Úplné zobrazení záznamu

Toto je statický export z katalogu ze dne 04.12.2021. Zobrazit aktuální podobu v katalogu.

Bibliografická citace

.
0 (hodnocen0 x )
(0.5) Půjčeno:8x 
BK
1. vyd.
Ostrava : Pedagogická fakulta, 1989
286 s. ; 20 cm

objednat
ISBN 80-7042-008-1 (brož.)
500 výtisků
Obsahuje bibliografie
000023969
Rekat.
PŘEDMLUVA 3 // 1. kapitola ÚVOD 5 // 1.1 Co je předmětem zkoumání ve fyzice 6 // Literatura k 1. kapitole 11 // Otázky a úkoly k 1. kapitole 12 // 2. kapitola ZÁKLADNÍ FORMY POZNÁNÍ 13 // 2.1 Metody vědeckého poznání 14 // 2.2.1 Idealizace objektů a procesů 15 // 2.1.2 Formalizace 26 // 2.1.3 Systémový přístup 27 // 2.2 Metody získávání empirických poznatků 29 // 2.2.1 Pozorováni 29 // 2.2.2 Experiment 34 // 2.3 Metody rozvoje vědění 43 // 2.3.1 Dedukce 44 // 2.3.2 Indukce 46 // 2.3.3 Analogie 47 // 2.4 Metody fyziky fyziky v didaktickém systému 53 // 2.4.1 Soustava metod fyziky ve fyzikálním vzdělávání 57 // Literatura ke 2. kapitole 62 // Otázky a úkoly ke 2. kapitole 65 // 3. kapitola ZÁKLADNÍ KATEGORIE METODOLOGIE PŘÍRODNÍCH VĚD 69 // 3.1 Předmět výzkumu přírodních věd 69 // 3.1.1 Charakteristiky nebo vlastnosti předmětů (objektů) 71 // 3.1.2 Události 73 // 3.1.3 Stav objektu 73 // 3.1.4 Jev nebo proces 76 // 3.1.5 Vztahy nebo relace 77 // 3.2 Názvy, pojmy 85 // 3.3 Generalizace, abstrakce, formalizace 87 // 3.4 Idealizace - modely I. řádu 90 // 3.5 Formulace zákonů a schematizace 93 // 3.5.1 Deterministická a statistické zákony 101 // 3.6 Vědecká teorie a modely XI. řádu 104 // 3.6.1 Logické vztahy mezi teoriemi 110 // 3.6.2 Univerzálni konstanty Jako součinitele přechodu od jedné teorie ke druhé 112 // Literatura ke 3. kapitole 115 // Otázky a úkoly ke 3. kapitole 116 // 4. kapitola METODOLOGICKÍ ANALÝZA OBSAHU VZDĚLÁVÁNÍ PŘÍRODOVEDNÝCH PŘEDMETŮ 119 // 4.1 Obsah vzdělání 119 // 4.2 Prvky obsahu vzdělání 121 // 4.3 Informační model výchovně vzdělávacího procesu 122 // 4.3.1 Hodnocení informací 124 // 4.3.2 Výběr informací 124 // 4.3.3 Zapamatování informací 125 // 4.3.4 Transformace informací 126 // 4.3.5 Generování nových informací 127 //
4.4 Pojmy a jejich utváření 130 // 4.5 Vyučování zákonů a principů 140 // Literatura ke 4. kapitole 143 // Otázky a úkoly ke 4. kapitole 143 // 5. kapitola DIDAKTICKÉ STRUKTURY PŘÍRODOVĚDNÝCH PŘEDMĚTŮ 145 // 5.1 Terminologické otázky 145 // 5.2 Struktury Jako kategorie didaktiky 146 // 5.3 Teologie didaktických struktur pro přírodovědné předměty 146 // 5.З.1 Informační didaktické struktury 150 // 5.З.2 Pojmové struktury 150 // 5.3.3 Struktury zákonů 152 // 5.З.4 Struktury fyzikálních principů 155 // 5.3.5 Hypotéza 159 // 5.3.6 Vědecké teorie 160 // 5.3.7 Struktura logických principů myšlení 163 // 5.3.8 Metody vyznačování didaktických struktur 171 // 5.4 Přínos a nebezpečí strukturalizace 175 // 5.4.1 Strukturalizace a výběr i systém obsahu vzdělávání 175 // 5.4.2 Význam znalosti základních struktur vědy pro učitele 176 // 5.4.3 Význam strukturalizace zásad a metod vzdělávání 176 // 5.4.4 Strukturalizace z hlediska integrace přírodovědného vzdělávání 183 // Literatura k 5. kapitole 187 // Otázky a úkoly k 5. kapitole 189 // 6. kapitola VĚDECKÉ TEORIE VE VÝCHOVNĚ VZDĚLÁVÁCÍM PROCESU 193 // 6.1 K čemu je potřebná vědecká teorie ve školní praíi 193 // 6.2 Teorie a teoretické modely v didaktických verzích 194 // 6.3 Jak učit vědecké teorie? 196 // 6.4 Objasňující a uspořádávající role vědecké teorie v didaktickém procesu 198 // 6.5 Předpovědi nových jevů a zákonů pomocí teorie 199 // 6.6 Vědecká teorie jako nástroj formování pojmů 204 // 6.7 Vědecká teorie a optimalizace didaktických prostředků a laboratorních prací 206 // 6.8 Vědecké teorie jako základ obrazu světa 209 // Literatura k 6. kapitole 213 // Otázky a úkoly k 6. kapitole 214 //
7. kapitola ZÁKLADNÍ TYPY VYVOZOVÁNÍ VE VYUČOVÁNÍ A UČENÍ FYZICE 217 // 7.1 Logika 217 // 7.1.1 Zákony formální logiky 218 // 7.1.2 Usuzování ve formální logice 222 // 7.2 Nededuktivní vyvozování ve fyzice 227 // 7.2.1 Vyvozování neúplnou indukcí 227 // 7.2.2 Didaktická verze induktivního vyvozování 234 // 7.3 Redukční vyvozování 236 // 7.4 Vyvozování z analogie 237 // 7.5 Deduktivní vyvozování ve fyzice 239 // 7.5.1 Didaktická verze deduktivního vyvozování 242 // 7.6 Intuice ve vyučování fyzice 247 // Literatura k 7. kapitole 250 // Otázky a úkoly k 7. kapitole 251 // 8. kapitola EXPERIMENT JAKO ZDROJ VĚDOMOSTÍ O PŘÍRODĚ A OVĚŘOVANÍ HYPOTÉZ 255 // 8.1 Experimentální metody - podstata výchovně vzdělávacího procesu v přírodovědných předmětech 255 // 8.2 Vazba vědecké teorie s experimenty ve školní praxi 2č5 // 8.3 Problémové experimentální úlohy 268 // 8.3.1 Úlohy na předpověď jevů 269 // 8.3.2 Úlohy na objasňování jevů 271 // 8.3.3 Úlohy na plánování činností 273 // Literatura k 8. kapitole 277 // Otázky a úkoly k 8. kapitole 278 // ZÁVĚR 280 // OBSAH 283
(OCoLC)39414143
cnb000051483

Zvolte formát: Standardní formát Katalogizační záznam Zkrácený záznam S textovými návěštími S kódy polí MARC