Úplné zobrazení záznamu

Toto je statický export z katalogu ze dne 09.01.2021. Zobrazit aktuální podobu v katalogu.

Bibliografická citace

.
0 (hodnocen0 x )
EB
EB
ONLINE
1. elektronické vydání
[Místo vydání není známé] : Masarykova univerzita, 2019
1 online zdroj (146 stran)
Externí odkaz    Plný text PDF (Bookport) 
   * Návod pro Bookport 


ISBN 978-80-210-9434-5 (online ; pdf)
ISBN 978-80-210-9433-8 (print)
Lingvistika zdola nahoru představuje alternativu k většině mainstreamových pohledů na jazyk a na lingvistickou analýzu. Tento přístup zkoumá jazykové jednotky a vztahy v jejich vícerozměrné diverzitě. Současně jazykové jednotky pojímá jako způsob, jakým mluvčí vyjadřují své komunikační potřeby, a jako způsob, jakým se tvoří verbální skutečnost. K zobecněním se dospívá z pozorování, přičemž se respektuje diverzita uvnitř jazyků a napříč jazyky. Přístup bere v potaz jak informační, tak signalizační vlastnosti řeči..
001637045
CONTENTS // Preface...7 // Acknowledgements...8 // Section I / Bottom-up linguistics: multiple perspectives on individual units, and the emergence of linguistic patterns // In summary...10 // 1. Theoretical Issues...11 // 1.1 The key positions of bottom-up linguistics...11 // 1.2 Introductory remarks...13 // 1.3 Some terminological remarks...19 // 1.4 Diverse perspectives and anomalies...21 // 1.5 Structures and functions...22 // 1.6 Monolithic views...25 // 1.7 Weaknesses in top-down approaches- multiple perspectives...27 // 1.8 Top-down accounts, regularity, and anomaly...31 // 1.9 Bottom-up views, anomalies, and monism...36 // 1.10 Phonological anomalies- bottom up views...41 // 1.11 Anomalies within phonological systems- bottom-up views...42 // 1.12 Some non-systemic linguistic features with expressive function...57 // 1.13 Some grammatical anomalies in English; bottom-up views...58 // 1.14 Adverbials...59 // 1.15 Superlatives...60 // 1.16 Morphological complexes...61 // 1.17 Nouns in -er...62 // 1.18 Verbs in -en...64 // Section II / Applications of the bottom-up approach: from anomalies to generalisations, and wider perspectives // In Summary...68 // 2. Explorations...69 // 2.1 Quantifying expressions...69 // 2.2 Types of quantifying expressions...70 // 2.3 The nominal syntagm and types of quantifying expressions...74 // 2.4 Quantifiers in the nominal syntagm...78 // 2.5 Contexts and collocations of quantifying expressions...80 // 2.6 Anomalies in quantifying expressions...85
// 2.7 Numerical Quantifiers and the Numeral Position...87 // 2.8 Ordinals, fractions, decimals, and operations...90 // 2.9 Ordinals...90 // 2.10 Fractions...91 // 2.11 Decimals and operations...92 // 2.12 Numericals as signals from a realisational point of view...93 // 2.13 Functional classes and natural classes again- a matter of perspective...99 // 2.14 A bottom-up example in morphology: functional and natural classes in de- and dis-...101 // 2.15 Verbs of‘general meaning...104 // 2.16 The emergence of patterns...112 // Section III / Further theoretical issues // 3. Argument so far and issues arising...117 // 3.1 Strategies for communication: adaptation of verbal means to circumstances...119 // 3.2 Different means of adaptation...121 // 3.3 Updating mental models by verbal means...127 // Postscript // Language and reality...131 // Bibliographical References...139 // Author Index...143 // Subject Index...145 // List of Tables // Table 1: Varieties of subject-predicate structure...23 // Table 2: 2 and 3 dimensional consonantal phonemes of English...43 // Table 3: 2 and 3 dimensional consonantal phonemes in Scottish English...44 // Table 4: Consonantal combinations before /1, r, u + Vowel/ in English...45 // Table 5: CVC combinations of English occlusives and fricatives with /a:/ and /u:/...46 // Table 6: Distribution of consonantal phonemes in the contexts /a:l/, /e:l/, and /i:l/...49 // Table 7: Distribution of consonantal phonemes in the contexts of /a:t/, /e:t/} and /i:t/...50
// Table 8: Combinations with following quantifying adjuncts’...73 // Table 9: Quantifying expressions and their contexts...81 // Table 10: Classes of quantifying expressions...82 // Table 11: Quantifying ‘pronouns’ and their contexts...83 // Table 12: Quantifying expressions in attributive position and their collocations...84 // Table 13: Contexts oi most, least, more, less...86 // Table 14: Major verbs of general meaning and their collocations...109 // Table 15: Major verbs of general meaning- some hypotheses...110

Zvolte formát: Standardní formát Katalogizační záznam Zkrácený záznam S textovými návěštími S kódy polí MARC