Úplné zobrazení záznamu

Toto je statický export z katalogu ze dne 19.02.2022. Zobrazit aktuální podobu v katalogu.

Bibliografická citace

.
0 (hodnocen0 x )
(34) Půjčeno:34x 
BK
Praha : Univerzita Karlova, 2005
129 s. : il.

objednat
ISBN 80-7290-237-7 (brož.)
Obsahuje ilustrace, bibliografické odkazy, úvod
Výchova výtvarná - didaktika - učebnice vysokošk.
000023529
OBSAH // ÚVOD // 1 Výtvarné umění a výtvarná výchova...9 // 1.1 Výtvarný projev umělce a výtvarný projev dítěte...9 // 1.2 Franz Cizek: snaha odlišit „dětské umění“ a „dětské vytváření“...17 // 1.3 Gustav Britsch: „skutkové podstaty uměleckosti“ a „výtvarnosti“...18 // 1.4 Günther Otto, Reindhart Pfennig a podněty BAUHASU: fenomén „výtvarného myšlení“ ... 19 // 1.5 Rudolf Arnheim: vizuální vnímání a „obrazné myšlení“...23 // 1.6 Výtvarné umění a výtvarný projev dítěte: obdobné, společné a odlišné...23 // Použitá literatura ? 1. kapitole...25 // Obrazová dokumentace ? 1. kapitole // Otázky a úkoly ? 1. kapitole...26 // 2 Předpoklady pro úspěšnou činnost ve výtvarné výchově...28 // 2.1 Výtvarná výchova: proměny pojetí - proměny požadavků na žáka ...29 // 2.1.1 Požadavky na „výkon“ v současných pojetích výtvarné výchovy...30 // 2.1.2 Pojetí úspěšného žáka ve výtvarné výchově...32 // 2.2 Dispozice pro estetické činnosti a činitelé jejich rozvoje...33 // 2.2.1 Předpoklady relativně stabilní a momentálně aktuální...33 // 2.2.2 Estetické a výtvarné dispozice v estetice, psychologii a pedagogice...34 // 2.2.3 Vnitřní a vnější faktory rozvoje estetických dispozic ...35 // 2.3 Speciální dispozice pro výtvarné činnosti...37 // 2.3.1 Přívlastek „výtvarný“a výtvarná výchova ...37 // 2.3.2 Výtvarné činnosti...38 // 2.3.3 Výtvarné
dispozice...39 // 2.3.4 Eidetické schopnosti a synestezie...40 // 2.4 Předpoklady pro výtvarné činnosti a nedořešené problémy...40 // 2.4.1 Nesnáze s rozpoznáváním výtvarných dispozic v dětství...40 // 2.4.2 Výtvarné předpoklady a dědičnost...41 // 2.4.3 Mezery v poznatcích o ontogenezi estetických a výtvarných dispozic...42 // Použitá literatura ke 2. kapitole...43 // Obrazová dokumentace ke 2. kapitole // Otázky a úkoly ke 2. kapitole...44 // 3 Zákonitosti a specifika vývoje dětského výtvarného projevu...46 // 3.1 Počátky vědeckého zájmu o dětský výtvarný projev...47 // 3.1.1 Výtvarný projev spontánní, záměrně navozený a vedený (řízený)...47 // 3.1.2 Názory na příčinu vzniku spontánního dětského výtvarného projevu ...50 // 3.1.3 Působení vnějších a vnitřních podnětů...51 // 3.2 Stádia vývoje myšlení a dětského výtvarného projevu ...52 // 3.2.1 Faktory a hlavní tendence vývoje myšlení...52 // 3.2.2 Piagetova stádia vývoje myšlenkových operací a vývoj dětského výtvarného projevu.54 // 3 // 3.2.3 „Předvýtvarné“ období ...55 // 3.2.4 Charakteristika vývojových stádií dětského výtvarného projevu ...57 // 3.2.5 Obrat ? napodobování optické podoby objektů okolního světa...60 // 3.2.6 Příčiny a projevy „krize“ dětského výtvarného projevu v období dospívání...61 // 3.2.7 Příčiny a projevy „krize“ v období před nástupem období formálních
myšlenkových operací 64 // Použitá literatura ke 3. kapitole...65 // Obrazová dokumentace ke 3. kapitole // Otázky a úkoly ke 3. kapitole...67 // 4 Vývoj tvořivých schopností, funkce hry a výtvarný projev...71 // 4.1 Hra a vývoj tvořivých schopností v dětství...72 // 4.2 První projevy rozdílů v úrovni tvořivé aktivity dítěte...72 // 4.3 Vývojová stádia tvořivé aktivity...74 // 4.3.1 Stádium prvního vzestupu tvořivé aktivity...74 // 4.3.2 Stádium správných odpovědí...75 // 4.3.3 Stádium druhého vzestupu tvořivé aktivity ...78 // Použitá literatura ke 4. kapitole...80 // Obrazová dokumentace ke 4. kapitole // Otázky a úkoly ke 4. kapitole...80 // 5 Charakteristické znaky dětského výtvarného projevu ...84 // 5.1 Zvláštnosti dětské psychiky ovlivňující výtvarný projev...85 // 5.1.1 Dětský egocentrismus a jeho projevy...85 // 5.1.2 Důsledky dětské fantazie...86 // 5.2 Přehled charakteristických znaků dětského výtvarného projevu ...87 // 5.2.1 Projevy „naivního realismu“...88 // 5.2.2 Projevy „intelektuálního realismu“...88 // 5.2.3 Projevy zosobňujícího dynamismu...89 // 5.2.4 Vliv fyziologických faktorů...89 // 5.2.5 Projevy zobrazovacích automatismů...89 // 5.2.6 Základy kompozičního cítění...91 // 5.3 Další zvláštnosti v dětském výtvarném projevu...91 // 5.3.1 Kolorit dětských výtvarných projevů...91 // 5.3.2 Vytváření grafických typů...93 // 5.3.3 Vývoj zobrazení
člověka a zvířete...93 // 5.3.4 Zobrazení prostoru...95 // Použitá literatura ? 5. kapitole...97 // Otázky a úkoly...98 // Obrazová dokumentace ? 5. kapitole // 6 Rozdíly ve výtvarném vnímání a výtvarné tvorbě...113 // 6.1 Typologie estetického (výtvarného) vnímání...114 // 6.1.1 Vnímání běžné, estetické, výtvarné a umělecké...115 // 6.1.2 C. G. Jung: extraverze, introverze a jejich varianty...116 // 6.1.3 A. Binet: zaměření na estetický objekt...117 // E. Bullough: rozdíly ve vnímání barev...117 // 6.1.4 R. Müller - Freienfels: typy estetického prožitku...118 // 6.1.5 J. Kulka: vztah ? formě a (nebo) obsahu díla ...119 // 6.2 Typologie výtvarné tvorby...120 // 6.2.1 Výtvarná tvorba...121 // 4 // 6.2.2 V. Löwenfeld: preference vjemové percepce...121 // 6.2.3 Výtvarní teoretikové Bauhausu: východisko tvůrčí činnosti ...122 // 6.2.4 H. Read: stylistické třídění kreseb a psychologické typy...122 // 6.2.5 J. Uždil: extraverze, introverze a syntéza zobrazení...123 // 6.2.6 R.Trojan: způsob provedení výtvoru a volba prostředků...124 // J. Slavík: způsob zacházení s výtvarnými výrazovými prostředky...124 // 6.2.7 V. Roeselová: „přístup ? výtvarnému projevu“ a jeho charakteristiky...125 // Použitá literatura ? 6. kapitole...127 // Otázky a úkoly ? 6. kapitole...128 // Obrazová dokumentace ? 6. kapitole // 5

Zvolte formát: Standardní formát Katalogizační záznam Zkrácený záznam S textovými návěštími S kódy polí MARC