Úplné zobrazení záznamu

Toto je statický export z katalogu ze dne 22.06.2024. Zobrazit aktuální podobu v katalogu.

Bibliografická citace

.
0 (hodnocen0 x )
(1.8) Půjčeno:48x 
BK
2., část. upr. vyd
Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1984
310 s. : noty ; 25 cm

objednat
Učebnice pro vysoké školy
Obsahuje bibliografické odkazy a jmenný a věcný rejstřík
000022892
Předmluva (Fr. Sedlák) 5 // 1. Hudební pedagogika jako teoretický základ hudební výchovy (Fr. Sedlák) 7 // 1.1. Její současné problémy a úkoly 7 // 1.1.1. Začlenění hudební pedagogiky do vědního systému 8 // 1.1.2. Struktura hudební pedagogiky 9 // 1.2. Hudební výchova na 2. stupni základní školy 10 // 1.2.1. Úkoly a cíle hudební výchovy 10 // 1.2.2. Podíl hudební výchovy v etické a komunistické výchově 12 // 1.2.3. Obsah hudební výchovy 13 // 1.2.4. Problémy hudební výchovy ve škole 13 // 1.2.5. Učební osnovy 15 // 1.3. Didaktika hudební výchovy 18 // 1.3.1. Vymezení pojmu 18 // 1.3.2. Budování hudební didaktiky jako vědního oboru 20 // 2. Psychologické předpoklady hudební výchovy (Fr. Sedlák) 23 // 2.1. Metodologická východiska hudebního vývoje žáků 23 // 2.1.1. Zákonitosti hudebního vývoje 24 // 2.1.2. Charakteristika hudebního vývoje 25 // 2.2. Hudební schopnosti a dovednosti 28 // 2.2.1. Hudební vlohy jako hmotný základ schopností 31 // 2.2.2. Rozvoj hudebních schopností 32 // 2.2.3. Klasifikace hudebních schopností 33 // 2.2.4. Charakteristika základních hudebních schopností 34 // 2.3. Zvláštní rysy hudebnosti žáků II. stupně základní školy 41 // 2.3.1. Biologické přeměny 41 // 2.3.2. Hlasová mutace 42 // 2.3.3. Změny v duševním životě a hudebním vnímání 44 // 2.3.4. Hudební zájmy dospívajících 46 // 2.3.5. Význam hudby v období dospívání 47 // 2.4. Diagnostika a predikce hudebních schopností 48 // 2.4.1. Prověrka hudebnosti žáků při přechodu na II. stupeň základní // školy 57 // 3. Hudebněvýchovný proces ve škole a jeho zvláštnosti (Fr. Sedlák) 63 // 3.1. Charakteristika. Interakce jeho činitelů 63 // 3.2. Nutnost modernizace obsahové i didaktické 66 // 3.3. Návrat k dítěti. Všeobecnost hudební výchovy 67 //
3.4. Hudební činnosti a jejich vztahy 68 // 3.5. Rozvoj hudebního myšlení 69 // 4. Osobnost učitele hudební výchovy (Fr. Sedlák) 71 // 4.1. Utváření osobnosti učitele na vysoké škole 724.2. Osobnostní predpoklady k učitelské práci 75 // 4.3. Rozvoj hudební a pedagogické tvořivosti učitele 76 // 4.4. Další vzdělávání učitele. Postgraduální studium učitelů hudební // výchovy 78 // 5. Problematika výběru učiva (Fr. Sedlák) 81 // 5.1. Zásady a kritéria výběru 81 // 5.2. Tematické celky učiva 83 // 6. Didaktické zásady v hudební výchově (Fr. Sedlák) 85 // 6.1. Zásada aktivity žáků 85 // 6.2. Zásada názornosti 87 // 6.3. Zásada přístupnosti a přiměřenosti 89 // 6.4. Zásada soustavnosti a posloupnosti 90 // 6.5. Zásada trvalosti 91 // 6.6. Nutnost spojení teorie s praxí 92 // 6.7. Zásada vědecké správnosti 92 // 7. Vyučovací metody v hudební výchově (Fr. Sedlák) 94 // 7.1. Volba vyučovací metody 94 // 7.2. Dělení vyučovacích metod v hudební výchově 95 // 7.2.1. Metody zprostředkování hudebních poznatků a hudby převážně učitelem 96 // 7.2.2. Metody zprostředkování a osvojování hudby a hudebních činností ve spolupráci se žákem 97 // 7.2.3. Metody samostatného objevování hudby (rozvoj tvořivých schopností) 98 // 7.3. Diferenciace žáků ve třídě 99 // 7.3.1. Skupinové vyučování 100 // 7.3.2. Práce v odděleních 100 // 7.4. Programované učení a hudební výchova 103 // 7.5. Metody opakování učiva a upevňování hudebních dovedností 106 // 7.6. Prověřování a hodnocení (klasifikace) hudebních vědomostí a dovedností 108 // 8. Komplexní múzická výchova (Fr. Sedlák) 114 // 8.1. Hudební tvořivost žáků a její rozvoj 114 // 8.1.1. Vlastnosti a rysy hudebně tvořivého člověka 116 // 8.1.2. Vývoj názorů na dětskou hudební tvořivost 117 //
8.1.3. Prostředí a učitel v rozvoji dětské hudební tvořivosti 119 // 8.1.4. Rozvoj tvořivosti a nové učební osnovy hudební výchovy 121 // 8.2. Hra na hudební nástroje v hudebněvýchovném procesu 123 // 8.2.1. Kombinace dětských nástrojů s klasickými 125 // 8.3. Hudebně pohybová a taneční výchova žáků 127 // 8.3.1. Úkoly podle nových osnov hudební výchovy 129 // 8.4. Podstata rytmického cítění 132 // 8.4.1. Cvičení k rozvoji rytmického cítění 135 // 8.5. Úsilí o komplexní a aktivizující hudebně výchovné soustavy 136 // 8.5.1. Orffův Schulwerk a jeho česká adaptace 136 // 8.5.2. Dílo Edgara Willemse 141 // 8.5.3. Hudebněvýchovný systém Zoltána Kodálye 142 // 9. Vyučovací hodina v hudebně výchovném procesu (Fr. Sedlák) 143 // 9.1. Efektivita hodiny 143 // 9.2. Stavba vyučovací hodiny 144 // 10. Příprava učitele hudební výchovy na vyučování (Fr. Sedlák) 146 // 10.1. činitelé ovlivňující přípravu 146 // 10.2. Písemné přípravy 147 // 10.3. Nástin přípravy pro začínajícího učitele 149 // 11. Plánování hudebně výchovné práce (Fr. Sedlák) 153 // 11.1. Cyklické plánování 153 // 11.2. Tematické celky 154 // 11.3. Ukázka části celoročního plánu podle nových učebních osnov pro 2. stupeň základní školy 155 // 12. Práce učitele a žáků s učebnicemi hudební výchovy (Fr. Sedlák) 157 // 13. Vokálně reprodukční a intonační schopnosti žáků jako základ rozvoje hudebnosti (J. Kolář) 160 // 13.1. Význam vokální intonace v rozvoji klíčových hudebních schopností 160 // 13.2. Vokální imitace a omezenost jejího formativního působení 160 // 13.3. Historický vývoj vokálně intonačních metod 161 // 13.3.1. Intonační metoda tonální a intervalová 161 // 13.3.2. Nejvýznamnější intonační metody 19. století 162 //
13.3.3. Počátky intonační metodiky v českých zemích 165 // 13.4. Současné intonační metody u nás i v zahraničí. Jejich problémy v teorii i v praxi 165 // 13.4.1. Současné intonační metody na základních školách v českých zemích 166 // 13.4.2. Nejvýznamnější intonační metody v zahraničí 172 // 13.5. Využití progresivních rysů intonačních metod při vyučování 175 // 13.6. Sluchová analýza a intonační diktáty jako nedílná složka rozvoje hudebnosti dítěte 179 // 13.7. Postup intonačního výcviku pro hudebně méně připravené žáky (Fr. Sedlák — J. Kolář) 184 // 13.7.1. Obecné zásady při uvádění nového intonačního prvku 185 // 13.7.2. I. varianta — metodický postup z tonického centra 186 // 13.7.3. II. varianta — metodický postup od 5. stupně v dur 191 // 13.8. Estetickovýchovná práce s písní (Fr. Sedlák) 193 // 13.8.1. Postup při osvojování písně imitací (nápodobou) 193 // 13.8.2. Idea písně a světonázorová výchova žáků 196 // 13.8.3. Funkce přípravných cvičení k písni 197 // 13.8.4. Spojení vokální imitace s prvky intonačními 200 // 13.8.5. Osvojení písně intonačními postupy 200 // 13.9. Příčiny nezpěvnosti a nesprávného pěveckého projevu dětí (Fr. Sedlák) 201 // 13.9.1. Metodická práce s žáky hudebně zaostávajícími 205 // 13.9.2. Péče o děti hudebně nadané 207 // 14. Pěvecká výchova (J. Vrchotová-Pátová) 209 // 14.1. Kultivace hlásil učitele a žáka 209 // 14.1.1. Hlasová a duševní hygiena 215 // 14.1.2. Předpoklady hlasové a pěvecké výchovy 217 // 14.2. Dětský hlas a jeho charakteristika 217 // 14.3. Utváření pěveckých dovedností a návyků v kolektivu žáků 218 // 14.3.1. Praktická cvičení 21914.3.2. Hlasová zkouška a klasifikace dětského hlasového projevu 230 //
14.4. Výběr pěveckých cvičení pro kolektivní hlasovou výchovu ve vztahu k probírané intonační látce 232 // 14.5. Metodická práce s dětským sborem. Repertoár, způsoby jeho osvojování, veřejná vystoupení 232 // 14.5.1. Řízení dětského sboru 234 // 15. Metodika vícehlasého zpěvu (J. Kolář) 237 // 15.1. Význam dvojhlasého zpěvu a jeho předpoklady 237 // 15.2. Přípravná cvičení k dvojhlasému zpěvu. Intervalová čistota 237 // 15.3. Dvojhlas 239 // 15.4. Přechod k vícehlasu 245 // 15.5. Postup při nácviku dvojhlasé (vícehlasé) písně 247 // 16. Problémy hudební регсерсе (Vl. Koula) 248 // 16.1. Výchova k vnímání a chápání hudebního díla 248 // 16.2. Ideová, umělecká a pedagogická kritéria výběru skladeb 249 // 16.3. Psychologické, estetické a sociologické předpoklady vnímání a prožívání hudby 250 // 16.4. Rozvoj hudebních představ, představivosti a paměti jako předpoklad estetického vnímání hudby 252 // 16.5. Intuitivní přístup k poslouchané skladbě, jeho smysl a význam v pedagogickém procesu 254 // 16.6. Sepětí poslechových činností s Ostatními hudebními aktivitami. Speciální úkoly k mobilizaci pozornosti při poslechu 254 // 16.6.1. Význam vlastní interpretační a tvořivé činnosti žáků při vnímání hudby 256 // 16.7. Metody rozboru a výkladu hudebních skladeb 256 // 16.7.1. Hudebně vyjadřovací prostředky, jejich funkčnost a vztahy, význam hudební formy 259 // 16.7.2. Sdělovací možnosti hudby. Hudební obsah. Hudební symbolik 260 // 16.8. Restrukturace hudebního díla. Analýza. Syntéza 262 // 16.9. Spojení hudebně naukových poznatků s chápáním hudebního díla 263 // 16.10. Metodický postup při výkladu hudební skladby 264 // 16.10.1. Ukázka rozboru a metodického postupu na vybraných skladbách 266 //
16.11. Usměrňování spontánních hudebních zájmů žáků, kultivace jejich vkusu. Vytváření hodnotících kritérií a postojů v oblasti // tzv. populární hudby 274 // 17. Moderní didaktická technika (Fr. Sedlák) 276 // 17.1. Volba hudebního nástroje 276 // 17.2. Gramofonová deska a přehrávací zařízení 278 // 17.3. Využití magnetofonu 279 // 17.4. Audiovizuální pomůcky 280 // 17.5. Vizuální pomůcky 281 // 17.6. Význam speciální pracovny pro hudební výchovu 281 // 18. Mimotřídní a mimoškolní hudební výchova jako nedílná součást vyučovacího procesu (Vl. Koula) 284 // 18.1. Organizace hudebního života ve škole. Hudební výchova jako důležitá složka estetického prostředí školy 284 // 18.2. Instrumentální kroužky. Organizace, typy, výběr hudebního materiálu 284 // 18.3. Pěvecké kroužky ve škole (J. Vrchotová-Pátová) 286 // 18.4. Hudební besedy a koncerty pro mládež (Vl. Koula) 289 // 18.5. Hudební výchova v celodenním školním systému. Spolupráce s LŠU 290 // 18.6. Hudební výchova v PO SSM, školních klubech a prázdninových táborech 291 // 19. Otázky řízení hudebně výchovné práce (J. Vrchotová-Pátová) 292 // 19.1. Ředitel školy 292 // 19.2. Školní dozor 292 // 19.3. Předmětové komise, metodická sdružení, pomoc metodiků OPS, KPÚ 293 // 20. Studijní literatura (Fr. Sedlák) 295 // 20.1. Seznam literatury pro dětskou knihovnu 295 // 20.2. Studijní literatura pro učitele 296 // Rejstřík osob 305 // Rejstřík věcný 309
(OCoLC)39421552
cnb000010007

Zvolte formát: Standardní formát Katalogizační záznam Zkrácený záznam S textovými návěštími S kódy polí MARC