OBSAH // Předmluva...5 // I. Jak chápat podstatu asertivity...7 // 1. Nejednotnost pojetí obsahu pojmu asertivita...8 // 2. V čem nám může asertivita pomoci?...13 // 3. Různá členění asertivity...15 // 4. Asertivně neznamená pasivně ani agresivně...19 // 5. Verbální a neverbální složky asertivní komunikace ... .23 // II. Zamyšlení nad teoretickými východisky výkladu asertivity . .. .28 // 1. Svoboda, odpovědnost, volba, rozhodování, vina ...28 // 2. Chtít, moci, smět, umět...31 // 3. Potřeba i nutnost sociální interakce ...32 // III. Asertivita v pedagogických podmínkách ...37 // 1. Vývoj a výchova dětí - minulost a současný svět...38 // 2. Pedagogická interakce a komunikace // z pohledu asertivity...42 // IV. Vzájemné respektování asertivních práv...47 // 1. Z čeho vznikla asertivní práva - která to jsou?...47 // 2. Máme jen asertivní práva?...55 // V. Možnosti uplatnění a nácviku asertivních dovedností // v pedagogické interakci...64 // 1. Obsahová struktura modelu asertivních dovedností ... 64 // 2. Elementární asertivní dovednosti komunikace...68 // 3. Prosazení (odmítnutí) požadavku...77 // 4. Postupy vyrovnávání se s kritikou ...85 // 5. Specifické dovednosti expresívni asertivity ...93 // VI. Využití asertivního výcviku ve výuce na školách...99 // 1. Lze učit asertivní dovednosti ve škole? ...99 // 2. Ukázka osnovy kursu asertivity a možná cvičení...103 // Závěr ...107