I. Nářečí (dialekty) ...8 // I. Со je to nářečí. 2. Rozdělení nářečí. 3. Vznik a vývoj dnešních nářečí. 4. Nářečí zeměpisná a společenská. // II. Spisovná řeč ...8 // 5. Její význam národní a kulturní; spisovná čeština a slovenština; původ spisovné češtiny. 6. Liší se ode všech nářečí velikou slovní zásobou a množstvím cizích slov. 7. Její konservativnost slovníková a syntaktické zvláštnosti. 8. Její odchylky od středočeské mluvy lidové: zasahování theoretiků do jejího vývoje. // III. Spisovná řeč a škola...14 // 9. Potřeba učiti na obecné škole spisovné mluvě pro její důležitost a pro její dnešní úpadek. 10. Většina dětí přichází do školy se znalostí nářečí nebo t. zv. obcovacího jazyka. // II. Je nutno učiti spisovnému jazyku mluvnickou metodou. // 12. Nestačí nápodoba a mluvní cvičení. 13. Mluvnická metoda využívá jazykového fondu žáků. 14. Jaké mají býti učebnice čes. jazyka; některé vady našich učebnic. // IV. Nářečí a škola...23 // 15. Je potřebí upozorňovati žáky na rozdíly mezi nářečím a spisovnou mluvou a lze těžiti z nářečí. Hlavní rozdíly českých, moravských a slezských nářečí od spisovné češtiny: 16. hláskové rozdíly, 17. rozdíly v kvantitě samohlásek, 18. v přízvuku, 19. v tvarech skloňovaných. 20. v tvarech časovaných, 21. rozdíly syntaktické a 22. slovníkové. // Literatura