Předmluva 7 // Zdena Škapová : CESTY K MODERNÍ FILMOVÉ POETICE 11 // Opožděné vrcholy klasické narace / epocha těsné před velkými změnami 14 // Čas // Děj // Postavy // Prostředí // Styl // Kamera // Střih // Zvuk // II. Proměny narace 60. let 45 // Kategorie času // Postavy a čas // Režisér a čas // Děj // Postavy // Prostředí // Styl // Kamera (a barva) // Střih // Zvuk // Stanislava Přádná : POETIKA POSTAV, TYPŮ, (NE)HERCŮ 149 // Úvod // Týpologie // Postavy a fenomén neherectví ve filmech nové vlny // FORMAN Konkurs, Černý Petr, Lásky jedné plavovlásky // UHER Slnko v sieti // KŘIVÁNEK Deň náš každodenný // PASSER Intimní osvětlení 181 // PAPOUŠEK Nejkrásnější věk, Ecce homo Homolka 184 // CHYTILOVÁ Strop, Pytel blech, O něčem jiném 192 // NĚMEC Démanty noci 197 // Stylizované figury // HRA A HRAVOST Rozmarné léto, Sedmikrásky, Ovoce stromů rajských jíme, Hotel pro cizince 201 // IMAGINATÍVNÍ HRA Zbehovia a pútnici, Kristove roky, Vtáčkovia, siroty a blázni, Slávnosť v botanickej záhrade, Ľalie poľné 212 // PODOBENSTVÍ O slavnosti a hostech, Postava k podpírání. Případ pro začínajícího kata, Konec srpna v hotelu Ozon, Spalovač mrtvol 224 // Psychologické postavy // DRAMA JEDINCE NA POZADÍ VÁLKY Obchod na korze, Kočár do Vídně, Adelheid, Ostře sledované vlaky 238 // DRAMA VŠEDNÍ EXISTENCE Každý den odvahu. Návrat ztraceného syna 249 // Intelektuálové 253 // Sohléň // // KOLEKTIVNÍ HRDINA Transport z ráje. Všichni dobří rodáci. // Skřivánci na niti. Hoří, má panenko, Den sedmý, osmá noc 279 // Závěr 296 // Jiří Cieslar : OBRANA SAMOMLUVY (Kapitola o filmovém monologu a herectví Miroslava Macháčka) 299 // Jan Svoboda : DOSLOV: BUDOUCÍM HISTORIKŮM aneb Neopakovatelná situace zrodu 323 // Poznámky 335 // Bibliografie 371 // Summary 373 // O autorech 375 // Rejstřík jmenný 377 // Rejstřík filmů 384