Předmluva 8 // I. Vítězslav Novák - osobnost skladatele a pedagoga 10 // (1870-1949) // Odkaz Vítězslava Nováka ve světle pramenů a literatury 10 // Vítězslav Novák - neznámý 20 // Několik poznámek ke korespondenci Vítězslava Nováka // Vztahy Vítězslava Nováka k vídeňskému nakladatelství Universal Edition 26 // Třebelovice a Vítězslav Novák 34 // Vítězslav Novák v karlovické „Knize turistů“ 38 // K počátkům tvůrčího folklorismu Vítězslava Nováka 43 // Slovácká suita a lidová píseň 50 // Toman a lesní panna Zdeňka Fibicha a Vítězslava Nováka 54 // Ke koncepci instrumentace v díle Vítězslava Nováka 60 // Novákův orchestrální Pan - naplněná životní syntéza 65 // Deklamační principy a struktura oper Vítězslava Nováka 70 // K úloze folklóru v životní filozofii Vítězslava Nováka v jeho // polozapomenuté opeře Dědův odkaz 76 // Nad partiturou Signoriny Gioventù Vítězslava Nováka 84 // Novákovské premiéry v dobovém domácím tisku 88 // K teoretickým a myšlenkovým základům kompoziční školy Vítězslava Nováka 94 // Umělcův názor na život a svět 99 // II. Vybrané studie o hudbě 20. století 104 // Leoš Janáček ( 1854-1928) 104 // Leoš Janáček - hudební dramatik 20. století 104 // Janáčkova zvukovost v službách hudebního dramatismu 109 // Bojovnice za Pastorkyni 113 // Béla Bartók (1881-1945) 115 // Bicí pojetí klavíru v díle Bély Bartóka 115 // Bartók mezi Janáčkem a Novákem 119 // Účast bicích nástrojů ve stylové syntéze Bély Bartóka 129 // Neofolkloristické idiomy Bély Bartóka v úloze výrazových struktur 135 // Igor Stravinskij (1882-1971) 140 // Moudrost stáří Igora Stravinského 140 // Moudrost stáří Igora Stravinského (po 20 letech) aneb Hledání // nekonečna v mikrokosmu hudby 143 //
Stravinského Svatba jako inspirace kompoziční techniky 150 // Klavír v tvorbě Igora Stravinského 158 // Karol Szymanovski (1882-1937) 162 // Umění životní zralosti 162 // Nad partiturou Zbojníků Karola Szymanowského 166 // Houslové metamorfózy Karola Szymanowského 170 // Bohuslav Martinů (1890-1959) 176 // Bohuslav Martinů a jeho principy concerta grossa 176 // Klavír v instrumentaci Bohuslava Martinů 180 // Svět baletů Bohuslava Martinů 187 // Symfonie Bohuslava Martinů jako produkt neoklasického myšlení k pozdní syntéze skladatele 193 // Sergej Prokofjev (1891-1953) 198 // Metamorfózy stylu nebo tragedie génia? 198 // Sergej Prokoljev - syntetik klavírní techniky 20. století 205 // Arthur Honegger (1892-1955) 212 // ...Ani andčl, ani zvíře... 212 // Kantátový odkaz Arthura Honeggera 218 // Prvý z Šesti 223 // Darius Milhaud ( 1892-1974) 226 // K 100. výročí narození 226 // Paul Hindemith ( 1895-1963) 231 // Hindemithův hudební výklad univerza 231 // Hindemithova koncepce tonality jako hry tónů a tónin 236 // Různé stati k hudbě 20. století 241 // Roviny sukovského poznání 241 // Stoletá Salome - sexuální deviace nebo mamá katarze? 247 // Charles Ives - první „vážný“ Američan 253 // Hudba pro 21. století - Witold Lutoslawski 257 // Geniální omyl Oliviera Messiaena ( 1908-1992) 260 // Neohrožený Puccini // „Předběhlík“ Martinů // Génius původnosti George Gershwin (1898-1937) 281 // Doslov 290