Většina politických stran sází na své lídry. Proč? Protože politika se personalizuje. Od 60. let 20. století dochází v důsledku individualizace společnosti, erozi tradičních konfliktních linií a rozvoje moderních médií k oslabování politických stran a posilování jednotlivců. Politik se stává programem, značkou, na jejímž základě se volič rozhoduje, zda stranu podpoří ve volbách. Kniha představuje první český pohled na teorii personalizace politiky. Analýzou parlamentních voleb (2002–2013) zjišťuje, zda je česká politika personalizovaná..
OBSAH // 5 // OBSAH // 1. TÉMA KNIHY A CO BUDE ZKOUMÁNO...9 // 1.1 Limity výzkumu...13 // 2. KONCEPT PERSONALIZACE POLITIKY...16 // 2.1 Kořeny personalizace politiky...18 // 2.1.1 Individualizace...18 // 2.1.2 Eroze tradičních konfliktních linií...20 // 2.1.3 Rozvoj moderních médií...22 // 2.2 Kořeny personalizace politiky v nových demokraciích...23 // 2.3 Možné definice...26 // 2.4 Typy personalizace politiky a její důsledky...33 // 2.5 Kritika důsledků personalizace politiky...35 // 2.5.1 Smrt ideologie...39 // 2.5.2 Populismus...40 // 2.5.3 Infotainment a celebritizace...43 // 2.5.4 Demokracie beze stran...45 // 2.5.5 Personalizace volebních systémů...47 // 3. INSTITUCIONÁLNÍ PERSONALIZACE...50 // 3.1 Prezidencializace politiky a politických stran...51 // 3.2 Výběr kandidátů...58 // 3.3 Personalizace volebních systémů...61 // 3.4 Institucionální personalizace v České republice...75 // 3.4.1 Prezidencializace...76 // 3.4.2 Výběr kandidátů...82 // 3.4.3 Personalizace českého volebního systému...83 // 6 // PERSONALIZACE POLITIKY V ČESKÉ REPUBLICE // 4. MEDIÁLNÍ PERSONALIZACE...105 // 4.1 Celebritizace politiky...110 // 4.2 Personalizace mediálních obsahů...112 // 4.3 Mediální personalizace v České republice...116 // 4.3.1 Celebritizace...117 // 4.3.2 Personalizace mediálních obsahů...118 // 5. BEHAVIORÁLNÍ PERSONALIZACE...164 // 5.1 Preferenční hlasování...167 // 5.2 Efekt lídra...168 // 5.3 Behaviorální personalizace
v České republice...180 // 5.3.1. Preferenční hlasování...182 // 5.3.2 Efekt lídra...183 // 6. STRANY NA ÚSTUPU, LÍDŘI NA VZESTUPU?...204 // 6.1 Možnosti dalšího výzkumu...206 // 6.1.1 Interpretativní rovina výzkumu...207 // 6.1.2 Explanační rovina výzkumu...208 // 7. SUMMARY: THE PERSONALISATION // OF POLITICS IN THE CZECH REPUBLIC...211 // 8. UŽITÁ LITERATURA A ZDROJE...225 // 9. JMENNÝ REJSTŘÍK // 25?