Úplné zobrazení záznamu

Toto je statický export z katalogu ze dne 18.05.2024. Zobrazit aktuální podobu v katalogu.

Bibliografická citace

.
0 (hodnocen0 x )
(7) Půjčeno:77x 
BK
Vyd. 1.
V Ostravě : Ostravská univerzita ; V Šenově u Ostravy : Tilia, 2008
238 s. ; 24 cm

objednat
ISBN 978-80-7368-569-0 (váz.)
Universum ; sv. 11
Obsahuje bibliografii na s. 187-234 a bibliografické odkazy
Anglické resumé
000006001
Úvod 15 // I. Romská hudba a hudebnost Romů jako pozitivní kulturní stereotyp 25 // 1.1. Etnocentrizmus a kulturní relativizmus - klíčové přístupy ke studiu a hodnocení „cizích" společností 27 // 1.2. Romové v současném světě - v kontextu trendů melting pot, ethnic revival a „gipsy style" 28 // 1.3. Stereotypizace a utváření předsudků vůči Romům 32 // 1.3.1. Předsudky a stereotypy ve vzájemném hodnocení Romů a Neromů - výsledky tří příkladových šetření 33 // 1.3.2. Stereotypizace a utváření předsudků v současné společnosti na příkladu komiksové řady Gipsy 35 // 1.4. Stereotypy hodnocení aktuálně se projevující v kontextu fenoménu „Romové a hudba" 42 // 1.4.1. Autoprezentace praktikujících učitelů a vysokoškolských studentů 42 // 1.4.2. Autoreflexe romských dětí 43 // 1.4.3. Vybrané příklady z oblasti romské duchovní kultury a z tvorby ohlasové 44 // 1.4.3.1. Romská frazeologie 44 // 1.4.3.2. Romské pohádky - sběry a autorská tvorba 45 // 1.4.3.3. Romské a neromské písňové texty 49 // 1.4.3.4. Tvorba romských a nerómskych výtvarníků 50 // 1.4.3.5. Dobové pohlednice a fotografie 52 // 2.4.3.6. Ohlasy filmové 54 // 1.4.3.7. Ohlasy v artificiální hudbě 57 // 1.5. Romská hudba a hudebnost Romů jako pozitivní kulturní stereotyp - souhrn 59 // II. Romská hudba a hudebnost Romů jako dominantní kulturní konfigurace 61 // 2.1. Problematika významového vymezení termínu „romská - cikánská hudba" 63 // 2.2. Romská hudba v kontextu dlouhodobého historického vývoje 67 // 2.3. Romská hudba z pohledu české a slovenské hudební folkloristiky a etnomuzikologie 70 // 2.4. Romská hudba a Evropa - historický exkurz a její současné podoby 71 // 2.4.1. Rámcová geografická oblast ruská 72 // 2.4.2. Rámcová geografická oblast Balkánu - brass orkestra 76 //
2.4.3. Rámcová geografická oblast „středoevropská" 77 // 2.4.3.1. Tradiční cimbálová romská hudba na Slovensku a v českých zemích 80 // 2.4.3.2. Originální hudební trendy a projekty v rámci středoevropské geografické oblasti 82 // 2.4.4. Rámcová geografická oblast španělská 85 // 2.5. Romské písně - charakteristika formy možnosti popisu a členění 87 // 2.5.1. Členění romane giľa a užitá funkce 87 // 2.5.1.1. Písně určené к poslechu 88 // 2.5.1.2. Písně určené к tanci, rytmické písně a taneční popěvky 91 // 2.5.2. Členění romane giľa a doba vzniku 92 // 2.5.3. Členění romane giľa a textová tematika 94 // 2.6. Romane giľa, jejich sběr a notová transkripce 96 // 2.7. Romane giľa a specifika překladu jejich textové složky 98 // 2.8. Romská hudba a její univerzálně sdílené typizační momenty 104 // 2.9. Aktuální podoby romské hudby a celé soudobé hudební kultury 107 // 2.9.1. Komerční podoby současné romské hudební kultury - rom-pop 110 // 2.9.2. Artifícionalizované podoby současné romské hudební kultury - gipsy soul, gipsy (sinti, manuša - manouche) jazz 114 // 2.10. Romská hudba jako součást world music 119 // 2.10. 1. Romská hudba a možnosti syntéz, fúzí a synkrezí s nerómskym kulturním prostorem 123 // 2.10. 2. Současné podoby romské hudby a kultury v České republice 127 // 2.11. Romská hudba a hudebnost Romů jako dominantní kulturní konfigurace - souhrn 130 // III. Vybrané aspekty hudebnosti romských dětí z pohledu současných domácích hudebněpedagogických výzkumů 133 // 3.1. Specifičnost metodiky provádění hudebněpedagogických výzkumů mezi romskými dětmi 135 // 3.2. Aktuální domácí výzkumy vybraných aspektů hudebnosti romských dětí - diversifikace oblastí zjišťování 138 // 3.2.1. Hudební zájmy, preference a rodinné hudební zázemí 139 // 3.2.2. Vybrané aspekty hudebnosti 143 //
3.2.3. Vybrané receptivní dovednosti 145 // 3.2.4. Specifičnost romských dětí projevující se v rámci dílčích hudebních činností 147 // 3.2.4.1. Činnosti pěvecké a vokálně intonační 148 // 3.2.4.2. Specifika estetickovýchovné práce s písní 149 // 3.2.4.3. Činnosti instrumentální, resp. hra na dětské hudební nástroje 151 // 3.2.4.4. Činnosti hudebněpohybové 153 // 3.2.4.5. Činnosti hudebněposlechové, resp. hudební vnímání a rozumění hudbě 154 // 3.2.5. Specifičnost romských dětí projevující se v oblasti poslechových preferencí 155 // 3.2.5.1. Výlučné školní prostředí Církevní základní školy Přemysla Pittra v Ostravě-Přívoze 155 // 3.2.5.2. Hudebněposlechové preference romských dětí mladšího a staršího školního věku 158162 // Metodicko-didaktická doporučení - specifikace práce s romskými dětmi v hodinách hudební výchovy // Činnosti pěvecké a vokálně intonační // Estetickovýchovná práce s romskou písní // Činnosti instrumentální, // resp. hra na dětské hudební nástroje // Činnosti hudebněpohybové // Činnosti hudebněposlechové // Vybrané aspekty hudebnosti romských dětí z pohledu současných domácích hudebněpedagogických výzkumů - souhrn // Závěry // Summary // Použitá literatura // Citované filmové a televizní projekty // Odkazy na pramenné auditívni zdroje // Další tematická literatura к problematice // Výběrová diskografie - prameny // Tematické internetové odkazy к problematice // O autorce // Autorčiny publikované tematické texty k problematice

Zvolte formát: Standardní formát Katalogizační záznam Zkrácený záznam S textovými návěštími S kódy polí MARC