Úvodní slovo 6 // I PŘÍSTUP KE KVALITĚ VZDĚLÁNÍ PRO 21. STOLETÍ 7 // 1 Kvalita vzdělávání a lidský faktor 9 // 2 Konkretizace jednotlivých vlastností reprezentujících kvalitu vzdělání pro 21. století 11 // 2.1 Shoda mezi dosaženým vzděláním a požadavky společnosti na konkurenceschopnost lidských zdrojfi pro 21. století 11 // 2.1.1 Klíčové znaky životních podmínek v 21. století 11 // 2.1.2 Vnitřní vybavenost jedince odpovídající požadavkům společnosti na chování lidí v podmínkách 21. století 13 // 2.2 Míra rozvoje prvků kognitivní a nonkognitivní sféry psychiky odpovídající vnitřní vybavenosti jedince pro aktivit)’ v 21. století 24 // 2.2.1 Dosažená míra rozvoje zvolených prvků kognitivní sféry psychiky 24 // 2.2.2 Dosažená míra rozvoje prvků nonkognitivní sféry psychiky 27 // 2.3 Schopnosti využívat prvků kognitivní a nonkognitivní sféry psychiky jako instrumentů řešení profesních, občanských a osobních problémů 29 // 3 Změny obsahu vzdělání (kurikula) odpovídající kvalitě vzdělání pro 21. století 3? // 3.1 Změny operační úrovně obsahu vzdělání 31 // 3.2 Změny obsahu témat učiva jednotlivých vyučovacích předmětu 37 // 3.3 Změny zpracování obsahu učebnic 37 // II. PROCES DOSAHOVÁNÍ KVALITY VZDĚLÁNÍ PRO 21. STOLETÍ 39 // 4 Nová podoba učební činnosti žáků 41 // 4.1 Úvodem 41 // 4.2 Požadavky na učební činnosti žáků 43 // 4.3 Podrobný popis procesu učení, který se vztahuje k rozvoji prvků kognitivní sféry psychiky mimo senzomotorických dovedností 44 // 4.3.1 Popis učební činnosti žákó odpovídající rozvoji // senzomotorických dovedností 56 // 4.4 Popis podoby učení vedoucí k rozvoji prvků nonkognitivní sféry psychiky 59 // 4.4.1 Úvodem 59 //
4.4.2 Zmapování osobních podob hodnot, potřeb, zájmů, postojů jednotlivých žáků, s nimiž vstupují do výuky 61 // 4.4.3 Vytvoření vnějších podmínek pro rozvoj osobních hodnot, potřeb, zájmů a postojů 67 // 5 Podoba vyučovací činnosti učitelů v návaznosti na nové pojetí učení pro rozvoj prvků kognitivní sféry psychiky 71 // 5.1 Přehled úkolů, které musí vyučující postupně řešit při přípravě a v průběhu nové podoby vyučování 72 // 5.1.1 Formulace uzavřených a otevřených úkolů, otázek přesahujících rámec školy 72 // 5.1.2 Diagnostika reálných učebních možností žáků s nimiž vstupují do výuky 72 // 5.1.3 Prognostika pravděpodobných obtíží žáků v průběhu učení 79 // 5.1.4 Rozdělení žáků ve třídě do prostupných skupin podle výsledků diagnózy 79 // 5.1.5 Vytvoření alternativ vnějších zásahů učitele do učební činnosti žáků odpovídající jejich reálným učebním možnostem, s nimiž vstupují do výuky 79 // 5.1.6 Zajištění průběžné zpětnovazebně kontroly činnosti žáků v průběhu učení 83 // 5.1.7 Motivace žáků k učení 85 // 5.1.8 Příprava obsahu a průběhu pedagogické komunikace 87 // 5.1.9 Zajištění školního hodnocení odpovídajícího kvalitě vzdělání pro 21. století 95 // 6 Vysokoškolská příprava učitelů, která je v souladu se zajištěním vnitřní vybavenosti žáků pro život ve 21. století 99 // 6.1 Přehled kompetencí učitele 100 // III. SHRNUTÍ OBSAHU I. A II. ČÁSTI PRÁCE 103 // Literatura // Přílohy // A) Nestandardizovaný test pro diagnostiku míry rozvoje konvergentního myšlení v humanitních předmětech u žáků 8. p. r. // B) Nestandardizovaný test pro diagnostiku míry rozvoje divergentního myšlení v humanitních předmětech u žáků 8. p. r. //
C) Nestandardizovaný test pro diagnostiku míry rozvoje fluence, flexibility a originality v humanitních předmětech u žáků 8. p. r. // D) Dotazník pro učitele humanitních předmětů zjišťující jejich názory na možnosti rozvoje tvořivého myšlení v jejich aprobačních předmětech