Úplné zobrazení záznamu

Toto je statický export z katalogu ze dne 18.05.2024. Zobrazit aktuální podobu v katalogu.

Bibliografická citace

.
3 (hodnocen1 x )
(65) Půjčeno:65x 
BK
EB
Vyd. 1.
Praha : Grada, 2007
234 s. : il. ; 24 cm
Externí odkaz    Plný text PDF (Bookport) 
   * Návod pro Bookport 

objednat
ISBN 978-80-247-1426-4 (brož.)
ISBN 978-80-247-6961-5 (online ; pdf)
Psyché
Obsahuje tabulky
Obsahuje bibliografické odkazy a rejstřík
Popsáno podle tištěné verze
000004999
PŘEDMLUVA 11 // 1. HYPERKINETICKÝ SYNDROM: KLINICKÝ OBRAZ A DIAGNOSTIKA 13 - Ivo Pach // 1.1 Úvod, výskyt ADHD v populaci 13 // 1.2 Primárni charakteristika 13 // 1.2.1 Deficit pozornosti 13 // 1.2.2 Hyperaktivita 14 // 1.2.3 Impulzivita 14 // 1.3 Diagnostická kritéria pro ADHD (ICD-10, DSM-IV) 15 // 1.4 Pridružené příznaky 19 // 1.4.1 Velká výkonnostní variabilita při plnění úkolů 19 // 1.4.2 Zdravotní problémy hyperkinetických dětí 19 // 1.4.3 Poruchy spánku 20 // 1.4.4 Komorbidní poruchy (emoční poruchy a poruchy chování) 20 // 1.4.5 Zneužívání drog, alkoholu a ADHD 21 // Literatura 22 // 2. ETIOLOGIE A BIOLOGICKÉ ASPEKTY ADHD 25 - Ivo Pach // 2.1 Úvod 25 // 2.2 Kognitivní aspekty ADHD 25 // 2.3 Neurobiologické a funkční systémy CNS u hyperkinetického syndromu 26 // 2.3.1 Nejdůležitější anatomické struktury u ADHD 26 // 2.3.2 Zobrazovací metody, EEG a evokované potenciály 29 // 2.3.3 PET, SPECT, emisní xenonová tomografie EEG a evokované potenciály 29 // 2.4 Nejdůležitější genetické aspekty hyperkinetického syndromu 30 // 2.5 Neurochemie ADHD - biologické a fyziologické aspekty 32 // 2.6 Pokus o etiopatogenetickou diferenciaci jednotlivých subtypů u ADHD 33 // 2.6.1 Shrnutí 36 // Literatura 37 // 3. BIOCHEMICKÉ MARKÉRY A GENETICKÝ VÝZKUM ADHD 43 - I. Pach, J. Koudelová, A. Krepelová, M. Kopečková, P. Bauer a P. Uhlíková // 3.1 Úvod 43 // 3.2 Genetické a biochemické markéry transmiterových systémů 43 // 3.2.1 Dopaminergní systém // (DRD2,DRD4,DRD3,DRD5, MAO, DATI) 43 // 3.2.2 Noradrenergní systém (ADRA2, DBH) 46 // 3.2.3 Serotoninový systém (5-HTR, 5-HTT) 48 // 3.2.4 GAB A systém GAB A (A3, B3) 49 // 3.2.5 SNAP25 49 // 3.3 Diskuse 49 // 3.4 Shrnutí 51 // Literatura 51 //
4. PSYCHODIAGNOSTIKA HYPERKINETICKÉHO SYNDROMU (ADHD) U DĚTÍ 59 - Radek Ptáček // 4.1 Úvod 59 // 4.2 Postup vyšetření 60 // 4.2.1 Klinická část 60 // 4.2.2 Testová část 61 // 4.3 Obraz hyperkinetického syndromu ve WISC-III 62 // 4.4 Počítačové testy pozornosti 65 // 4.5 Shrnutí 66 // Literatura 66 // 5. VÝVOJOVÉ ASPEKTY JEDNOTLIVÝCH NOSOGRAFICKÝCH SKUPIN A HYPERKINETICKÝ SYNDROM 69 - Ivo Paclt // 5.1 Úvod 69 // 5.2 Tiky, Tourettův syndrom a obsedantně-kompulzivní porucha 70 // 5.3 Bipolámí porucha a schizofrenie 71 // 5.4 Hyperkinetická porucha 72 // 5.5 Shrnutí 72 // Literatura 73 // 6. ZVLÁŠTNOSTI PSYCHOFARMAKOLOGIE DĚTSKÉHO A DOROSTOVÉHO VĚKU 77 - Ivo Paclt // 6.1 Věkem dané rozdíly klinických účinků psychotropních látek 77 // 6.2 Farmakokinetika psychotropních látek 78 // 6.3 Farmakodynamika psychotropních látek 80 // 6.4 Závěry pro praktickou aplikaci psychofarmak v dětském a dorostovém věku 81 // 6.5 Praktická aplikace psychofarmak v dětském a dorostovém věku 83 // Literatura 84 // 7. SOUČASNOST A PERSPEKTIVY PSYCHOFARMAKOTERAPIE ADHD / HYPERKINETICKÉ PORUCHY 87 - Ivo Paclt // 7.1 Úvod 87 // 12 Mechanismus účinku psychofarmak u ADHD 87 // 7.3 Stimulanda 88 // 7.3.1 Stimulancia s prodlouženým vylučováním 91 // 7.4 Psychofarmakoterapie bez použití stimulancií 91 // 7.4.1 Atomoxetin 92 // 7.4.2 Tricyklická antidepresiva 93 // 7.4.3 Bupropion 93 // 7.4.4 Alfa2 agonisté 94 // 7.4.5 Klonidin 94 // 7.5 Psychofarmaka užívaná zejména u farmakorezistentních pacientů // a u komorbidity ADHD a poruch chování 95 // 7.5.1 Risperidon 95 // 7.5.2 Karbamazepin 96 // 7.5.3 Lithium 97 // 7.6 Další psychofarmaka zkoumaná pro eventuální užití v léčbě ADHD 99 // 7.7 Shrnutí - perspektivy léčby hyperaktivní poruchy 100 // Literatura 100 //
8. STIMULANCIA V SOUČASNOSTI A MINULOSTI V ČESKÉ REPUBLICE 103 - Ivo Paclt // 8.1 Indikace stimulncií, praxe v České republice 103 // 8.2 Mechanismus účinku 104 // 8.3 Absorpce a metabolismus stimulancií 105 // 8.4 Kognitivní účinky stimulancií 105 // 8.5 Dávkování stimulancií v dětské psychiatrii 105 // 8.6 Dávkování stimulancií v psychiatrii dospělých 106 // 8.7 Dlouhodobé terapeutické účinky methylfenidátu 106 // 8.8 Nežádoucí účinky stimulancií 107 // 8.9 Dlouhodobé nežádoucí účinky stimulancií 107 // 8.10 Riziko závislosti 107 // 8.11 Lékové interakce 108 // 8.12 Kontraindikace 108 // 8.13 Závěrečné poznámky, stimulancia v ambulantní praxi 109 // Literatura 109 // 9. PSYCHOTERAPEUTICKÁ A PSYCHOSOCIÁLNÍ INTERVENCE U ADHD / HYPERKINETICKÉ PORUCHY 111 - Ivo Paclt // 9.1 Úvod 111 // 9.2 Pravidla psychosociální intervence a psychoterapeutických přístupů 111 // 9.3 Psychoterapeutická a psychosociální intervence s prokázanou účinností u ADHD/hyperkinetické poruchy 112 // 9.3.1 Kognitivní behaviorální intervence dítěte se zaměřením na dětského pacienta s ADHD/hyperkinetickou poruchou 112 // 9.3.2 Klinická behaviorální terapie zaměřená na rodiče a učitele 113 // 9.3.3 Nejdůležitější zásady práce s rodiči v rámci behaviorální terapie 113 // 9.3.4 Přímý management jednotlivých případů ADHD/hyperkinetické poruchy s ohledem na individuální potřeby dětí v „reálných situacích“ (ve škole, v rodině) 115 // 9.3.5 Komplexní intenzívni behaviorální léčba 115 // 9.3.6 Kombinovaná behaviorální a farmakologická léčba 116 // Literatura 116 // 10. PROBLEMATIKA ADHD VE ŠKOLE 119 - Radek Ptáček // 10.1 Úvod 119 // 10.2 Základní pedagogické postupy 119 // 10.3 Problémové chování ve třídě a jeho zvládání 120 // Literatura 121 //
11. HYPERKINETICKÝ SYNDROM V DOSPĚLOSTI 123 - Ivo Paclt // 11.1 Úvod 123 // 11.2 Vývojové aspekty 123 // 11.3 Diagnóza ADHD v dospělosti dle DSM-IV 124 // 11.3.1 ADHD s hyperaktivitou v dospělosti (dle DSM-IV) 125 // 11.3.2 ADHD s převažující poruchou pozornosti v dospělosti // (dle DSM-IV) 125 // 11.4 Účinek farmakoterapie u ADHD v dospělosti 126 // 11.4.1 Stimulancia 126 // 11.4.2 Atomoxetin a antidepresiva 127 // 11.4.3 Atomoxetin 129 // 11.4.4 Tricyklická antidepresiva 129 // 11.4.5 Desipramin, imipramin 130 // 11.4.6 Nortriptylin 130 // 11.4.7 Bupropion 130 // 11.4.8 Venlafaxin 131 // 11.4.9 Buspiron 131 // 11.4.10 Trazodon 132 // 11.4.11 Inhibitory reuptaku serotoninu 132 // 11.4.12 Inhibitory monoaminooxidázy 132 // 11.4.13 Stabilizátory nálady 132 // 11.4.14 Alfa-ardrenergní agonisté 132 // 11.4.15 Antipsychotika 133 // 11.4.16 Kombinovaná psychofarmakologie 133 // 11.4.17 Nonfarmakologické terapeutické intervence 133 // 11.5 Shrnutí 133 // Literatura 134 // 12. PORUCHY CHOVÁNÍ 137 - Ivo Paclt // 12.1 Diagnostika poruch chování 137 // 12.2 Longitudinální studie 139 // 12.3 Biologické faktory, hyperkinetický syndrom, kombinace psychosociální // a biologické etiologie poruchy chování 139 // 12.4 Genetické aspekty poruch chování, abúzu alkoholu a antisociálních // projevů u problémových dětí a jejich rodičů 142 // 12.5 Genetické aspekty asociálního chování u adolescentů a dospělých 142 // 12.6 Předpovědi poruch chování podle raného temperamentu 143 // 12.7 Kontinuita a přetrvávání antisociálních vzorců
chování 143 // 12.8 ADHD, porucha chování a riziko závislosti 144 // 12.9 Sociální faktory 145 // 12.10 Kognitivně-behaviorální techniky v léčbě poruch chování 145 // 12.10.1 Psychoterapie a socioterapeutické přístupy k dětem a adolescentům s poruchami chování 145 // 12.11 Farmakoterapie poruch chování u dětí a adolescentů 147 // 12.11.1 Risperidon a ostatní atypická antipsychotika (neuroleptika) 147 // 12.11.2 Nežádoucí účinky atypických antipsychotik 148 // 12.11.3 Klinické užití risperidonu a quetiapinu u poruch chování 149 // 12.12 Lithium a poruchy chování v dětském a adolescentním věku 150 // 12.12.1 Lithium u poruch chování v dětském a adolescentním věku 150 // 12.12.2 Nežádoucí účinky, rizika intoxikace, kontraindikace 151 // 12.12.3 Pravidla pro klinické použití lithia 152 // 12.13 Karbamazepin 153 // 12.13.1 Užití v dětské a dorostové psychiatrii 154 // 12.14 Kyselina valproová 156 // 12.14.1 Kyselina valproová v léčbě poruch chování 156 // 12.14.2 Nežádoucí účinky 156 // 12.15 Stimulancia u poruch chováni 157 // 12.16 Klonidin 157 // 12.16.1 Kontraindikace 157 // 12.16.2 Klonidin v léčbě poruch chování 157 // 12.16.3 Bupropion 158 // 12.16.4 Propranolon 158 // 12.16.5 Trazodon 159 // 12.17 Antidepresiva 159 // 12.18 Atomoxetin 159 // 12.19 Kombinovaná farmakoterapie 160 // 12.20 Shrnutí, doporučení pro praxi 160 // Literatura 160 // 13. BIPOLÁRNÍ PORUCHA V DĚTSKÉM A DOROSTOVÉM VĚKU 167 // Ivo Paclt // 13.1 Úvod - epidemiologie bipolámí poruchy u dětí a adolescentů 167 // 13.2 Diagnóza bipolámí pomchy v dětském a adolescentním věku 168 // 13.3 Diferenciální diagnostika bipolámí pomchy, bipolámí porucha ADHD // a pomcha chování 168 // 13.4 Terapie bipolámí pomchy 170 // 13.5 Vedení pacienta s bipolámí pomchou 171 // 13.6 Závěr 171 // Literatura 171 //
PŘÍLOHY 173 // Dlouhodobé sledování účinků stimulancií, strukturovaná vyšetření. // Škálovací postupy (manuál posuzovacích stupnic užívaných u pacientů s ADHD a u pacientů s komorbidní depresivní poruchou) 173 // Příloha 1 // Dlouhodobé sledování účinků aponeuronu v léčbě dětí s hyperkinetickým // syndromem 174 // Ivo Paclt, Ivana Růžičková, Jitka Brunclíková, Jakub Florián // Příloha 2 // Škála Connersové pro rodiče: Dotazník pro rodiče 191 // Příloha 3 // Škála Connersové: Dotazník pro učitele 196 // Příloha 4 // Škála Wenderova, struktorované vyšetření ADHD pro dospělé (WURS) 200 // Příloha 5 // Dotazník dětských depresí 204 // Příloha 6 // Manuál pro neurologické vyšetření subtilních přiznaků 209 // SEZNAM ZKRATEK 227 // VĚCNÝ REJSTŘÍK 229

Zvolte formát: Standardní formát Katalogizační záznam Zkrácený záznam S textovými návěštími S kódy polí MARC