Úvod 7 // 1 Teoretická východiska klinické praxe 9 // 1.1 Klinická praxe v kontextu vzdělávání 9 // 1.2 Cíle klinické praxe 10 // 2 Kdo je kvalitní lektor klinické praxe? 13 // 2.1 Charakteristika kvalitního lektora klinické praxe 13 // 2.2 Překážky při formování kvalitního lektora klinické praxe 17 // 3 Student v podmínkách klinické praxe 20 // 3.1 Očekávání studenta 20 // 3.2 Rizikový a problematický student 22 // 4 Metodika vedení klinické praxe 36 // 4.1 Příprava lektora na klinickou praxi 36 // 4.2 Poučení studenta při zahájení klinické praxe 38 // 4.3 Organizace prvního dne klinické praxe 39 // 4.4 Organizace klinického dne 40 // 4.5 Jak realizovat výuku dovedností 44 // 4.6 Jak podpořit budování týmu 46 // 4.7 Vybrané metody pro zkvalitnění a inovaci klinické praxe 47 // 4.7.1 Metody na upevnění pojmů 47 // 5 // 4.7.2 Metody pro upevnění ošetřovatelských postupů 50 // 4.7.3 Metody pro podporu kritického myšlení a klinického úsudku 51 // 4.7.4 Metody pro podporu zpětné vazby a hodnocení 61 // 4.8 Vybrané problémy klinické praxe a možnosti jejich řešení 63 // 5 Specifika komunikace během klinické praxe 78 // 5.1 Jak má lektor komunikovat se studentem během klinické praxe 78 // 5.2 Jak má lektor radit studentovi během klinické praxe 79 // 5.3 Jak má lektor uklidnit studenta během klinické praxe 80 // 5.4 Jak má lektor říci studentovi „špatnou“ zprávu během klinické praxe 82 // 5.5 Příklady efektivní komunikace v klinických podmínkách 83 // 6 Hodnocení v podmínkách klinické praxe 87 // 6.1 Hodnocení studenta lektorem 87 // 6.2 Hodnocení lektora studentem 98 // Seznam bibliografických odkazů 102 // Rejstřík 108 // Souhrn 111 // Summary 112