Úplné zobrazení záznamu

Toto je statický export z katalogu ze dne 13.07.2024. Zobrazit aktuální podobu v katalogu.

Bibliografická citace

.
0 (hodnocen0 x )
(6.3) Půjčeno:38x 
BK
1. vyd.
Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1971
244 s. : il. ; 21 cm

objednat
Knižnice psychologické literatury
Obsahuje bibliografii, bibliografické odkazy a rejstřík
Práce nahlíží na chybný výkon jako na element učebního procesu, který přináší kladný poznávací ohlas, jestliže je správně identifikován, interpretován a korigován. Psychologický rozbor funkčnosti chyby uvádí také dovztahu k programované výuce a kybernetické pedagogice. Je celistvou, do hloubky jdoucí analýzou, která i svou systematičností vyhovuje vysokým nárokům..
Rus., angl. a něm. souhrn
Anglické, německé a ruské resumé
000013723
Úvodem ...5 // I. část. Vznik, vymezení a historie problému ...7 // Kap. 1. Vznik a vymezení problému. Starší teorie chyby ...9 // Podnět — teorie a praxe programového učení ...9 // Tradiční pojetí funkce chyby v učení a vyučování ...11 // Chybný výkon jako akt učení a element řízeného procesu 14 // Poznámky k metodě ...16 // Řízení jako faktor učení ...18 // Některé starší teorie chyby ...20 // Weimerova Fehlerkunde jako první pokus o vědeckou // teorii chyb ...21 // Některé psychologické teorie chyb ...22 // Kap. 2. Učení bez chyb ...25 // Asocianistická psychologie kolem r. 1900 ...25 // Weimerova a Spearmannova teorie chyb ...26 // Učení jako osvojování zobecněných asociací ...28 // Skinnerův deskriptívni behaviorismus ...29 // Guthrieova kontiguitní teorie učení a „error free learning“ ...31 // Galperinovo učení jako osvojování rozumových operací. 32 // Učení jako osvojování algoritmů — L. N. Landa ...35 // Kap. 3. Chyba jako selektivní mechanismus. Teorie kognitivních // chyb ...37 // Teorie selektivního učení (Thorndike, Amsel, Ferster) ...37 // Teorie kognitivních chyb ...39 // Wiirzburská škola. Selzova teorie chyby ...41 // Tvarová psychologie. Dunckerovo učení z chyb ...42 // Učení jako vytváření tzv. learning sets a Harlowova teorie faktoru chyb ...44 // Učení jako řešení problémů (S. L. Rubinštejn) a jako osvojování pojmů (N. A. Menčinská) ...46 // Shrnutí ...48 // II. část. Chybný výkon jako element učení ...49 // Kap. 4. Zpětná vazba, regulace chybou a regulace cílem v psychofyziologii a kybernetice ...51 // Od jednoduchého reflexu k složitým soustavám regulace chybou a korekcí na základě zpětné informace a anticipace cíle ...51 // Fyziologické mechanismy zpětné vazby, regulace chybou a cílem ...54 //
Kybernetický přístup: typy řízení, elementy a funkce regulačního obvodu, samoorganizace ...56 // Typy řízení ...56 // Funkční elementy regulačního obvodu ...58 // Samoorganizace a samoučení ...62 // Shrnutí ...63 // Kap. 5. Chybný výkon jako akt učení ...65 // Obecný předpoklad: chybný výkon jako produkt i faktor učení ...65 // Učení podmiňováním — chybná reakce jako akt negativní diferenciace ...68 // Selektivní učení pokusem a omylem: princip „filtru“ ...73 // Pamětné učení ...75 // Učení pojmům — učení z negativních případů. Chyba jako korekce souboru znaků i vymezéní rozsahu pojmu ...80 // Verbální učení. Chyba jako diagnóza a korekce předmětné oblasti komunikace ...82 // Učení řešením problémů — chyba jako korigující variace. Situace typu „nevím“ ...84 // Některé obecné závěry ...90 // Kap. 6. Identifikace, interpretace a korekce chyby ...97 // Znalost výsledku činnosti jako zpevnění a jako informace ...97 // Identifikace, interpretace a korekce chyby jako podmínky její informační funkce v učení ...100 // Identifikace chyby ...100 // Pojem senzitivity na výkon obecně — požadavek rozšíření pojmu odpovědi ...106 // Hranice mezi správnou a chybnou odpovědí — kritická oblast senzitivity na výkon ...107Autoregulace v učení — přiměřenost subjektivní evidence výsledku činnosti a její vliv na efekt učení ...108 // Interpretace a korekce chyby ...119 // Interpretace chybného výkonu ...120 // Korekce chybného výkonu ...124 // Shrnutí ...135 // Kap. 7. Funkce chybného výkonu v dynamice učení a ve vztahu k osobnosti ...137 // Skinnerova teze o optimální motivaci učení a pojem zpevnění ...138 // Zpevnění v lidském učení ...138 // Některé vnější charakteristiky souboru zpevnění ...140 //
Vnitřní podmínky a pravděpodobnost úspěchu jako pobídková hodnota ...141 // Chybný výkon jako neúspěch a jeho funkce v dynamice učení ...144 // Rozpor a odpor jako výzva, jako podnět i zdroj usilování 147 // Motivační přesahování: přes dočasný rozpor k odloženému uspokojení ...149 // Analýza motivačního vzoru ...150 // Od vnějšího k vnitřnímu zpevnění ...152 // Vnější řízení a autoregulace úrovně obtížnosti — výsledky experimentu ...154 // Funkce chyby v učení a některé faktory osobnosti ...160 // Determinující působení faktorů při volbě obtížnosti, řešených probémů ...160 // Postoj k řízení, tolerance řízení a odměna autoregulací ...162 // Problém autoritářské osobnosti — výchovný význam // chybného ...163 // III. část. Chybný výkon v učení jako element řízeného procesu .. 167 // Kap. 8. Chybný výkon a řízení učení ...169 // Obecné předpoklady ...171 // Některé operátory a soustavy řízení z hlediska funkce // chyby v učení ...174 // Ŕešení problému v didaktice ...174 // Operátory, struktury a systémy programového učení // a kybernetické pedagogiky ...176 // Jednodušší didaktické operátory — jednotky řízení v aktuální položce ...179 // Vnější a hromadná interpretace chyby a reakce na ni ...191 // Interpretace chyby a reakce na ni v širším kontextu učení — systémy, algoritmy a strategie řízení ...200 // Regulace na základě kritéria minimálního počtu správných výkonů určité třídy nebo jejich sledu ...200 // Modely regulace některých parametrů učení ...204 // IV. Závěr ...210 // Literatura ...215 // Seznam vyobrazení a schémat ...227 // Jmenný rejstřík ...229 // Věcný rejstřík ...232 // Resumé ...236
(OCoLC)42177572
cnb000429951

Zvolte formát: Standardní formát Katalogizační záznam Zkrácený záznam S textovými návěštími S kódy polí MARC