířené tonální a modální hudební myšlení // 2. Atonální, serijní a dodekafonická hudba // 2.1 Neorganizovaná atonalita // 2.2 Organizovaná atonalita // 3. Elektroakustická hudba // 3.1 Konkrétní hudba // 3.2 Elektronická hudba // 3.3 Hudba pro magnetofonový pás // 4. Hudební experimenty // 4.1 Aleatorika // 4.2 Hudba témbrů // 4.3 Grafická hudba a multimediální produkce // 4.4 Kybernetika v hudbě // 4.5 Minimální hudba (Minimal Music) // 5. Hudební extrémy // ČESKÁ A SLOVENSKÁ HUDBA 20. STOLETÍ // 1. Představitelé české vokální tvorby // NONARTIFICIÁLNÍ HUDBA 20. STOLETÍ // 1. Proměny americké pop-music // 1.1 Jazzová hudba // 1.2 Blues // 1.3 Rock and roll // 1.4 Soulová hudba // 1.5 Ambientní hudba // 1.6 Punk rock // 1.7 Hip-hop a rap // 1.8 Grunge a country rock // 2. Česká a slovenská populární hudba // Resumé a závěr
ČÁST II – SLOVNÍK : Struktura slovníkového hesla // 1. Řazení hesel // 2. Hudebně-literární konotace jako kritérion výběru hudebníchděl zařazených do Slovníku // A) HUDEBNÍ DÍLA SKLADATELŮ 20. STOLETÍ INSPIROVANÁ SLOVESNÝM UMĚNÍM // B) SLOVESNÉ A VÝTVARNÉ UMĚNÍ V DÍLECH SKLADATELŮ 20. STOLETÍ // C) LIDOVÁ SLOVESNOST V DÍLECH SKLADATELŮ 20. STOLETÍ // a) Hudební díla inspirovaná lidovou poezií // b) Hudební díla inspirovaná lidovou prózou // D) HUDEBNÍ SKLADBY KOMPONOVANÉ K POCTĚ HUDEBNÍCH, LITERÁRNÍCH A VÝTVARNÝCH UMĚLCŮ // a) Hudební skladatelé a jejich dílakomponovaná k poctě jiných umělců // b) Umělci, k jejichž poctě skladatelé svá díla komponovali