OBSAH // předmluva 7 // Úvodní slovo 10 // I. Křižovatky na cestě filosofování 13 // II. Co se míní slovem výchova v naší době 29 // Výchova - umíní 33 // Výchova - vyrábění 36 // Výchova - řízení 39 // Výchova - dobré a Jpatné záměty 45 // Pokus o výměr výchova 49 // ?. Archetypy výchovy 56 // Platónská paideia 56 // Křesťanská educatio 63 // Výchovný projekt Komenského 68 // Moderní přeměna scholé v školu 82 // Archetypická výchova a výchova moderní 89 // IV. Chovanec 108 // Události obratu vychovávaného čili konverze 108 // Mysterijní obrat ’ 112 // Platónská periagogé 116 // Konverze v křesťanském duchu 123 // Moderní spor o konverzi 136 // Umělecká svědectví o konverzi 145 // Význam konverze 159 // Dôraz Komenského na nedefinitivnost obratu 160 // v- Dějinný smysl výchovy 166 // Co je smysl 167 // Dějiny jako explikace smyslu 174 // Smysl a dějiny jako ontologické určení 204 // Dějinné poslání výchovy 211 // Vychovatel 215 // Závěrem: Čas výchovy // 223