Úplné zobrazení záznamu

Toto je statický export z katalogu ze dne 22.06.2024. Zobrazit aktuální podobu v katalogu.

Bibliografická citace

.
0 (hodnocen0 x )
(0.5) Půjčeno:9x 
BK
Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1979
349 s. : noty ; 25 cm

objednat
Obsahuje bibliografie a rejstříky
Vysokoškolská, netradičně pojatá učebnice osvětluje jednotlivé stěžejní úseky nejprve teoreticky a pak je převádí do roviny didaktické praxe a naznačuje možnosti řešení. Uvádí i témata, která jinde nebyla dosud zpracována,např. otázky hudební tvořivosti a jejího rozvoje, hudebně pohybové výchovy, instrumentální hry jako složky vyučování, diagnostiky a predikace hudebních schopností, osobnosti učitele hudební výchovy apod..
000022772
Předmluva (Fr. Sedlák) 5 // 1. Hudební pedagogika jako teoretický základ hudební výchovy (Fr. Sedlák) 7 // 1.1. Její současné problémy a úkoly 7 // 1.1.1. Začlenění hudební pedagogiky do vědního systému 8 // 1.1.2. Struktura hudební pedagogiky 9 // 1.2. Hudební výchova na 2. stupni základní školy 11 // 1.2.1. Úkoly a cíle hudební výchovy 11 // 1.2.2. Její podíl v etické a komunistické výchově 12 // 1.2.3. Obsah hudební výchovy 14 // 1.2.4. Problémy hudební výchovy ve škole 14 // 1.2.5. Učební osnovy 16 // 1.3. Didaktika hudební výchovy 19 // 1.3.1. Vymezení pojmu 20 // 1.3.2. Budování hudební didaktiky jako vědního oboru 22 // 2. Psychologické předpoklady hudební výchovy (Fr. Sedlák) 25 // 2.1. Metodologická východiska hudebního vývoje žáků 25 // 2.1.1. Zákonitosti hudebního vývoje 27 // 2.1.2. Charakteristika hudebního vývoje 28 // 2.2. Hudební schopnosti a dovednosti 31 // 2.2.1. Hudební vlohy jako hmotný základ schopností 34 // 2.2.2. Rozvoj hudebních schopností 35 // 2.2.3. Klasifikace hudebních schopností 36 // 2.2.4. Charakteristika základních hudebních schopností 38 // 2.3. Zvláštní rysy hudobnosti žáků II. stupně základní školy 45 // 2.3.1. Biologické přeměny 46 // 2.3.2. Hlasová mutace 47 // 2.3.3. Změny v duševním životě a hudebním vnímání 49 // 2.3.4. Hudební zájmy dospívajících 51 // 2.3.5. Význam hudby v období dospívání 52 // 2.4. Diagnostika a predikce hudebních schopností 53 // 2.4.1. Prověrka hudebnosti žáků při přechodu na II. stupeň základní školy 64 // 3.Hudebněvýchovný proces ve škole a jeho zvláštnosti (Fr. Sedlák) 71 // 3.1. Charakteristika. Interakce jeho činitelů 72 // 3.2. Nutnost modernizace obsahové i didaktické 74 // 2.3.4. Hudební zájmy dospívajících 51 //
2.3.5. Význam hudby v období dospívání 52 // 2.4. Diagnostika a predikce hudebních schopností 53 // 2.4.1. Prověrka hudebnosti žáků při přechodu na II. stupeň základní školy 64 // 3. Hudebněvýchovný proces ve škole a jeho zvláštnosti (Fr. Sedlák) 71 // 3.1. Charakteristika. Interakce jeho činitelů 72 // 3.2. Nutnost modernizace obsahové i didaktické 74 // 3.3. Návrat k dítěti. Všeobecnost výchovného procesu 75 // 3.4. Hudební činnosti a jejich vztahy 77 // 3.5. Rozvoj hudebního myslení 78 // 4. Osobnost učitele hudební výchovy (Fr. Sedlák) 80 // 4.1. Utváření osobnosti učitele na vysoké škole 81 // 4.2. Osobní předpoklady k učitelské práci 84 // 4.3. Rozvoj hudební a pedagogické tvořivosti učitele 85 // 4.4. Další vzdělávání učitele. Postgraduální studium učitelů hudební výchovy 88 // 5. Problematika výběru učiva (Fr. Sedlák) 91 // 5.1. Zásady a kritéria výběru 91 // 5.2. Tematické celky učiva 93 // 6. Didaktické zásady v hudební výchově (Fr. Sedlák) 96 // 6.1. Zásada aktivity žáků 96 // 6.2. Zásada názornosti 98 // 6.3. Zásada přístupnosti a přiměřenosti 101 // 6.4. Zásada soustavnosti a posloupnosti 102 // 6.5. Zásada trvalosti osvojených dovedností a vědomostí 103 // 6.6. Nutnost spojení teorie s praxí 104 // 6.7. Princip vědeckosti vyučování 104 // 7. Vyučovací metody v hudební výchově (Fr. Sedlák) 106 // 7.1. Volba vyučovací metody 106 // 7.2. Dělení vyučovacích metod v hudební výchově 107 // 7.2.1. Metody zprostředkování hudebních poznatků a hudby převážně učitelem 108 // 7.2.2. Metody zprostředkování a osvojování hudby a hudebních // činností ve spolupráci se žákem 110 // 7.2.3. Metody samostatného objevování hudby (rozvoj improvizačních schopností) 111 // 7.3. Diferenciace žáků ve třídě 112 //
7.3.1. Skupinové vyučování 112 // 7.3.2. Práce v odděleních 113 // 7.4. Programované učení a hudební výchova 116 // 7.5. Metody opakování učiva a upevňování hudebních // dovedností 120 // 7.6. Prověřování a hodnocení (klasifikace) hudebních vědomostí a dovedností 122 // 8. Komplexní múzická výchova (Fr. Sedlák) 128 // 8.1. Hudební tvořivost žáků a jejírozvoj 128 // 8.1.1. Vlastnosti a rysy hudebně tvořivého člověka 130 // 8.1.2. Vývoj názorů na dětskou hudební tvořivost 131 // 8.1.3. Prostředí a učitel v rozvoji dětské hudební // tvořivosti 134 // 8.1.4. Rozvoj tvořivosti a nové osnovy hudební výchovy 136 // 8.2. Hra na hudební nástroje v hudebněvýchovném procesu 138 // 8.2.1. Kombinace dětských nástrojů s klasickými 141 // 8.3. Hudebně pohybová a taneční výchova žáků 142 // 8.3.1. Úkoly podle nových osnov hudební výchovy 145 // 8.4. Podstata rytmického cítění 148 // 8.4.1. Cvičení k rozvoji rytmického cítění 152 // 8.5. Úsilí o komplexní a aktivizující hudebněvýchovné soustavy 154 // 8.5.1. Orffův Schulwerk a jeho česká adaptace 154 // 8.5.2. Dílo E. Willemse 159 // 8.5.3. Hudebněvýchovný systém Zoltána Kodálye 160 // 9. Vyučovací hodina v hudebněvýchovném procesu (Fr. Sedlák) 161 // 9.1. Efektivita hodiny 161 // 9.2. Stavba vyučovací hodiny 162 // 10. Příprava učitele hudební výchovy na vyučování (Fr. Sedlák) 165 // 10. 1. Činitelé ovlivňující přípravu 165 // 10. 2. Písemné přípravy 166 // 10. 3. Nástin přípravy pro začínajícího učitele 168 // 11. Plánování hudebněvýchovné práce (Fr. Sedlák) 172 // 11.1. Cyklické plánování 172 // 11.2. Tematické celky 173 // 11.3. Ukázka části celoročního plánu podle nových učebních osnov pro 2. stupeň základní školy 174 //
12. Práce učitele a žáků s učebnicemi hudební výchovy (Fr. Sedlák) 176 // 13. Vokálně reprodukční a intonační schopnosti žáků jako základ rozvoje hudebnosti (J. Kolář) 179 // 13.1. Význam vokální intonace v rozvoji klíčových hudebních schopností 179 // 13.2. Vokální imitace a omezenost jejího formativního působení 180 // 13.3. Historický vývoj vokálně intonačních metod 180 // 13.3.1. Intonační metoda tonální a intervalová 180 // 13.3.2. Nejvýznamnější intonační metody 19. století 182 // 13.3.3. Počátky intonační metodiky v českých zemích 184 // 13.4. Současné intonační metody u nás i v zahraničí, jejich problémy v teorii i v praxi 185 // 13.4.1. Současné intonační metody na základních školách v českých zemích 185 13.4.2. Nejvýznamnější intonační metody v zahraničí 192 // 13.5. Využití progresivních rysů intonačních metod při vyučování 196 // 13. 6. Sluchová analýza a intonační diktáty jako nedílná // složka rozvoje hudebnosti dítěte 200 // 13.7. Postup intonačního výcviku pro hudebně méně připravené žáky (Fr. Sedlák - J. Kolář) 206 // 13.7.1. Obecné zásady při uvádění nového intonačního prvku 207 // 13.7.2. I. varianta - metodický postup z tonického centra 208 // 13.7.3. II. varianta - metodický postup od 5. stupně v dur 213 // 13.8. Estetickovýchovná práce s písní (Fr. Sedlák) 215 // 13.8.1. Postup při osvojování písně imitací 215 // 13.8.2. Idea písně a světonázorová výchova žáků 218 // 13.8.3. Funkce přípravných cvičení k písni 220 // 13. 8.4. Spojení vokální imitace s prvky intonačními 223 // 13.8.5. Osvojení písně intonačními postupy 224 // 13.9. Příčiny nezpěvnosti a nesprávného pěveckého projevu dětí (Fr. Sedlák) 225 //
13.9.1. Metodická práce s žáky hudebně zaostávajícími 229 // 13.9.2. Péče o děti hudebně nadané 231 // 14. Pěvecká výchova (J. Vrchotová-Pátová) 233 // 14.1. Kultivace hlasu učitele a žáka 233 // 14.1.1. Hlasová a duševní hygiena 239 // 14.1.2. Předpoklady hlasové a pěvecké výchovy . 242 // 14. 2. Dětský hlas a jeho charakteristika 243 // 14.3. Utváření pěveckých dovedností a návyků v kolektivu žáků 243 // 14.3.1. Praktická cvičení 244 // 14.3.2. Hlasová zkouška a klasifikace dětského hlasového projevu 256 // 14.4. Výběr pěveckých cvičení pro kolektivní hlasovou výchovu ve vztahu k probírané intonační látce 258 // 14.5. Metodická práce s dětským sborem. Repertoár, způsoby jeho osvojování, veřejná vystoupení 258 // 14.5.1. Řízení dětského sboru 261 // 15. Metodika vícehlasého zpěvu (J. Kolář) 264 // 15.1. Význam dvojhlasého zpěvu a jeho předpoklady 264 // 15.2. Přípravná cvičení k dvojhlasému zpěvu. Intervalová čistota 264 // 15.3. Dvojhlas -267 // 15.4. Přechod k vícehlasu 272 // 15.5. Postup při nácviku dvojhlasé (vícehlasé) písně 274 // 16. Problémy hudební percepce (Vl. Koala) 276 // 16.1. Výchova k vnímání a chápání hudebního díla 276 // 16.2. Ideová, umělecká a pedagogická kritéria výběru skladeb 277 // 16.3. Psychologické, estetické a sociologické předpoklady vnímání a prožívání hudby 278 // 16. 4. Rozvoj hudebních představ, představivosti a paměti jako předpoklad estetického vnímání hudby 281 // 16.5. Intuitivní přístup k poslouchané skladbě, jeho smysl a význam v pedagogické procesu 282 // 16.6. Sepětí poslechových činností s ostatními hudebními aktivitami. Speciální úkoly k mobilizaci pozornosti při poslechu 283 // 16.6.1. Význam vlastní interpretační a tvořivé činnosti žáků při vnímání hudby 285 //
16.7. Metody rozboru a výkladu hudebních skladeb 286 // 16.7.1. Hudebně vyjadřovací prostředky, jejich funkčnost a vztahy, význam hudební formy 289 // 16.7.2. Sdělovací možnosti hudby. Hudební obsah. Hudební symbolika 290 // 16.8. Restrukturace hudebního díla. Analýza. Syntéza. 292 // 16. 9. Spojení hudebně naukových poznatků s chápáním hudebního díla 294 // 16.10. Metodický postup při výkladu hudební skladby 294 // 16.10.1. Ukázka rozboru a metodického postupu na vybraných skladbách 297 // 16.11. Usměrňování spontánních hudebních zájmů žáků, kultivace jejich vkusu. Vytváření hodnotících kritérií a postojů v oblasti tzv. populární hudby 305 // 17. Moderní didaktická technika (Fr. Sedlák) 307 // 17.1. Volba hudebního nástroje 307 // 17.2. Gramofonová deska a přehrávací zařízení 309 // 17.3. Využití magnetofonu 311 // 17.4. Audiovizuální pomůcky 312 // 17.5. Vizuální pomůcky 312 // 17.6. Význam speciální pracovny pro hudební výchovu 313 // 18. Mimotřídní a mimoškolní hudební výchova jako nedílná součást vyučovacího procesu (Vl. Koula) 316 // 18.1. Organizace hudebního života ve škole. Hudební výchova // jako důležitá složka estetického prostředí školy 316 // 18.2. Instrumentální kroužky. Organizace, typy, výběr hudebního materiálu 317 // 18.3. Pěvecké kroužky na škole (I. Vrcholová) 318 // 18.4. Hudební besedy a koncerty pro mládež (Vl. Koula) 322 // 18.5. Hudební výchova v celodenním školním systému. Spolupráce s LŠU 323 // 18.6. Hudební výchova v PO SSM, školních klubech a prázdninových táborech 324 // 19. Otázky řízení hudebněvýchovné práce (I. Vrchotová) 325 // 19.1. Ředitel školy 325 // 19.2. Školní dozor 325 // 19.3. Předmětové komise, metodická sdružení, pomoc metodiků OPS, KPÚ 326 //
20. Studijní literatura (Fr. Sedlák) 327 // 20.1. Seznam literatury pro dětskou knihovnu 327 // 20.2. Studijní literatura pro učitele 328 // Rejstřík osob 338 // Rejstřík věcný 342
(OCoLC)40081507
cnb000397305

Zvolte formát: Standardní formát Katalogizační záznam Zkrácený záznam S textovými návěštími S kódy polí MARC