Úplné zobrazení záznamu

Toto je statický export z katalogu ze dne 21.08.2021. Zobrazit aktuální podobu v katalogu.

Bibliografická citace

.
0 (hodnocen0 x )
EB
EB
ONLINE
1. elektronické vydání
Karolinum 2015
1 online zdroj (126 stran)
Externí odkaz    Plný text PDF (Bookport) 
   * Návod pro Bookport 


ISBN 978-80-246-3111-0 (online ; pdf)
ISBN 978-80-246-3090-8 (print)
Tištěná verze: Chejnová, Pavla. How to ask a professor : politeness in Czech academic culture. [Prague, Czech Republic] : Karolinum, c2015 ISBN 978-80-246-3090-8
Publikace se věnuje zdvořilostním strategiím, které volí čeští univerzitní studenti při kontaktu s fakultou. Kniha se věnuje i zdvořilosti v České republice, např. diglosii (kontextům, v nichž je užívána spisovná či obecná čeština), jmennému a zájmennému oslovování v české společnosti a české akademické sféře, formulování žádostí v češtině v kontrastu k angličtině a dalším jazykům. Kniha zahrnuje dvě studie týkající se studentských žádostí adresovaných fakultě, první se věnuje e-mailům obsahujícím žádost o informaci, druhá analyzuje dotazy zveřejněné na studentském informačním webovém fóru. Pozornost je věnována oslovování, úvodním a závěrečným formulím, míře přímosti vyjádření a gramatickým, lexikálním i dalším modifikačním prostředkům..
001489659
CONTENTS // Introduction 7 // 1. POLITENESS IN LANGUAGE 9 // u Searching for a politeness definition 10 // 1.2 Approaches to (linguistic) politeness 13 // 1.2.1 Face and facework 14 // 1.2.2 Conversational and politeness maxims 17 // 1.2.3 Discursive approach to politeness 18 // 1.3 How laypersons in the Czech republic define politeness 19 // 1.4 Impoliteness in language 21 // 1.5 Function of politeness in society---22 // 2. POLITENESS IN THE CZECH REPUBLIC 2* // 2.1 Standard and common Czech 26 // 2.2 Pronominal addressing 27 // 2.3 T and V-forms in academic settings 29 // 2.4 Nominal addressing 30 // 2.3 Nominal addressing in academic settings - 34 // 2.6 Requests in Czech 37 // 3. PREVIOUS RESEARCH ON COMPUTER MEDIATED COMMUNICATION // IN INSTITUTIONAL SETTINGS 4I // 4. ANALYSIS OF REQUESTS TOR INFORMATION SENT TO FACULTY 47 // 4.1. F-mail requests for information 49 // 4.1.1 Data 49 // 4.1.2 Methodology and procedures 30 // 4.1.3 Results 33 // 4.1.3.1 Addressing and establishing contact in (-mail requests for information 33 // 4.1.3.2 Level of directness in e-mail requests for information - 37 // 4.1.3.3 Syntactic downgrade« in e-mail requests for information 61 // 4.1.3 4 Lexical and phrasal downgrades and upgrades in e-mail requests for information 62 // 4.1.3.3 Supportive and aggravating moves in e-mail requests for information 64 // 4.1.3.6 Substandard elements in e-mail requests for information 71 // 4.1.4 Discussion- 72 // 4.2 Requests for information in students’
information forum 76 // 4.2.1 Dala 76 // 4.2.2 Methodology and procedures 78 // 4.2.3 Results 78 // 4.2.3.1 Establishing contact in requests for information on students’ information forum 78 // 4.2.3.2 Level of directness in requests for information on students’ information forum 79 // 4.2.3.3 Syntactic downgradcrs in requests for information on students’ information forum 84 // 4.2.3.4 Lexical and phrasal downgradcrs and upgraders in requests for information // on students’ information forum 86 // 4.2.3.5 Supportive and aggravating moves in requests for information // on students’ information forum 88 // 4.2.3.6 Substandard elements in requests for information on students’ information forum 92 // 4.2.4 Discussion - 93 // 5. GENERAL DISCUSSION AND CONCLUSIONS 97 // RESUMÉ ЮЗ IJST ОГ TABLES 107 // REFERENCES IO9 // AUTHOR INDEX II7 // SUBJECT INDEX 121

Zvolte formát: Standardní formát Katalogizační záznam Zkrácený záznam S textovými návěštími S kódy polí MARC