Obsah // Úvod ...7 // 1 Klinické výukové prostředí v pregraduální přípravě sester...9 // 1.1 Stereotypy a východiska klinické výuky ...10 // 1.2 Teoretické přístupy zkoumání klinického výukového prostředí...18 // 1.2.1 Klinické prostředí a situační koncepce vyučování...18 // 1.2.2 Zkušenostní, zážitkové učení a reflektivní praxe ...19 // 2 Klinické výukové prostředí jako předmět ošetřovatelského výzkumu ...23 // 2.1 Klinické výukové prostředí jako zdroj stresu...24 // 2.1.1 Intervence zaměřené na redukci stresu během klinické praxe . . . 30 // 2.2 Výukový potenciál klinických pracovišť ...33 // 2.2.1 Nástroje hodnocení výukového potenciálu // klinických pracovišť...33 // 2.3 Klinické výukové prostředí a vedení studentů // mentorem klinické praxe...37 // 2.3.1 Vymezení základních rolí v procesu klinické výuky...39 // 2.3.2 Role mentora klinické praxe...42 // 3 Strategie a metody výuky na klinickém pracovišti ...46 // 3.1 Proces klinické výuky...46 // 3.1.1 Charakteristika procesu klinické výuky...46 // 3.1.2 Praktický přístup ? procesu klinické výuky...56 // 3.2 Faktory ovlivňující výběr výukových strategií a metod...60 // 3.2.1 Výukové cíle...60 // 3.2.2 Charakteristiky studentů...61 // 3.2.3 Potřeby pacientů...62 // 3.2.4 Načasování aktivit a dostupnost výukových možností...62 // 3.3 Výukové strategie a metody na klinickém pracovišti ...63 // 3.3.1 Klasické metody výuky...64 // 3.3.2 Aktivizující metody výuky...74 // 3.3.3 Komplexní metody výuky...76 // 4 Metody hodnocení studentů v klinických podmínkách...81 // 4.1 Východiska klinického hodnocení...81 // 4.2 Význam, cíle hodnocení...83 // 4.3 Obsah hodnocení - potřeby praxe a klíčové kompetence...87 // 4.4 Metody hodnocení a vlastnosti hodnotících nástrojů...89 //