Úplné zobrazení záznamu

Toto je statický export z katalogu ze dne 22.06.2024. Zobrazit aktuální podobu v katalogu.

Bibliografická citace

.
0 (hodnocen0 x )
(15) Půjčeno:75x 
BK
1. vyd.
Praha : Avicenum, 1995
398 s. : il. ; 24 cm

objednat
ISBN 80-7169-168-2 (brož.)
Obsahuje bibliografii a věcný rejstřík
Psychologie klinická dětská - příručky
000021528
Předmluva k druhému vydání 15 // Úvod 17 // DÍL I. // Obecné otázky dětské klinické psychologie // 1. Klinická psychologie jako aplikace psychologických věd a jako odpověď na potřeby praxe 21 // 2. Historie oboru ve světě a u nás 25 // 3. Profese klinického psychologa 31 // 3.1 Profesiogram 31 // 3.2 Nároky na odbornost a osobnost klinického psychologa 32 // 3.3 Profesionální etika 33 // DÍL II. // Poruchy psychického vývoje v dětském a dorostovém věku // 4. Obecné principy psychického vývoje jako základ pro poznání psychických poruch u dětí 39 // 4.1 Stadia vývoje osobnosti podle Eriksona 43 // 5. Dědičnost psychických vlastností, jejich odchylek a poruch 47 // 5.1 Dědičnost inteligence 48 // 5.2 Dědičnost poruch inteligence 51 // 5.3 Dědičnost dalších psychických odchylek a poruch 53 // 6. Psychologie nemocných a zdravotně postižených dětí 55 // 6.1 Reakce rodiny na sdělení závažné diagnózy u dítěte 55 // 6.2 Psychologické aspekty mentálních nemocí v dětském věku 59 // 6.3 Chronicky nemocné dítě, zvládání nemoci a bolesti u dětí 64 // 6.4 Psychologie geneticky postižených dětí 69 // 6.4.1 Rodinný kontext nemoci 69 // 6.4.2 Percepce hrozby opakování výskytu genetické vady v rodině 71 // 6.4.3 Problematika viny a odpovědnosti u přenašečů vad 72 // 6.5 Psychologická problematika některých neurologických onemocnění v dětství 72 // 6.5.1 Dětská mozková obrna (DMO) 72 // 6.5.2 Epilepsie 74 // 6.5.3 Infekce CNS (meningitidy, encefalitidy) 76 // 6.5.4 Úrazy hlavy u dětí 76 // 6.5.5 Diagnostika organicity u dětí 77 // 6.6 Sluchově postižené dítě 86 // 6.6.1 Neslyšící dítě v klinické praxi 86 // 6.6.1.1 Typy sluchových poruch 86 // 6.6.1.2 Vývoj neslyšícího dítěte 86 // 6.6.1.3 Neurotické projevy a poruchy chování 89 //
8.4.1 Vymezení dyslexie 125 // 8.4.2 Společné rysy dyslexie a lehkých mozkových dysfunkcí 126 // 8.5 Specifické poruchy učení 127 // 8.6 Specifické vývojové poruchy: specifické poruchy učení a specifické poruchy chování 128 // 8.7 Co po jménu 129 // 8.8 Organizace nápravné péče o děti se specifickými vývojovými poruchami 130 // 8.8.1 Integrace dětí se specifickými poruchami 133 // 8.9 Klinické obrazy specifických poruch učení 133 // 8.9.1 Dyslexie a její typy 133 // 8.9.1.1 Dyslexie na podkladě percepčních deficitů 133 // 8.9.1.2 Dyslexie s převahou obtíží v oblasti motorické 134 // 8.9.1.3 Dyslexie na podkladě integračních obtíží 134 // 8.9.1.4 Dyslexie s poruchou dynamiky základních psychických procesů 135 // 8.9.1.5 Dyslexie z hlediska vzájemného vztahu verbální // a názorové složky intelektu 135 // 8.9.1.6 Dyslexie z hlediska lateralizace mozkových hemisfér 136 // 8.9.2 Psychologické vyšetření dyslektika 136 // 8.9.2.1 Vyšetření čtení, psaní a pravopisu 137 // 8.9.2.2 Vyšetření intelektu 137 // 8.9.2.3 Vyšetření řeči 137 // 8.9.2.4 Vyšetření speciálních funkcí 137 // 8.9.3 Dyskalkulie 139 // 8.9.4 Dysmúzie 140 // 8.9.5 Dyspinxie 140 // 8.9.6 Dyspraxie 140 // 8.10 Specifické vývojové poruchy a mezinárodní klasifikace nemocí 141 // 9. Mentální retardace a pervazivní vývojové poruchy 143 // 9.1 Mentální retardace 143 // 9.1.1 Lehká mentální retardace 145 // 9.1.2 Středně těžká mentální retardace 146 // 9.1.3 Těžká mentální retardace 146 // 9.1.4 Hluboká mentální retardace 147 // 9.1.5 Problematika integrace dětí s mentální retardací do běžných škol 147 // 9.1.6 Diagnostika dětí s mentální retardací 149 // 9.2 Demence u dětí 151 // 9.3 Pervazivní vývojpvé poruchy (F84) 151 //
9.3.1 Časný infantilní autismus (Kannerův syndrom, Kannerův infantilní autismus, F84.0) 151 // 9.3.2 Atypický autismus a jiné dezintegrační poruchy v dětství 152 // 9.3.3 Diagnostika dětí s autismem 153 // 9.3.4 Výchova, vzdělávání a terapie u dětí s autismem 154 // 9.3.5 Aspergerův syndrom a schizoidní porucha v dětství / F84.5) 156 // 10. Emoční poruchy a poruchy chování v dětství a v dospívání 157 // 10.1 Úzkostné poruchy 157 // 10.1.1 Patologická úzkost 157 // 10.1.2 Generalizovaná úzkostná porucha (F41.1) 158 // 10.1.3 Vyhýbavá porucha (sociální úzkostná porucha, F93.2) 158 // 10.1.4 Školní fóbie a separační úzkost (F93.0) 159 // 10.2 Konverzní porucha (F44) 161 // 10.3 Obsedantně kompulzivní porucha 162 // 10.4 Deprese u dětí (F32) 165 // 10.5 Poruchy chování u dětí (F91) 167 // 10.5.1 Psychologicky podmíněné poruchy chování 168 // 10.5.2 Rodinně podmíněné poruchy chování 169 // 10.5.3 Diagnostika dětí s poruchami chování 169 // 11. Poruchy příjmu potravy (mentální anorexie, mentální bulimie) 171 // 12. Problémy působené alkoholem, jinými návykovými látkami a hazardní hrou v dětství a dospívání 177 // 12.1 Některé zvláštnosti těchto problémů u dětí a dospívajících 177 // 12.2 Diagnostika problémů způsobených alkoholem a jinými návykovými látkami 178 // 12.2.1 F10.- Poruchy vyvolané požíváním alkoholu 178 // 12.2.2 F11,- Poruchy vyvolané požíváním opioidů 179 // 12.2.3 F12.-Poruchy vyvolané požíváním kanabinoidů 180 // 12.2.4 F13.- Poruchy vyvolané užíváním sedativ nebo hypnotik 180 // 12.2.5 F14-- Poruchy vyvolané požíváním kokainu 181 // 12.2.6 F15-- Poruchy vyvolané požíváním jiných stimulancií (včetně kofeinu) 181 // 12.2.7 F16.- Poruchy vyvolané požíváním halucinogenů 182 //
12.2.8 F17.- Poruchy vyvolané užíváním tabáku 182 // 12.2.9 F18-- Poruchy vyvolané užíváním organických rozpouštědel 182 // 12.2.10 F19.- Poruchy vyvolané požíváním několika látek a požíváním jiných psychoaktivních látek 183 // 12.2.11 Poruchy vyvolané požíváním anabolik (stereoidů) 183 // 12.2.12 Flx.O Akutní intoxikace 183 // 12.2.13 Flx.l Škodlivé užívání 184 // 12.2.14 Flx.2 Syndrom závislosti 184 // 12.2.15 Flx.3 Odvykací stav 185 // 12.2.16 Flx.4 Odvykací stav s deliriem 185 // 12.2.17 Flx.5 Psychotická porucha, Flx.6 Amnestický syndrom a Flx.7 Reziduálni stav a psychotická porucha s pozdním začátkem 185 // 12.2.18 F63.0 Patologické hráčství 185 // 12.3 Časná intervence u problémů působených alkoholem, jinými návykovými látkami a hazardní hrou 186 // 12.4 Psychologická léčba problémů působených alkoholem, jinými návykovými látkami a hazardní hrou 186 // 12.5 Prevence škodlivého užívání návykových látek a problémů působených hazardní hrou 189 // 13. Psychosexuální vývoj a jeho poruchy 191 // 13.1 Biologická determinace pohlavního vývoje 191 // 13.2 Determinanty psychosexuálního vývoje 192 // 13.3 Závěr 193 // 14. Děti ohrožené prostředím 195 // 14.1 Psychická deprivace, týrání a zanedbávání dítěte 195 // 14.2 Vývoj dětí s psychickou deprivací 196 // 14.3 "Syndrom týraného dítěte" 197 // 14.4 Sexuální zneužívání dětí 198 // 14.5 Rizikové faktory vztahové patologie 201 // 14.6 Prevence týrání a špatného zacházení s dítětem, terapeutické // možnosti 204 // 15. Školní zralost a její poruchy 209 // 15.1 Pojetí školní zralosti 209 // 15.2 Znaky školní zralosti 210 // 15.2.1 Tělesný vývoj a zdravotní stav 210 // 15.2.2 Věk 210 // 15.2.3 Rozdíly mezi chlapci a dívkami 211 //
15.2.4 Podnětnost výchovného prostředí 211 // 15.3 Požadavky školy 212 // 15.4 Psychická zralost 212 // 15.4.1 Zralost poznávacích a rozumových funkcí a schopností 212 // 15.4.2 Pracovní vyspělost 213 // 15.4.3 Citová a sociální zralost 213 // 15.5 Školní nezralost 214 // 15.6 Opatření pro školsky nezralé děti 215 // 15.6.1 Zaměřené rozvíjení a náprava 215 // 15.6.2 Humanizace školy 215 // 15.6.3 Vyrovnávací třída 215 // 15.6.4 Odklad školní docházky 216 // DÍL III. // Dětská klinická psychodiagnostika // 16. Krize klinické psychodiagnostiky 219 // 17. Strategie klinickopsychologického vyšetření 221 // 17.1 Princip cíleného vyšetření 221 // 17.2 Ekologický princip 222 // 17.3 Princip kontinuálního psychologického poznávání dítěte 222 // 17.4 Zdroje informací o dítěti 223 // 17.5 Princip frakcionovaného vyšetření 224 // 18. Vedení psychologického vyšetření 225 // 19. Techniky psychologické diagnostiky v dětském věku 229 // 19.1 Umění rozhovoru 229 // 19.2 Rozhovor s rodinou 231 // 19.2.1 Obsah rodinného rozhovoru 232 // 19.2.2 Technický aspekt rodinného rozhovoru 234 // 19.3 Analýza rodinné interakce 236 // 19.4 Metody hodnocení psychického vývoje dítěte raného věku 238 // 19.4.1 Škály chování novorozence 239 // 19.4.1.1 Zvláštnosti vyšetřování novorozence 239 // 19.4.1.2 K vývoji škál chování novorozence 240 // 19.4.1.3 Brazeltonova škála chování novorozence 240 // 19.4.1.4 Neurobehaviorální hodnocení nedonošeného // dítěte podle Kornerové 241 // 19.4.2 Škály a vývojové testy do věku 3 let 241 // 19.4.2.1 Zvláštnosti vyšetřování malého dítěte 241 // 19.4.2.2 Postup vyšetření 242 // 19.4.2.3 Nejvýznamnější klasické vývojové škály 243 // 19.4.2.4 Gesellův test 243 // 19.4.2.5 Bayleyové škály 244 //
19.4.2.6 Mnichovská funkcionální diagnostika 245 // 19.4.2.7 Vývojový screening 245 // 19.4.2.8 Reliabilita a validita klasických vývojových škál 245 // 19.4.2.9 Klinické využití vývojových škál 246 // 19.4.3 Nové tendence v rozvíjení škál a testů raného psychického // vývoje 246 // 19.5 Inteligenční testy a soubory 247 // 19.5.1 Diagnostika inteligence u dětí předškolního věku 247 // 19.5.2 Stanford-Binetova zkouška 248 // 19.5.3 Škála McCarthyové 251 // 19.5.4 Wechslerovy zkoušky inteligence 251 // 19.5.4.1 PDW - Pražský dětský Wechsler 252 // 19.5.4.2 Wechslerův inteligenční test pro předškoln děti 255 // 19.5.4.3 WAIS-R 256 // 19.5.5 Skupinově použitelné inteligenční testy 256 // 19.5.5.1 TSI - test struktury inteligence (R. Amthauer) 256 // 19.5.5.2 Stavělova orientační zkouška 256 // 19.5.5.3 Ravenovy testy 256 // 19.5.5.4 TIP - test intelektového potenciálu (Říčan) 258 // 19.5.6 Klinická diagnostika inteligence 258 // 19.5.6.1 Základní pravidla klinické diagnostiky // inteligence 258 // 19.5.6.2 Interpretace výsledků vyšetření inteligence 269 // 19.5.6.3 Možnost nestandardního použití testů inteligence 269 // 19.6 Testy speciálních schopností 270 // 19.6.1 Percepce 270 // 19.6.1.1 Zraková percepce 270 // 19.6.1.2 Sluchová percepce 271 // 19.6.2 Motorika a lateralita 272 // 19.6.3 Pozornost 273 // 19.6.4 Pamět 274 // 19.6.5 Řeč 275 // 19.7 Klinicky významné testy znalostí a dovedností 275 // 19.8 Neprojektivní kresebné techniky 278 // 19.8.1 Možnosti použití dětské kresby 279 // 19.8.2 Vývoj kresby lidské postavy 279 // 19.8.3 Testy kresby lidské postavy 280 // 19.8.4 Zkoušky obkreslování předloh 281 // 19.9 Projektivní techniky 288 // 19.9.1 Rorschachova metoda u dětí 288 // 19.9.1.1 Charakteristické rozdíly dětských a dospělých protokolů 291 //
19.9.1.2 Diagnostické použití Rorschachovy metody 292 // 19.9.2 TAT u dětí 294 // 19.9.3 Ostatní projektivní techniky 301 // 19.9.3.1 CAT (Children’s Apperception Test) podle Bellaka 301 // 19.9.3.2 Symmondsův Picture-Story Test pro // adolescenty 302 // 19.9.3.3 Česká technika CATO 302 // 19.9.3.4 Langeveldův COLUMBUS 302 // 19.9.3.5 Shneidmanova technika tvorby a interpretace // scény (MAPS) 302 // 19.9.3.6 Test ruky (Hand-Test) 303 // 19.9.3.7 Asociační experiment 303 // 19.9.3.8 Doplňování vět 303 // 19.9.3.9 Doplňování příběhů 304 // 19.9.3.10 Scénické techniky 304 // 19.9.3.11 Výtvarné techniky 305 // 19.9.3.12 Technika zvířat 310 // 19.9.3.13 Tři přání 311 // 19.9.3.14 Michalův Projektivní interview 311 // 19.10 Neuropsychologické metody u dětí a adolescentů 311 // 19.11 Dotazníkové a posuzovací techniky 314 // 19.11.1 Škála zjevné úzkosti pro děti (CMAS) 314 // 19.11.2 Škály k měření úzkosti a úzkostnosti u dětí (ŠAD) 314 // 19.11.3 Cattellův osobnostní dotazník pro mládež (HSPQ) 315 // 19.11.4 Eysenckovské osobnostní dotazníky pro děti (JEPI a B-JEPI) 315 // 19.11.5 Dotazník sebepojetí školní úspěšnosti (SPAS) 315 // 19.11.6 Rohnerova diagnostika rodinných vztahů 316 // 19.11.7 Dotazník rodinných vztahů Beneové-Anthonyho 317 // 19.11.8 Dotazník rodičovského jednání a postojů pro adolescenty (ADOR) 318 // 19.11.9 Posuzovací techniky 319 // 20. Forenzní diagnostika 321 // 20.1 Posuzování věrohodnosti 321 // 20.1.1 Věrohodnost obecná 321 // 20.1.2 Věrohodnost specifická 322 // 20.2 Zjišťování psychických následků trestných činů spáchaných na // nezletilých 325 // 20.3 Rozbor motivace závažných trestných činů 326 // 21. Formulace klinického nálezu 327 // 21.1 Trojí funkce psychologického nálezu 327 // 21.2 Obsah nálezu 329 // 21.3 Resumé 331 //
DÍL IV. // Náprava poruch psychického vývoje // 22. Psychoterapie u dětí a dospívajících 335 // 22.1 Povaha psychoterapeutického působení 335 // 22.1.1 Klinické psychologické poradenství 335 // 22.1.2 Psychologické vedení 336 // 22.1.3 Vlastní psychoterapie 337 // 22.1.4 Zvláštnosti poruch u dětí 339 // 22.1.5 Zvláštnosti psychoterapie s dětmi 341 // 22.2 Druhy psychoterapeutické činnosti 343 // 22.2.1 Řízená stimulace jednotlivých funkcí 343 // 22.2.2 Hra 345 // 22.2.3 Cílená činnost 348 // 22.2.4 Tvůrčí činnosti 349 // 22.2.5 Rozhovor 352 // 22.2.6 Zásahy do prostředí dítěte 357 // 22.3 Typy psychoterapeutických přístupů 358 // 22.3.1 Motivace 359 // 22.3.2 Orientace 360 // 22.3.3 Chování 361 // 22.3.4 Fyziologie 364 // 22.3.5 Interpersonální vztahy 367 // 22.4 Formy psychoterapie s dětmi 369 // 22.4.1 Individuální a hromadná psychoterapie s dětmi 370 // 22.4.1.1 Individuální psychoterapie 370 // 22.4.1.2 Hromadná psychoterapie 371 // 22.4.2 Skupinová psychoterapie s dětmi 371 // 22.4.3 Rodinná psychoterapie s dětmi 373 // 22.4.4 Volba psychoterapeutického postupu 375 // 23. Psychologie v rámci služeb pro rodiny s mentálně nebo tělesně postiženým dítětem 377 // 23.1 Psychologické služby pro rodiny s mentálně nebo tělesně postiženým dítětem 380 // 23.2 Práce se sourozenci postiženého dítěte 382 // 23.3 Psychoterapeutická práce s pohybově nebo mentálně postiženým // dítětem 383 // 24. Literatura 385 // 25. Rejstřík 395
6.6.2 Terapeutické postupy 90 // 6.6.2.1 Programy zaměřené na dítě 90 // 6.6.2.2 Psychoterapie rodičů 91 // 6.6.2.3 Rodičovské skupiny 92 // 6.6.3 Sluchově postižené dítě ve výchovně-vzdělávacím procesu 93 // 6.6.3.1 Diagnostika sluchově postižených 93 // 6.6.3.2 Vzdělání a výchova sluchově postižených 96 // 6.6.4 Filozofický přístup k výchově a vzdělávání sluchově postižených 97 // 6.6.4.1 Klinický přístup 97 // 6.6.4.2 Etnický přístup 98 // 6.7 Děti se zrakovým postižením 98 // 6.7.1 Děti nevidomé od narození, odlišnosti ve vývoji 99 // 6.7.2 Děti s kortikálním postižením zraku 102 // 6.7.3 Děti a dospívající se získanou poruchou zraku 103 // 6.7.4 Zásady pro psychologické vyšetření dětí se zrakovým postižením 103 // 6.7.5 Diagnostické postupy a metody 104 // 6.7.6 Psychoterapeutické přístupy 105 // 6.7.7 Podpora rodiny 106 // 6.7.8 Poradenství při vstupu dítěte do školy nebo sociální instituce 106 // 6.7.9 Psychologická pomoc v období dospívání 107 // 7. Psychologické aspekty psychosomatických poruch v dětství a dospívání 109 // 7.1 Povaha psychosomatických poruch 109 // 7.2 Zdroje psychosomatických poruch 110 // 7.3 Nejdůležitější úrovně rozboru a léčení psychosomatických poruch 112 // 7.4 Psychologická stránka psychosomatických poruch 113 // 7.5 Rodinná stránka psychosomatických poruch 114 // 7.6 Diagnóza psychosomatické poruchy u dítěte 116 // 7.7 Psychoterapie u psychosomatických onemocnění 117 // 8. Specifické poruchy učení a chování 121 // 8.1 Zdroje konceptu specifických poruch chování v historickém poh- // ledu 121 // 8.2 Koncept lehkých dětských encefalopatií 122 // 8.3 Lehké mozkové dysfunkce jako typ specifických vývojových poruch 122 // 8.4 Poruchy čtení, psaní a pravopisu v historickém přehledu 124 //
(OCoLC)34710936
cnb000109494

Zvolte formát: Standardní formát Katalogizační záznam Zkrácený záznam S textovými návěštími S kódy polí MARC