Úplné zobrazení záznamu

Toto je statický export z katalogu ze dne 10.09.2022. Zobrazit aktuální podobu v katalogu.

Bibliografická citace

.
0 (hodnocen0 x )
EB
EB
ONLINE
1. elektronické vydání
[Místo vydání není známé] : Karolinum, 2020
1 online zdroj (336 stran)
Externí odkaz    Plný text PDF (Bookport) 
   * Návod pro Bookport 


ISBN 978-80-246-4340-3 (online ; pdf)
ISBN 978-80-246-4331-1 (print)
Cílem studie je popsat základní hodnoty a postoje v rodinném životě a partnerství, které převažují v západním a východním Německu, České republice a Polsku. Analýza seznamovacích inzerátů umožnila identifikovat klíčové hodnoty a postoje, které utvářejí koncepci života a partnerství v každé z těchto čtyř společností. Srovnání ukázalo systematický vztah: specifika ekonomických podmínek, historického dědictví a národní minulosti ovlivňují myšlenku dobrého života a dobrého partnerství..
001638094
Contents // Acknowledgements 9 // 1. Introduction 10 // 2. Theoretical Framework 19 // 2.1 Historico-Genetic Theory of Culture 25 // 2.1.1 Human intellectual and socio-cultural life form 26 // 2.1.2 Subject logic 29 // 2.1.3 The historic development of culture 31 // 2.2 Implications of Evolutionary Epistemology 38 // 2.2.1 Structures and classes  2 // 2.2.2 Patterns of order // 2.2.3 Socio-cultural patterns 47 // 2.2.4 The four causal forms in the socio-cultural system 54 // 2.3 Gender Roles 56 // 2.3.1 Love and gender roles 57 // 2.3.2 Power and gender relations 63 // 2.3.3 The development of power in gender relations 67 // 2.3.4 Gender relationships today 71 // 2.3.5 Current research on gender relations 74 // 2.4 Comparative Culture Studies - Implications // of Modernization Theories 7 8 // 3. Reasons for a Society’s Specific Set of Values 89 // 3.1 The Relative Level of Prosperity 89 // 3.2 The Role of Religion 91 // 3.3 Economic, Political and Social Development after 1945 94 // 3.3.1 West Germany after 1945 94 // 3.3.2 East Germany after 1945 99 // 3.3.3 The Czech Republic after 1945 105 // 3.3.4 Poland after 1945 116 // 4i. The Text Type  Personal Advertisement” // 4.1 The History of Personal Advertisements // 4.2 Personal Advertisements as Research Objects in Cultural Science // 4.2.1 Peter Kaupp: Wedding banns in social change (1968) // 4.2.2 Christiane Gern: Gender roles: Stability or change? // An empiric analysis of personal advertisements (1992) // 128 // 132
134 // 134 // 137 // 5. Empirical Data and Research Methodology // 5.1 Database // 5.2 Content Analysis // 5.3 The Category System // 5.4 Data Analysis // 140 // 142 // 144 // 146 // 149 // 6. Results // 6.1 Character and Values/Virtues // 6.1.1 Character traits and values/virtues - West Germany // 6.1.2 Character traits and values/virtues - East Germany // 6.1.3 Character traits and values/virtues - the Czech Republic // 6.1.4 Character traits and values/virtues - Poland // 6.1.5 Intercultural comparison of the ideal character and values/virtues // 6.2 Outward Appearance // 6.2.1 Outward appearance - West Germany // 6.2.2 Outward appearance - East Germany // 6.2.3 Outward appearance - the Czech Republic // 6.2.4 Outward appearance - Poland // 6.2.5 // 6.3 Age // 6.3.1 Age - West Germany // 6.3.2 Age - East Germany // 6.3.3 Age - the Czech Republic // 6.3.4 Age - Poland // 6.3.5 Intercultural comparision of age // 6.4 Acquired Status // 6.4.1 Acquired status - West Germany // 6.4.2 Acquired status - East Germany // 6.4.3 Acquired status - the Czech Republic // 6.4.4 Acquired status - Poland // 6.4.5 Intercultural comparison of acquired status // 6.5 Expectations on Relationship and Family/Children // 6.5.1 Expectations on relationship and family/children -West Germany // 6.5.2 Expectations on relationship and family/children -East Germany // 153 // 153 // 154 159 163 167 // 173 // 175 // 175 // 178 // 181 // 184 // 187 // 189 // 189 // 191 // 193 // 195 // 197 // 198 // 199 203
206 209 212 216 // 216 // 219 // 6.5.3 Expectations on relationship and family/children - // the Czech Republic 221 // 6.5.4 Expectations on relationship and family/children - Poland 223 // 6.5.5 Intercultural comparison of expectations on relationship // and family/children 227 // 6.6 Leisure Time 230 // 6.6.1 Leisure time - West Germany 231 // 6.6.2 Leisure time - East Germany 232 // 6.6.3 Leisure time - the Czech Republic 233 // 6.6.4 Leisure time - Poland 235 // 6.6.5 Intercultural comparison of leisure time 236 // 7. Concepts of Life and Partnership 238 // 7.1 Concepts of Life and Partnership in West Germany 238 // 7.2 Concepts of Life and Partnership in East Germany 241 // 7.3 Concepts of Life and Partnership // in the Czech Republic 243 // 7.4 Concepts of Life and Partnership in Poland 246 // 7.5 Intercultural Comparison of Concepts of Life and Partnership 248 // 8. Lifestyle 251 // 8.1 References to Lifestyle in Personal Advertisements 255 // 8.2 Lifestyle in West Germany 272 // 8.3 Lifestyle in East Germany 282 // 8.4 Lifestyle in the Czech Republic 290 // 8.5 Lifestyle in Poland 299 // 8.6 Intercultural Comparison of Lifestyles 307 // 9. The General Cultural System 316 // 10. List of Tables and Graphs // 11. Literature Appendix // 320 // 323 // 335

Zvolte formát: Standardní formát Katalogizační záznam Zkrácený záznam S textovými návěštími S kódy polí MARC