OBSAH // Úvodem - 11 // 1. ČEHO BYSTE CHTĚLI V ŽIVOTĚ DOSÁHNOUT? // Desatero cest - 14 // 1. Dobré vztahy ? lidem - 15 // 2. Vztah ? partnerovi - 16 // 3. Rodina - 17 // 4. Povolání - 17 // 5. Kultura a umění - 18 // 6. Poznání - 18 // 7. Rozvoj tělesné zdatnosti - 19 // 8. Zájem o přírodu - 19 // 9. Koníčky a osobní zájmy - 19 // 10. Žít pro druhé - 20 // 21 // 27 // 34 // 49 // 67 // 76 // 2. PROČ SE VLASTNĚ ZDOKONALOVAT? // Péče o zdraví - 22 Chování a znalost psychologie v jednání s lidmi - 23 Kladné povahové rysy - 23 Rozvíjení rozumových schopností - 24 Vytrvalost a pevná vůle - 24 // 3. POZNEJ SEBE SAMA // Jak si člověk tvoří obraz svého já - 27 // Zrcadlo — lidské - 28 // 4. ČLOVĚK SE TÁŽE: JAKÝ JSEM? // Co o sobě víme - 36 Zamyslete se nad obrazem svého já - 36 // Informace získané srovnáváním - 38 Co můžeme zjistit dotazováním? - 39 Pracovní hodnocení - 41 // Dobré návyky - 24 Znalost dobrých metod studia a práce - 25 // Schopnost překonávat životní obtíže // a krize - 25 // Nikdy není pozdě - 25 // Změny v názoru na sebe sama - 29 Psychologie a sebepoznání - 30 Závěry - 33 // Hodnocení „černé na bílém“ - 42 Testy - 43 // Psychologické hry - 43 T-hra ? poznání sebe sama - 44 Analyzujete své činy a jednání? - 47 Závěry - 48 // 5. JAK ZAČÍT (BILANCE - CÍLE - // Smysl našeho počínání - 49 V jakém věku sestavit bilanci a plán, stanovit si své cíle? - 51
Je plánování a bilancování byrokratická administrativa? - 51 Bilance našich kladů a záporů - 52 Cíle a životní plány - 52 Jak vypracovat osobní bilanci a plán // METODY) // rozvoje - 55 // Plán a jeho plnění - 58 // Jak dosahovat úspěchů - 60 // Splnění jakéhokoli úkolu vyžaduje // motivaci - 61 // Návyk usnadňuje každý úkon - 63 Závěry - 65 // 6. NAŠE VELKÉ BOHATSTVÍ - VOLNÝ ČAS // Hranice volného času ? ? čemu ho Chápejte volný čas moderně - 74 // používáme - 68 Bohaté možnosti volného času - 74 // Představy o využití volného času - 70 Závěry - 75 // 7. JE MOŽNO ROZVÍJET ROZUMOVÉ SCHOPNOSTI? // Co je to inteligence - 76 Vliv prostředí na inteligenci. Dědičnost - 79 // Důležitost přísunu informací pro rozvoj mozku - 81 Výběr společnosti - 83 // Školou nejen získáváme klasifikaci, ale rozvíjíme také své schopnosti - 83 // Sebevýchovou ? rozvoji rozumových schopností - 84 Závěry - 84 // 86 // 8. JAK ZDOKONALOVAT SVÉ VLASTNOSTI // 94 // 118 // 129 // 142 // 157 // Seznam kladných a záporných vlastností - 86 Vytrvalost - 88 // 9. PÉČE O ZDRAVÍ // Čelíme chorobám - 94 Správná životospráva - 97 Duševní zdraví - 98 Praktiky ? udržení tělesného a duševního zdraví - 100 Správná výživa - 102 Jak je to s obezitou u nás? - 102 Redukční diety - 104 // 10. PÉČE O VZHLED // Vzhled ženy - 118 I péče o vzhled je pro ženu téma ? sebezdokonalování - 123 Vzhled muže -
124 // 11. ROZVOJ TĚLESNÉ ZDATNOSTI // Začněme s aktivním pohybem a vytrvejme - 130 Pobyt a pohyb v přírodě - 133 Jednotlivé sporty mají své osobité přednosti - 134 // 12. PŘÍPRAVA NA ŽIVOT // Začíná se „stoprocentním programováním, automatizací, unifikací a standardizací“ - 142 Následuje období amatérství, nejednotnosti postupů a prostředí - 142 Utopie a skutečné možnosti - 143 Vychovávat vychovatele - 145 Nové problémy výchovy dětí a mládeže v rodině - 145 // Negativní pocity - 89 Poloviční sebeovládání - 90 Závěry - 93 // Rady ? redukční dietě — „triky na // sebe sama“ - 107 // Kouříte? - 109 // Jak se odnaučit kouřit - 111 // Pijete alkohol? - 113 // Čtyři fáze vývoje alkoholika - 115 // Závěry - 117 // Co je zásadní? - 125 Speciálními cviky ? harmonické postavě - 125 Závěry - 127 // Jaké sporty lze pěstovat pod odborným vedením - 136 Vrcholový sport dnes - 137 Otužování - 138 Závěry - 140 // Proč jsou ty naše děti takové? - 148 Čemu by se měly děti v rodině naučit? - 149 // Budujeme dětskou knihovnu - 151 Televizor jako vychovatel anebo škůdce? - 152 Spolupráce rodičů s dětmi v jednotlivých etapách jejich věku - 153 Závěry - 155 // 13. VOLBA PRACOVNÍHO ZAMĚŘENÍ, ZÍSKÁNÍ A ZVYŠOVÁNÍ KVALIFIKACE // Důležitost dobré Druhé rozhodování — nástavbové // informovanosti - 158 studium, vysoké školy - 163 // První rozhodování - 160 Jak zvyšovat
svou odbornou // Učební obory, zaškolování, střední kvalifikaci při zaměstnání - 165 školy - 162 Závěry - 167 // 169 // 186 // 201 // 214 // 14. SPOKOJENOST V PRÁCI = SPOKOJENOST V ŽIVOTĚ // Fandíme fandům - 169 // Aby nás práce zajímala - 171 // Několik rad, jak racionálně // pracovat - 173 // Organizace práce - 174 // Dobré návyky usnadňují práci - 178 // Mějte před sebou cíl - 180 // I specialisté mají mít širší // rozhled - 181 // Týmová spolupráce - 182 // Nakonec něco o úspěchu a neúspěchu // našich snah - 183 // Závěry - 185 // 15. JAK SI VYTVOŘIT PŘEDPOKLADY ? ÚSPĚŠNÉMU STUDIU PŘI ZAMĚSTNANÍ // Co napřed dobře uvážíme - 186 Vypracováváme si studijní plán - 187 Jaké jsou hlavní vhodné podmínky ke studiu - 191 // Jaký postup volíme při studiu? - 193 Jak studovat individuálně - 196 // Co všechno nás studium naučí - 197 Prostředky sebevzdělávání — knihy, studijní materiál, archív - 198 Jak přehledně a účelně zaznamenávat a ukládat poznatky - 199 Závěry - 200 // 16. JAK SE UČIT CIZÍM JAZYKŮM A PROČ // ? čemu je nám znalost cizích jazyků - 201 // Proč, kdy a jak se učit cizím jazykům - 202 // Co vše je potřeba ? naučení se cizímu jazyku - 205 // Kolik máme lidí s aktivní znalostí // 17. ÚČAST NA SOUČASNÉM DĚNÍ // Socialistický kolektivismus - 214 Proč účast na současném dění? - 215 Možností je mnoho - 217 // cizích jazyků? - 207 Dostupných
příležitostí nemáme málo - 208 // Jak je to se znalostí cizích jazyků v cizině a u nás - 211 Závěry - 212 // Učit se organizovat - 220 Závěry - 223 // 224 // 237 // 18. ŠIROKÝ JE SVĚT KONÍČKŮ, ZÁLIB A ZÁJMŮ // Vztah lidí ke koníčkům - 224 Kdy můžeme začít s výběrem koníčků a zálib - 224 // Jak vybírat racionálně - 225 Neodmítejte předem to, co neznáte - 228 // Jak je to se zájmy mládeže? - 231 Kolik zájmů a zálib? - 232 Společenské organizace a naše záliby - 233 Závěry - 235 // 19. ZÁLIBA DOSTUPNÁ VŠEM - PROCHÁZKY A TURISTIKA // Drobné procházky - 238 Větší procházky a výlety - 238 Turistika o víkendech, dovolené a o prázdninách - 239 Jak se připravovat na turistické // akce - 242 // Bojujme proti pseudodovolené - 243 Chcete provozovat turistiku pod odborným vedením? - 244 Závěry - 244