0. Předmluva k publikaci 7 // 1. Didaktika českého jazyka a oblast jejího zájmu 9 // 1.1. Vztah didaktiky českého jazyka k ostatním vědním oborům 11 // 1.2. Pojetí vyučování českého jazyka v minulosti a dnes 12 // 2. Pojetí vyučování českého jazyka v současnosti 21 // 2.1. Základní znaky jazykového vzdělání 22 // 2.2. Principy 24 // 2.2.1. Princip spojení školy se životem 24 // 2.2.2. Princip zřetele k věkovým zvláštnostem žáků 24 // 2.2.3. Princip všestranné výchovnosti 26 // 2.2.4. Princip integrity jazykového vyučování 28 // 2.2.5. Princip uvědomělosti a lingvistického přístupu 30 // 2.2.6. Princip přiměřené náročnosti 32 // 2.2.7. Princip strukturního uspořádání učiva 34 // 2.2.8. Princip názornosti 35 // 2.2.9. Princip aktivnosti 38 // 2.3. Metody práce učitele 39 // 2.3.1. Klasifikace metod 41 // 2.3.1.1. Vyučovací metody poznávací (racionální) 41 // 2.3.1.2. Metody podle uplatnění v jednotlivých fázích vyučovacího procesu 43 // 2.4. Učebnice a další pomůcky 61 // 2.5. Organizace jazykového vyučování 64 // 2.5.1. Plánování 64 // 2.5.2. Typy a struktura hodin jazykového vyučování 65 // 2.5.3. Příprava učitele na vyučovací hodinu mateřštiny 67 // 2.5.4. Vyučování mateřštiny na málotřídních školách 68 // 2.6. Některá specifika výuky mateřštiny 69 // 2.6.1. Jazyková výchova v 1. Ročníku 69 // 2.6.2. Zvuková stránka jazyka 73 // 2.6.3. Pravopis 75 // 2.6.4. Komunikační a slohová výchova 75 // 3. Odkazy 83 // 3.1. Pojetí odkazů 83 // 3.2. Seznam odkazů 83 // 3.3. Vybrané odkazy 87 // 4. Použitá literatura 99