OBSAH // ÚVOD... 5 // CHARAKTER PŘEDMĚTU OBČANSKÁ VÝCHOVA NA ZÁKLADNÍ ŠKOLE 9 // Pojetí jednotlivých složek...10 // ORGANIZAČNÍ FORMY VYUČOVÁNÍ...14 // Individuální vyučování...14 // Skupinové vyučování...14 // Párové vyučování... 17 // Týmové vyučování...17 // HRA V OBČANSKÉ NAUCE...19 // Charakteristické rysy her... 19 // Fantazie a hra...20 // Účel her...20 // Klasifikace her...20 // Pedagogické aspekty třídění her...21 // Dramatizace... 23 // Modelové situace...23 // PROBLÉMOVÉ VYUČOVÁNÍ...25 // Přehled problémových metod...29 // METODY SAMOSTATNÉ PRÁCE...31 // DIALOGICKÉ METODY...35 // Pravidla pro řízení rozhovoru se žáky...36 // Přehled dialogických metod... 37 // MONOLOGICKÉ METODY...40 // Metoda vysvětlování...41 // Metoda vyprávění...43 // Metoda popisu...44 // Metoda přednášky...44 // DEMONSTRACE V OBČANSKÉ NAUCE...49 // METODY FIXACE UČIVA...53 // Upevňování vědomostí a dovedností... • 53 // Charakteristika dílčích postupů... 55 // Asociační učení...51 // Bezděčné učení... 53 // Závěr...58 // Přehled doporučené a použité literatury...59