Kapitola I. Že člověk nejdokonalejší, nejdivnější, nejslavnější tvor // II. Že cíl člověka jest věčné s Bohem blahoslavenství. // III. Že život zdejší není než příprava. // IV. Že příprava člověka záleží v nabývání moudrosti, ctnosti, pobožnosti. // V. Že trojího toho člověk základy má v sobě sám přirozeně. // VI. Že však, má-li to skutkem při sobě miti, cvičen býti musí. // VII. Že cvičení v mladosti nejlepší. // VIII. Že se mládež nejlépe pospolu cvičí, a tak že škol potřebí. // IX. Že do škol všecka mládež obracena býti má. // X. Že mládež v školách všemu učena býti má, což lidi lidmi // XI. Že škol pravých posavad nebylo. // XII. Že však býti mohou. // XIII. Že na dobrém pořádku všecko záleží. // XIV. Že pořádek učení přirozený býti musí. // XV. Jak dělati, aby života k studiím dosti bylo. // XVI. Jak dělati, aby učení najisto bylo. // XVII. Jak dělati, aby učení snadné bylo. // XVIII. Jak dělati, aby učení mocné bylo a hojný prospěch neslo // XIX. Jak dělati, aby učení krátké, a hbité bylo. // XX. Návod, jak učiti znalostem. // XXI Návod, jak učiti dovednostem. // XXII. Návod k jazykovému učení. // XXIII. Výchova mravní. // XXIV. Výchova k pobožnosti. // XXV. Že mají-li pravé křesťanské školy býti, pohanské knihy pryč ať jsou. // XXVII. O kázni školské. Rozložení cvičení mládeže. //
XXVIII. Uvážení, jak by takové školy u nás zřízeny býti mohly. // XXIX. Proč na zřízení takových škol ihned mysliti sluší. // Napomenutí všechněch k oblíbení té rady. // XXX.O bsah // Ondřej Pavlík: S J. A. Komenským do budování socialistické školy 3 // Úvod 17 // DIDAKTIKA 21 // Z DIDAKTIKY LATINSKÉ 187 // DIDAKTIKA ANALYTICKÁ 233 // INFORMATORIUM ŠKOLY MATEŘSKÉ 301 // RÁJ ČESKÝ 351 // NAVRŽENÍ KRÁTKÉ 365 // Poznámky 377 // Slovníček 385 // Rejstřík 387