Úplné zobrazení záznamu

Toto je statický export z katalogu ze dne 22.06.2024. Zobrazit aktuální podobu v katalogu.

Bibliografická citace

.
0 (hodnocen0 x )
(1) Půjčeno:2x 
BK
Biografie
1., autoris. vyd.
Praha : Svoboda, 1948
434 s., [8] s. obr. příl. : il.

objednat
ruština
000020989
Vojtěch Martínek
LITERATURA XIX. STOLETÍ // Třicátá a Ctyřicátá léta ... 7—108 // Doba po Puškinovi 7 — „Krutý věk“ 8 — Děkabristé o stavu Ruska 8 — „Základy“ nikolajevské říše 9 — Policie 10 — Censura 10 — Systém osvěty a výchovy 10 — Nevolnictví za Nikolaje I. 11 — Oficiální ideologie doby 12 — Lidé // třicátých a čtyřicátých let 13 — Filosofie 16 — Kroužky 17 — Caadajev 19 — Západníci a slavjanofilové 20 — Petraševci23 — Poesie třicátých a čtyřicátých let 24 — Batjuskov, Žukovskij, Krylov 25 — Jazykov 26 — Baratynskij 27 —Tjutčev 29 — Benědiktov 35 — Koľcov 36 — A. I. Odojevskij 39 — Poležajev 40 — Od veršů k próze 41 — Romantická povídka. Marlinskij 42 — Román. Zagoskin, Lažečnikov, Narežnyj, Bulgarin 44 — V. F. Odojevskij 46 — časopisy 47 — Drama a divadlo 50 — Malířství a hudba 51 — Literatura a umění 51 — Malířství 52 — Hudba 53. // N. V. Gogol (1809—1852). // životopis 54 — Dětská a školní léta 54 — Gogol v Petrohradě 56 — Život // v cizině 59 — Návrat do Ruska. Smrt 60 — Gogolova tvorba 60 — ,,Večery // na statku u Dikaňky“ 60 — ,,Mirgorod“ 63 — ,,Petrohradské povídky“ 65 — ,,Revisor“ 66 — ,,Mrtvé duše“ 69 — Statkáři 70 — čičikov 73 — Gogolův // jazyk a styl 75 — Význam Gogolovy tvorby 77. // F. G. Bělinskij (1811—1848). // Bělinskij-kritik 78 — Životopis 80 — Ruská kritika před Bělinským 85 — „Literární snění“ 86 — Význam kritiky Bělinského 87 — Bělinskij a naturální škola 89 — Dopis Gogolovi 90. // A. I. Gercen (1812—1870). // Životní a tvůrčí dráha 92 — Gercen v Rusku 92 — ,,Doktor Krupov“ 96 — ,,Straka-zlodějka“ 96 — „Kdo je vinen“ 97 — Gercen v cizině 101 — ,,O tom, co bylo“ 103 —
Lenin o Gercenovi 105. // N. P. Ogarjov (1813—1877) 106. // Šedesátá léta... 109—277 // Všeobecný nástin doby 109 — Boj o selskou otázku 109 — První demokratické vystoupení (1855—1862) a léta reakce (1863—1870) 110 — Literární boj // 111 — ,,Sovremennik“ v šedesátých letech 112 — Rozkol v redakci // ,,Sovremenniku“ 112 — Po rozkolu 113 — Poslední léta ,,Sovremenniku“ 113 — Spisovatelé občanského původu (,,Raznočinci‘‘) 114 — Pomjalovskij // 114 — N. V. Uspenskij 116 — Rěšetnikov 118 — časopisy 119. // N. A. Dobroljubov ( 1836—1861 ). // životní dráha 120 — Dobroljubov v ,,Sovremenniku“ 121 — Dobroljubovova // kritická činnost 123 — Dobroljubov o Ostrovském 124 — Dobroljubov o Gončarovu 125. // D. I. Pisarev (1840—1868). // Životní dráha 126 — ,,Ruské slovo“ 127 — Základní ideje Pisarevovy kritické činnosti 127. // Satirická žurnalistika šedesátých let 129 — ,,Hvizd“ 130 — ,,Jiskra“ // 131 — V. S. Kuročkin 131 — Protidemokratická poesie 133 — Fet-Šenšin 133 — Majkov 137 — Malířství a hudba šedesátých let 139 — ,,Putovníci“ (peredvižniki) 139 — Hudba. ,,Mohutná hrstka“ 141. // 431I. A. Ooníarov (1812—1891 ). // Život a tvorba 143 — Dětská léta a mládi 143 — Universita 144 — Úřad 144 — Zaěátek literární činnosti 145 — Cesta kolem světa 145 — Gončarov jako // censor 145 — Posledni léta 146 —Gončarovova trilogie 147 — „Obyčejná historie“ 148 — Alexander Adujev 148 — Petr Adujev 149 —„Oblomov“ 150 — — Postava Oblomovova 150 — Postava Zachara 152 — Nevolnictví a oblomovština 152 — Typ Oblomova v ocenění Dobroljubovově 154 — V. 1. Lenin o oblomovětině 155 — Postava Andreje Štoľce 155 — Ženské postavy v románě 156 —
Zvláštnosti umělecké formy románu 158 — „Strž“ 161 — Postava Rajského 161 — Postava babičky 161 — Mark Volochov 162 — Marfiňka a Věra 162 — Postava Tušina 163 — Zhodnocení románu 163 — Význam Gončaro vo vy tvorby 163. // A. N. Ostrovskij (1823—1886). // Životní a tvůrčí dráha 164 — Dětská léta a mládí 164 — Služba 165 — Začátky dramatické činnosti. „Bankrotář“ 166 — Repertoir ruského divadla před Ostrovským 167 — Ostrovského tvorba v padesátých letech 167 — Historické divadelní hry 169 — Šlechta a průmysloví podnikatelé nového typu v divadelních hrách Ostrovského 169 — Postavy poctivých pracovníků. Herci 170 — „Sněhurka“ 171 — Život Ostrovského v šedesátých až osmdesátých letech 172 — Drama „Bouře“ 173 — Realistické pozadí hry 173 — Postava Dikého 174 — Kabanicha 175 — Tichou a Boris 176 — Postava Kateřiny 177 — Postava Kuligina 178 — Komposice a charakteristika v „Bouři“ 179 — Ostrovskij jako mistrný dramatik 181 — Význam tvorby Ostrovského 182. // I. S. Turgeniv (1818—1883). // Životopis 183 — „Lovcovy zápisky“ 186 — Postavy vesničanů 187 — Postavy statkářů 189 — Turgeněvovy romány 191 — „Rudin“ 192 — „Šlechtické hnízdo“ 193 — „V předvečer“ 194 — „Otcové a děti“ 195 — Bazarov 196 — Pavel Petrovič 198 — Nikolaj Petrovič 199 — Arkadij 200 — Staří Bazarovovi 200 — Současníci o „Otcích a dětech“ 201 — „Turgeněvova tvorba po otcích a dětech“ 203 — „Dým“ 203 — „Novina“ 203 — Zvláštnosti Turgeněvova románu 205 — Novely a povídky 208 — Poslední díla Turgeněvova 208 — Jazyk Turgeněvův 209 — Zhodnocení a význam Turgeněvovy tvorby 213. // N. O. Černyševskij (1828—1889). // život 214 —
Dětství a mládí 214 — Po ukončení university 216 — Černyševskij v redakci „Sovremenniku“ 217 — Černyševskij v pevnosti 219 — Občanská // poprava 220 — Ve vyhnanství 220 — Poslední roky života Černyševského 222 — Estetická theorie černyševského 223 — Definice krásna v estetice černyševského 223 — Definice vznešená v estetice černyševského 224 — Definice tragična v estetice černyševského 224 — Obsah a smysl umění v estetice Cernyševského 224 — Román „Co dělat?“ 225 — Jak byl román napsán a vytištěn 225 — Prototypy hrdinů románu „Co dělat?“ 225 — Postava nové ženy 226 — Lopuchov a Kirsanov 227 — Postava „zvláštního člověka“ 229 — Budoucí společnost v románě 231 — Komposice románu 231 — Žánr románu a estetická theorie černyševského 232 — Za jakých podmínek byl román napsán a zvláštnosti jeho jazyka 233 — Polemický charakter románu 235 — Optimismus románu 235 — „Co dělat?“ a literární boj let šedesátých a sedmdesátých 236. // N. A. Někrasov (1821—1878). // II Básníkův život  8 — Někrasovovo dětství 2 8 — Jinošská léta. život v Petrohradě 240 — Přátelství s Bělinským 241 — Někrasov redaktorem „Sovremenniku“ 242 — Někrasov v šedesátých letech 244 — Někrasov přebírá „Otěčestvěnnyje zapiski“245 — Poslední léta básníkova života 245 —Tvorba N. A. Někrasova 247 —Někrasov o básníkovi a poesii 247 —Někrasov jako satirik 249 — Městské náměty v Někrasovově díle 251 — Někrasov — básník práce 255 — Někrasov — básník selské demokracie 258 — „Komu na Rusi blaze“ 261 — Stavba a námět básně 261 — Postavy sedláků v básni 262 — Postava ženy-selky // 265 — Postavy statkářů 265 — Postava lidového obhájce 266 —
Umělecké vlastnosti básně „Komu na Rusi blaze“ 268 — Vztah básně k lidové tvorbě 268 — Jazyk a verš básně 272 — Zvláštnosti uměleckého mistrovství Někrasovova 274 — Význam Někrasovovy tvorby 277. // Sedmdesátá až devadesátá léta... 278—411 // Politické a literární poměry v letech sedmdesátých 278 — Politický zápas 278 — Narodnici 278 — Umělecká literatura sedmdesátých let 279 — Politické a literární poměry v letech osmdesátých 280 — Reakce osmdesátých let 280 — Povšechný charakter literatury osmdesátých let 281 — Politické a literární poměry v letech devadesátých 282 — Vzrůst revolučního smýšlení v devadesátých letech 282 — Časopisy devadesátých let 283 — Spisovatelé devadesátých let 284 — Výtvarné umění v sedmdesátých až devadesátých letech 285 — Hudba 286. // M. J. Saltykov-Sčedrin (1826—1889). // Spisovatelova životní a tvůrčí dráha 287 — Dětství a mládí 287 — Začátek literární činnosti 288 — Vyhnanství 289 — „Gubernské črty“ 289 — Služební činnost Saltykova-Ščedrina před reformou r. 1861 290 — Saltykov-Ščedrin v redakci „Sovremennika“ a „Vlasteneckých zápisků“ 290 — Poslední roky spisovatelova života 291 — „Historie jednoho města“ 292 — Satira sedmdesátých až ósmdesátých let 294 — Román „Páni Golovljovové“ 295 — Vznik románu 295 — „Páni Golovljovové“ a literatura šlechtických hnízd v šedesátých až sedmdesátých letech 296 — Námět románu 296 — Postava Ariny Petrovny Golovljovové 296 — Stěpan a Pavel Golovljovové 298 — Postava Jidáška 299 — Jak využil postavy Jidáškovy V. I. Lenin 301 — Ideové zaměření románu 302 — Komposice románu 302 — Krajina v románě 303 —
Popis způsobu života, umění detailu, portrétní charakteristiky 304 — Skeč románu 304 — Poslední léta tvůrčí činnosti Saltykova-Ščedrina 305 — Pohádky 305 — Význam díla Saltykova-Ščedrina 308. // F. M. Dostojevskij (1821—1881). // Život a tvorba 309 — P. M. Dostojevskij a současníci 309 — Dětství a mládí // 310 — ,,Chudí lidé“ 310 — Káznice a vyhnanství 312 — „Zápisky z Mrtvého domu“ 313 — Dostojevského činnost po návratu z káznice 314 — Zahraniční cesty a kritika Evropy 314 — ,,Zápisky z podzemí“ 315 — ,,Zločin a trest“ 316 — ,,Běsi“ 322 —,,Bratři Karamazovové“ 325 — Dostojevskij-umělec 326 — V čem spočívá reakčnost světového názoru Dostojevského 328. // L. N. Tolstoj (1828—1910). // Život a dílo 330 — Dětství a jinošství 330 — Po ukončení universitních studií 332 — Vojenská služba a počátky literární činnosti 332 — Odjezd do ciziny 333 — Tolstoj-pedagog 334 — Život v letech šedesátých až sedmdesátých 335 — Přechod ke stanovisku patriarchálního selství 336 — Literární činnost Tolstého po ideovém přerodu 337 — Poslední léta života 338 — Začátek tvůrčí cesty 340 — ,,Dětství“,,,Chlapectví“,,,Jinošství“ 340 — ,,Statkářovo jitro“ 341 — ,,Sevastopolské povídky“ 341 — ,,Kozáci“342 — ,,Vojna a mír“343 — Vznik románu 343 —Vylíčení války 344 — Postava Kutuzovova 345 — Problém mužika v románě. // Postava Platona Karatajeva 347 — Postava Napoleonova 349 — Filosofie dějin v románě 349 — Šlechta vesnická a městská 350 — Postava Andreje Bolkonského 352 — Postava Pierra Bezuchova 353 — Nataša Rostovová a Marja Bolkonská 354 — Komposice románu 355 — Charakterisační prostředky ve ,,Vojně a míru“ 356 — Obrazy krajin 357 —
Jazyk románu 358 — Román ,,Anna Kareninová“ 359 — Historie vzniku románu 359 — Komposice románu 360 — Šlechtická společnost v románě 360 — Postava Anny Kareninové 361 — Postava Vronského 363 — Sti.. a Oblonskij 363 — Postava Karenina 364 — Postava Levina 365 — Ideový obsah románu 367 — Umělecká forma románu 368 — Román „Vzkříšení“ 370 — Komposice románu 370 — Vylíčení státních zřízení a církve 372 — Postavy představitelů velkoměstské smetánky a buržoasní inteligence 372 — Postava Něchljudova 373 — Postava Katjusc Maslovové 374 — Rolníci a revolucionáři v románě „Vzkříšení“ 375 — Význam románu 375 — Umělecké vlastnosti románu 376 — Tolstoj-umělec 377 — Žánry Tolstého 377 — Všeobecné umělecké hodnoty díla Tolstého 377 — Životní a psychologický realismus v dílech Tolstého 378 — Příroda v dílech Tolstého 381 — Jazyk Tolstého 383 — Jak hodnotí Tolstého Lenin 385. // A. P. Čechov (1860—1904). // Životopis 387 — Dětství 387 — Školy 387 — Po ukončení university 388 — Ideový přelom 389 — Na Sachalinu a v Melichově 389 — Na Krymu 390 — Čechovova novela 390 — První období tvůrčí činnosti 390 — Přechod k společenským thematům 391 — Tolstojovství a theorie „drobných činů“ v líčení Čechovově 393 — Povídky „Mužici“ a „V rokli“ 396 — „Jonyč“ 396 — Komposice novely „Jonyč“ 397 — „Nevěsta“ 399 — Mistrovství Čechova jako novelisty 399 — Čechovovo místo v řadě ostatních novelistů světa 399 — Realismus a psychologie Čechovovy novely 400 — Komposice Čechovovy novely 400 - Jazyk novely 401 — Čechov-dramatik 404 — „Višňový sad“ 404 — Šlechta ve hře 405 — Postava Lopachina 406 — Postava Trofimova 407 —
Ruské divadlo v letech osmdesátých až devadesátých 407 — Čechov jako dramatik-novotář 407 — Význam Čechovovy tvorby 410. // Závěr... 412 // Synchronická tabulka (1825—1900)... 413—430 // Obsah... 431—434 // Seznam obrazových příloh — Poznámka... 435
(OCoLC)85430677
cnb000712235

Zvolte formát: Standardní formát Katalogizační záznam Zkrácený záznam S textovými návěštími S kódy polí MARC